منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش اوبونتو: قسمت دوم، Dash چیست

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

Dash به شما کمک می‌کند تا سریعاً برنامه‌ها و فایل‌های خود را بر روی کامپیوتر خود پیدا کنید. اینگونه می‌توان گفت که Dash شبیه منوی Start در ویندوز می‌باشد. Dash به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات خود را به صورت محلی مانند برنامه‌های نصب شده، بوکمارک‌ها و همینطور از راه دور مانند توییتر و Google Docs جستجو کنید.

برای گشودن Dash، روی بالاترین آیکون واقع در Launcher که حاوی لوگوی اوبونتو است کلیک کرده و آن را اجرا نمایید.

پس از کلیک بر روی آیکون Dash با یک پنجره شفاف در دسکتاپ با نوار جستجو کاربردی، فایل‌ها و آخرین دانلودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Lenses

لنزها به عنوان دسته‌های جستجوی تخصصی در Dash عمل می‌کنند. جستجو با یک یا چند لنز انجام می‌شود. همچنین به عنوان حوزه شناخته می‌شود، همچنین به عنوان حوزه شناخته می‌شود، و هر لنز مسئول ارائه یک دسته نتایج جستجو از طریق Dash است.

شش لنز پیشفرض نصب است. لنز Home، لنز Application، لنز Files and Folders، لنز Video، لنز Music و لنز Photo.

Dash ابزار قدرتمندی است که شما را قادر می‌سازد تا کامپیوتر، خود را برای برنامه‌ها و فایل‌ها جستجو کنید.

یافتن فایل‌ها و پوشه‌ها

Dash می‌تواند در پیدا کردن نام فایل یا پوشه را تایپ می‌کنید نتایج در Dash ظاهر می‌شوند. لنز فایل‌ها و پوشه‌ها در پیدا کردن فایل‌ها و پوشه‌ها کمک می‌کند که فایل‌های اخیراً بدست آمده و آخرین دانلودها را نشان می‌دهد.

می‌توانید از دکمه نتایج فیلتر در گوشه سمت راست بالای Dash برای فیلتر کردن نتایج توسط ویژگی‌هایی چون نوع فایل (txt، dxt، odt و …) یا اندازه استفاده کنید.

اوبونتو هنگام نصب برنامه‌های زیادی را به همراه خود نصب می‌کند. کاربران علاوه بر آن می‌توانند هزاران برنامه را از Ubuntu Software دانلود کنید.

لنز Application

این لنز به‌طور خودکار برنامه‌های نصب شده را تحت عنوان «به تازگی نصب شده»، «نصب شده» یا «پلاگین Dash» طبقه‌بندی کرده است.

همچنین می‌توانید نام یک برنامه (یا بخشی از آن) را در نوار جستجو در Dash وارد کنید و نام برنامه‌های مربوط به آن برنامه را تایپ کنید و Dash آن را پیدا می‌کند.

برای مثال، Music را تایپ کنید تا Dash به شما پخش‌کننده پیشفرض موسیقی و سایر پخش‌کننده‌های موسیقی مورد استفاده شما را نشان می‌دهد.

جستجوی خارجی

علاوه بر جستجوی محلی می‌توان برای برنامه‌ها و فایل‌ها، Dash می‌تواند منابع آنلاین مختلف را جستجو کند. (به عنوان مثال Amazon.com) نتایج جستجوی آنلاین در Dash به‌طور پیشفرض در هنگام نصب خاموش می‌شوند.

منبع: کتاب Getting Started with Ubuntu 16.04 نوشته The Ubuntu Manual Team

نوشته آموزش اوبونتو: قسمت دوم، Dash چیست اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,