منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش ایمپرس: قسمت ششم، کار با نمودارها، تصاویر و ترسیمات

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

یک نمودار، یک تفسیر گرافیکی از اطلاعات است که شامل یک صفحه‌گسترده می‌باشد. ما می‌توانیم نمودار را به‌عنوان یک شی OLE در ارائه قرار داده یا از ابزار درج نمودار در نرم‌افزار Impress استفاده نماییم.برای برقراری یک نمودار با استفاده از نرم‌افزار Impress مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

روش اول)

در فضای کاری نرم‌افزار، آیکون Insert Chart را انتخاب می‌کنیم.

روش دوم)

  • در نوارمنوی اصلی به منوی Insert و سپس Chart رفته یا بر روی آیکون Chart که در نوارابزار Standard قرار دارد، کلیک می‌کنیم. نموداری با داده‌های نمونه در اسلاید ایجاد می‌شود.
  • برای تغییر نوع نمودار، گزینه Chart Type را انتخاب می‌کنیم.
  • همچنین برای وارد کردن داده در جدول:
    • بر روی جدول کلیک راست می‌کنیم.
    • گزینه Chart Data Table را برمی‌گزینیم.
    • در کادر محاوره‌ای Data Table، داده‌ها را وارد می‌کنیمو

نوارابزار نمودار

قالب‌بندی نمودارها در نوارابزار قرار دارد. برای فعال‌سازی این نمودار، پس از دابل‌کلیک کردن بر روی نمودار از طریق منوی View و بخش Toolbars، سپس Formatting فعال می‌شود. برای غیرفعال کردن این نوارابزار نیز به همین مسیر رفته و علامت این گزینه را برمی‌داریم.

ایجاد انواع نمودار

داده‌های ما می‌توانند با استفاده از انواع مختلف نمودارها ارائه شوند. این نرم‌افزار شامل چندین نوع نمودار بوده که به ما کمک می‌کند تا پیام را به مخاطبان انتقال دهیم. برای تغییر نمودار باید مطمئن شویم که نمودارمان انتخاب شده است.

در نوارابزار Formatting بر روی آیکون Chart Type کلیک می‌کنیم.

یا در نوارمنوی اصلی به منوی Format و سپس Chart Type رفته یا بر روی نمودار کلیک راست نموده و Chart Type را از منوی زمینه برمی‌گزینیم تا کادر محاوره‌ای Chart Type گشوده شود.

درصورتی‌که انتخاب را در لیست سمت چپ تغییر دهیم، مثال‌هایی از نمودار در سمت راست تغییر می‌کند و با انتخاب هر کدام، می‌توانیم اثر آن را در اسلاید ببینیم. درصورتی‌که نوع نمودار را تغییر دهیم، انتخاب‌های بعدی در سمت راست در دسترس قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال بعضی از نمودارها دارای انواع دوبعدی و سه‌بعدی هستند و زمانی که نمودارهای سه‌بعدی انتخاب شوند، بیشتر گزینه‌ها برای اشکال انتخابی در ستون‌ها یا میله‌ها (نمودار میله‌ای) در دسترس قرار می‌گیرند. ویژگی‌های جدولی که می‌خواهیم را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک می‌کنیم. کادر محاوره‌ای Chart Type بسته می‌شود و شما به پنجره ویرایش بازمی‌گردید، در ادامه نمونه‌ای از این نمودارها بیان می‌شوند.

نمودارهای ستونی

نمودارهای ستونی داده‌هایی را که نشان‌دهنده روند در طول زمان است، نشان می‌دهد و این نوع از نمودار در زمانی که نموداری در اسلاید درج می‌شود، به‌عنوان نمودار پیش‌فرض قرار می‌گیرد. در جایی که تعداد نسبتا کمی از داده‌های نقطه‌ای داریم، استفاده از نمودار ستونی استفاده می‌شود. اگر ما یک سری زمانی بزرگی از داده را داشته باشیم، استفاده از نمودار خطی توصیه می‌شود.

نمودارهای میله‌ای

نمودارهای میله‌ای، نمایش سریعی از داده‌های مقایسه‌ای که زمان در آن‌ها مهم نیست را می‌دهد. برای مثال، مقایسه محبوبیت محصولات در یک بازار، نمونه‌ای از این دست می‌باشد.

نمودارهای دایره‌ای

نمودارهای دایره‌ای، مقایسه‌ای از ویژگی‌ها را می‌دهد. این نمودار با مجموعه کوچکی از مقدارها (برای مثال شش یا کمتر) بهترین هستند.

نمودارهای منطقه

نمودارهای منطقه، نسخه‌ای از نمودارهای خط یا ستون است. در زمانی که ما می‌خواهیم برای تاکید حجم را تغییر دهیم، استفاده از آن‌ها مفید است. نمودارهای دیداری تاثیر بیشتی از یک نمودار خطی دارند، اما نوع داده‌ای که شما استفاده می‌کنید، باعث تفاوت تاثیر دیداری می‌شود.

