منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش ایمپرس: قسمت نهم، متحرک‌سازی ارائه

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

اسلایدهای متحرک شبیه به گذارها هستند، اما آن‌ها برای عناصر منحصربه‌فرد در یک اسلاید منفرد (مانند موضوع، نمودار، شکل یا نقاط علامت‌گذاری منحصربه‌فرد) اعمال می‌شوند.تصاویر متحرک، می‌توانند بک ارائه را زنده و به یاد ماندنی کنند.

همان‌طور که در گذار، استفاده زیاد از انیمیشن‌ها، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما برای مخاطبانی که انتظار یک ارائه حرفه‌ای دارند، منحرف‌کننده و حتی آزاردهنده است.

اضافه کردن گذر

در نمایش Normal، اسلاید دلخواه را نمایش داده و سپس متن یا شیئی که می‌خواهیم متحرک شود را انتخاب می‌کنیم. یک شی از قبیل یک گرافیک یا یک جعبه‌متن دست‌نخورده در زمانی که انتخاب شوند دستگیره‌های انتخابی در اطراف شکل نمایش داده می‌شوند.

نکته: اگر ما فقط بخشی از متن را در یک جعبه‌متن انخاب کنیم، دیگر، دستگیره‌های انتخابی را نخواهیم دید.

در نوارمنوی اصلی به منوی View و سپس Normal رفته یا بر روی سربرگ Normal در فضای کاری Workspace کلیک می‌کنیم. اسلاید و شیئی که می‌خواهیم اثر انیمیشنی را در آن اعمال کنیم، مشخص می‌نماییم.

در Sidebar، آیکون Custom Animation را انتخاب می‌کنیم تا کادر Custom Animation باز شود.

گزینه‌های کادر Custom Animation

  • Add Effect: یک اثر انیمیشن را به یک شی در یک اسلاید اضافه می‌کند.
  • Remove Effect: اگر بر روی این آیکون کلیک کنیم، هر اثر انیمیشن انتخاب شده از شی بازمی‌گردد.
  • Modify Effect: اثر انیمیشنی اعمال شده در جهت بالای اثر انیمیشنی با یک شی اعمال شده، بر روی این آیکون کلیک می‌کنیم.
  • Move Down: برای حرکت اثر انیمیشنی اعمال شده در جهت پایین اثر انیمیشنی با یک شی اعمال شده، بر روی این آیکون کلیک می‌کنیم.
  • Preview Effect: برای نمایش اثر انیمیشنی اعمال شده بر روی یک شی بر روی این آیکون کلیک می‌کنیم.
  • Start: چگونگی شروع یک اثر انیمیشنی در زمان اجرای انیمیشن را از لیست کشویی انتخاب می‌کند.
  • با کلیک کردن: تا زمان کلیک بعدی ماوس، انیمیشن اجرا می‌شود.
  • همراه با قبلی: انیمیشن فورا اجرا می‌شود.
  • پس از قبلی: به محض اتمام انیمیشن قبلی، انیمیشن اجرا می‌شود.
  • Direction: از لیست کشویی چگونگی ظاهر شدن اثر انیمیشنی در اسلاید را انتخاب می‌کنیم.
  • Speed: سرعت یا مدت اثر انیمیشن انتخاب شده را انتخاب می‌نمایید.
  • Automatic Preview: این گزینه را برای نمایش خودکار یک اثر انیمیشنی که از کادر محاوره‌ای Custom Animation انتخاب شده است، برمی‌گزینیم.
  • Effect Options: بر روی این آیکون کلیک می‌کنیم تا کادر محاوره‌ای Effect Options باز شود که در این کادر می‌توانیم گزینه‌ها را در اثر انیمیشنی و زمان انتخاب، تنظیم و اعمال نماییم.
  • اگر بر روی Add کلیک کنیم، کادر محاوره‌ای Entrance باز می‌شود.

انواع اثرهای انیمیشنی را از یکی از صفحات جدول‌بندی شده در این کادر انتخاب می‌کنیم.  بیش‌تر از یک نوع اثر انیمیشنی در یک شی اعمال می‌شود. از صفحه Entrance برای اعمال اثر انیمیشنی در زمانی که شی بر روی صفحه قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنیم. از صفحه Entrance برای اعمال یک اثر انیمیشنی به یک شی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، تغییر دادن رنگ فونت یا اضافه کردن اثرهای خاص از قبیل چشمک زدن متن.

از صفحه Exit برای اعمال اثر انیمیشنی در زمانی که یک شی صفحه‌نمایش را ترک می‌کند، استفاده می‌شود. اگر ما بخواهیم که شی در طول یک خط منحنی حرکت کند، یک اثر انیمیشن را از صفحه Motion Path انتخاب می‌کنیم. مدت زمان اثر انیمیشن را از لیست کشویی Speed انتخاب می‌کنیم. در صورت نیاز، گزینه‌ای را که با آن می‌توانیم اثر انیمیشن را در شی بررسی کنیم، انتخاب می‌کنیم.

تغییر تنظیمات گذر اسلاید

برای تغییر تنظیمات گذر اسلاید، بر روی اسلاید مورد نظر کلیک کرده و آن را انتخاب می‌نماییم، سپس بر روی آیکون Slide Transition که در سمت راست فضای کاری قرار دارد، کلیک کرده و از منوی کشویی Slide Transition نوع گذر دلخواه را انتخاب می‌نماییم.

متحرک‌سازی اشیاء

برای متحرک‌سازی اشیاء، ابتدا شیئی را در اسلاید وارد می‌کنیم. شی وارد شده را انتخاب کرده و از قسمت Sidebar گزینه Custom Transition را انتخاب می‌نماییم. بر روی گزینه + کلیک کرده تا یک کادر محاوره‌ای باز شود. در این کادر محاوره‌ای سربرگ‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده جلوه‌های ورود Entrance، تمرکز Emphasis و خروج Exit است. بر روی هر کدام از این سربرگ‌ها کلیک کرده و گزینه‌های موجود را انتخاب می‌کنیم و بر روی گزینه OK کلیک نموده تا این جلوه‌ها اعمال شود.

تغییر و حذف جلوه‌ها

برای تغییر و حذف جلوه‌ها نیز بر روی شی کلیک می‌کنیم و از گزینه‌هایی که در پایین کادر Custom Animation قرار دارد، می‌توانیم جلوه‌ها را حذف کرده و یا تغییر دهیم.

ترکیب چند جلوه

اگر بخواهیم چند جلوه را ترکیب کنیم، شی مربوطه را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک می‌کنیم و در قسمت Custom Animation جلوه‌هایی که اضافه کرده‌ایم، نمایش داده می‌شود. این عمل، ترکیب چند جلوه برای نمایش اشیاء است. به‌عنوان مثال، می‌توانیم برای ورود شی، یک جلوه و برای خروج آن نیز، جلوه‌ای داشته باشیم. با کلیک بر روی گزینه Option کادر محاوره‌ای باز می‌شود که با آن می‌توان زمان را برای نمایش جلوه‌ها تنظیم نمود.

زمان‌بندی

برای زمان‌بندی مناسب تعویض اسلایدها می‌توانیم از منوی Slide Show فرمان Rehearse Timings را اجرا کنیم و همزمان با نمایش اسلایدها در زمان مناسب اسلایدها را هدایت کنیم؛ زمان مشخص شده، بر روی اسلاید ذخیره خواهد شد.

منبع: «جزوه آموزشی مهارت کار با نرم‌افزار ارائه مطلب» نوشته شرکت دانش‌بنیان سافا

نوشته آموزش ایمپرس: قسمت نهم، متحرک‌سازی ارائه اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,