نمودارهای خطی

نمودارهای خطی، سری‌های زمانی با پیشرفتی هستند که برای داده‌های خام، ایده‌آل و برای نمودارها با روند داده‌های نشان داده شده یا تغییرات روی زمان که در آن می‌خواهیم تاکید، تداوم داشته باشد، مفید هستند. در نمودارهای خطی، محور X برای نمایندگی داده سری‌های زمانی ایده‌آل است. خطوط سه‌بعدی، تماشاگر را گیج می‌کند؛ بنابراین فقط استفاده از یک خط ضخیم‌تر، تصویر دیداری بهتری را می‌دهد.

نمودارهای پراکنده یا XY

نمودارهای پراکنده، برای نمایش داده‌هایی که شما زمانی برای تجزیه و تحلیل آن ندارید، مناسبند و برای داده‌هایی که مقداری عددی برای مقایسه‌اند، بهترین گزینه می‌باشند. به‌عنوان مثال داده آب و هوا، واکنش‌های زیر سطح اسیدیتع مختلف، شرایط در ارتفاع یا داده‌هایی که منطبق بر دو سری اعداد هستند. محور X معمولا مستقل از پارامتر کنترل یا متغیر است (اغلب یک سری زمانی).

نمودارهای حبابی

نمودارهای حبابی، برای نشان دادن سه متغیر استفاده می‌شود. در یک نمودار دکارتی مکان دو متغیر، از مرکز یک حباب شناسایی می‌شود، تا این‌که سومین متغیر شعاع حباب را نشان می‌دهد.

نمودارهای خالص

نمودارهای خالص، شبیه به نمودارهای قطبی و رادار هستند و برای مقایسه داده‌ها و البته نه در بازه زمانی مفید هستند، اما شرایط مختلف از قبیل متغیرها در یک بازه عملی را نشان می‌دهند. قطب‌ها از نمودار خالص، محورهای Y از دیگر نمودارها است. به‌طور کلی بین سه و هست محور، بهترین هستند. هر مقدار بیش‌تر، این نوع نمودار را گیج‌کننده می‌کند.

نمودارهای دسته‌ای

نمودارهای دسته‌ای، به‌طور ویژه‌ای متخصص نمودارهای ستونی هستند. ما می‌توانیم خطوط سنتی، نمودار شمعی و نمودار دوستونی را انتخاب کنیم. اطلاعات مورد نیاز برای این نمودار با سری‌هایی برای باز کردن قیمت‌ها، بستن قیمت‌ها، قیمت‌های بالا و پایین می‌باشد. محور X نشان‌دهنده یک سری زمانی است.

نمودارهای خط و ستون

نمودارهای خط و ستون، ترکیبی از دو نموار دیگر هستند که برای ترکیب کردن دو داده متمایز، اما سری‌های داده مرتبط مفید است. به‌عنوان مثال فروش در طول زمان (ستون) و روند حاشیه سود (خط).

افزودن مقادیر داده‌ها

نمواری که برای نمونه در اسلاید قرار می‌گیرد، فقط شامل دو عنصر است:

  • دیوار نمودار.
  • علائم اختصاری نمودار.

ما می‌توانیم عناصر را به‌صورت زیر به نمودار اضافه کرده یا از آن حذف نماییم:

مطمئن شویم که نمودار انتخاب شده و در حالت ویرایش قرار گرفته است.

در نوارمنوی اصلی به قسمت Insert رفته و از زیرمنو عنصری که می‌خواهیم به نمودار اضافه شود را انتخاب می‌کنیم.

برای برداشتن عنصر از یک نمودار، بر روی عنصر کلیک راست کرده و گزینه Delete را از منوی زمینه انتخاب می‌کنیم و یا کلید Del یا Backspace را می‌فشاریم.

تنظیمات یک نمودار

برای انجام تنظیمات یک نمودار، مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

  • ابتدا بر روی نمودار کلیک می‌کنیم تا در حالت انتخاب قرار بگیرد.
  • سپس بر روی نمودار کلیک راست کرده و از منوی زمینه‌ای که باز می‌شود، می‌توانیم هر نوع تنظیماتی را بر روی نمودار انجام دهیم.

کار با تصویر

تصویر برای افزایش وضوح ارائه، سرعت بخشیدن، آسان کردن دریافت و درک مطلب برای مخاطب است. نقش اطلاع‌رسانی یک تصویر خوب و مناسب، معادل صدها کلمه خواهد بود.

نوارابزار تصویر

نوارابزار تصویر را مانند دیگر نوارابزارها می‌توان از منوی View بخش Toolbars و درنهایت با انتخاب گزینه Image فعال نماییم. در این نوارابزار، گزینه‌هایی وجود دارد که با آن می‌توان تصویر را ویرایش کرد و به آن ویژگی‌های مختلفی داد.

وارد کردن تصاویر

برای وارد کردن یم تصویر از آیکون Image استفاده کرده و یا به منوی Insert و سپس Image رفته و از کادر محاوره‌ای که باز می‌شود، تصویر دلخواه را در اسلاید وارد می‌کنیم.

انتقال تصویر

اگر بخواهیم تصویری را انتقال دهیم، مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

  • تصویر مورد نظر را انتخاب کرده، سپس از منوی File وارد Export می‌شویم.
  • از کادر محاوره‌ای Export که باز می‌شود، مکانی را که می‌خواهیم فایل در آن منتقل شود را انتخاب می‌کنیم.
  • بر روی گزینه Export کلیک می‌نماییم.

ترسیمات

نوارابزار ترسیم (Drawing) از منوی View و بخش Toolbars فعال می‌شود. در این نوارابزار، ابزارهای مختلفی برای ویرایش و تغییر تصاوی و ترسیمات وجود دارد.

افزودن انواع خطوط و اشکال هندسی

برای اضافه کردن انواع خطوط از آیکون Line، که در نوارابزار Drawing قرار دارد، بهره می‌بریم.

برای افزودن شکل‌های هندسی، بسته به شکلی که مد نظر داریم، از آیکون‌های متنوعی که در در نوارابزار Drawing قرار دارد، استفاده می‌کنیم.

در این نوارابزار، برای اعمال اثرات مختلف به ایت ترسیمات مانند چرخش و تغییر زاویه و … نیز آیکون‌های متنوعی وجود دارد.

ترسیم جعبه‌متن

برای ترسیم جعبه‌متن در نوارابزار Drawing، بر روی مثلث کوچکی که در کنار آیکون Callouts وجود دارد، کلیک کرده و یکی از جعبه‌متن‌های موجود را انتخاب می‌نماییم. با انتخاب این جعبه‌متن، می‌توانیم آن را به هر مکان در اسلاید جابه‌جا کنیم.

کار با اشیاء سه‌بعدی

برای کار با اشیاء سه‌بعدی:

  • ابتدا از طریق آیکون ۳D Object که در نوارابزار Drawing، وجود دارد، یک شکل سه‌بعدی را در اسلاید مورد نظرمان درج می‌کنیم.
  • شکل را در حالت انتخاب قرار می‌دهیم تا دستگیره‌های انتخابی در اطراف شکل ظاه شوند.
  • بر روی شکل کلیک راست کرده و از منوی زمینه‌ای که ظاهر می‌شود، گزینه ۳D Effect را برمی‌گزینیم.
  • کادر محاوره‌ای ۳D Effect باز می‌شود و از این کادر محاوره‌ای می‌توانیم جلوه‌های متنوعی را به اشیاء سه‌بعدیمان بدهیم.

درج جدول

جداول مکانیزمی قوی برای انتقال سریع ساختار اطلاعات هستند؛ چرا که آن‌ها در هنگام ایجاد ارائه، ابزر مهمی را نشان می‌دهند. ما می‌توانیم جدول را مستقیما در Impress ایجاد کنیم.

چندین گزینه از پیش تعیین شده در قسمت Table Design از Sidebar موجود است.

برای قرار دادن جدول در اسلاید، به‌صوت زیر عمل می‌کنیم:

  • اسلایدی که شامل حجدول است را انتخاب می‌کنیم.
  • در صورت لزوم سبک اسلاید را برای ایجاد فضا برای جدول تغییر می‌دهیم.
  • در نوارمنوی اصلی، از منوی Insert وارد بخش Table شده و یا بر روی آیکون Table در نوارابزار Standard کلیک می‌کنیم تا کادر محاوره‌ای Insert Table گشوده شود.
  • تعداد سطرها و ستون‌هایی را که برای جدول نیاز داریم را انتخاب می‌کنیم.
  • برای بستن کادر محاوره‌ای بر روی دکمه OK کلیک کرده و جدول در مرکز اسلایدمان ظاهر می‌شود.

نوارابزار جدول

نوارابزار جدول از منوی View، بخش Toolbars و سپس Table فعال می‌شود. برای غیرفال کردن این نوارابزار به همین مسیر رفته و این گزینه را بی‌علامت می‌کنیم.

وارد کردن جدول

درج جدول در اسلایدها با رفتن به منوی Insert و سپس Table و یا کلیک بر روی آیکون Table از نوارابزار Standard یا استفاده از نوارابزار Table و یا کلیدهای میان‌بر Ctrl+F12 امکان‌پذیر است.

با هر کدام از این روش‌ها می‌توانیم تعداد سطرها و ستون‌های جدولمان را انتخاب نماییم.

خصوصیات جدول

برای تنظیم خصوصیات جدول، مراحل زیر را دنبال خواهیم کرد:

  • ابتدا جدول مورد نظر را انتخاب کرده تا دستگیره‌های انتخابی در اطراف جدول نمایش داده شوند.
  • بر روی جدول، کلیک راست کرده و گزینه Table را انتخاب می‌کنیم.
  • از کادر محاوره‌ای Format Cells که باز شده، تنظیمات دلخواه را انجام می‌دهیم.
  • بر روی دکه OK کلیک می‌کنیم تا تغییرات ذخیره گردد.

منبع: «جزوه آموزشی مهارت کار با نرم‌افزار ارائه مطلب» نوشته شرکت دانش‌بنیان سافا

نوشته آموزش ایمپرس: قسمت ششم، کار با نمودارها، تصاویر و ترسیمات اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,