منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش نصب میکرو بلاگینگ چغوک ۱.۴

choqokتوی تمام میزکارهایی که در دنیای لینوکس وجود داره، یکی از طرفداران پر و پاقرص میزکار KDE هستم. این علاقم دلایل زیادی داره اما یکی از بزرگترین این دلایل، قدرت Qt و نرم‌افزارهای قدرتمندی هست که تحت کیوت نوشته میشن. اما بین این نرم‌افزارها، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهام چغوک هست. کلاینت میکروبلاگ بسیار بسیار قدرتمندی که متاسفانه مدتی امکان استفاده از اون نبود.توییتر چند ماه پیش نسخه‌ی یک از API خودش رو غیرفعال کرد و این نرم‌افزار که از این نسخه استفاده می‌کرد واضح هست که برای استفاده از توییتر از کار افتاد. از اونجا که یکی از کاربران همیشگی این نرم‌افزار هستم خیلی واسم پیدا کردن جایگزینی مناسب واسش سخت بود چون که اگه یه بار باهاش کار کرده باشید، متوجه میشین که واقعا هیچ کلاینت موجودی در دنیایی نرم‌افزار آزاد به قدرت اون نمیرسه. این ناامیدی ادامه داشت تا این‌که امروز توی سورسفورج دیدم که مهرداد مومنی نسخه جدید از این نرم‌افزار رو با قابلیت های جدید ارایه کرد. اما خب مسلما قرار نبود به این زودی ها این نرم‌افزار رو تو مخازن فدورا ببینم. بنابراین دسبه کار شدم و بسته tarball رو دریافت و اقدام به کامپایل اون کردم. اگه شما هم از دوست داران و کاربران این نرم‌افزار هستید، با من همراه بشید تا از نحوه‌ی کامپایل اون مطلع شوید

choqok-start-fedorafans.com

اولین مرحله دریافت این نرم‌افزار هست. برای این می‌تونید به سایت رسمی این نرم‌افزار مراجعه کنید یا این‌که مستقیما به صفحه سورس‌فورج این پروژه مراجعه کرده و اون رو دریافت کنید. بعد از دریافت اون، مطابق معمول اولین کار خارج کردن برنامه از حالت فشرده است. قبل از نصب هم بهتره که در صورت داشتن نسخه قدیمی‌تر، اون رو پاک کنید.

بعد از این‌کار، باید پیش‌نیازهای این نرم‌افزار رو نصب کنیم که به راحتی با دستور زیر می‌تونید این‌کار رو انجام بدین:

# yum install cmake kdelibs-devel qjson-devel qca2-devel qoauth-devel

حالا که پیش‌نیازها رو با موفقیت نصب کردیم، نوبت به کامپیال چغوک میرسه. اول با استفاده از دستور cd به محلی که نرم‌افزار رو از حالت فشرده خارج کردید رفته و شاخه‌ build  رو بسازید و وارد اون بشید:

$ cd /masire/pousheye/choqok/

$ mkdir build && cd build

حالا با استفاده از برنامه‌ی اعذاب‌اور Cmake ، اون رو آماده‌ی کامپایل می‌کنیم:

$ cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=`kde4-config --prefix` ..

بعد از این که این کار با موفقیت به پایان رسید، نوبت به make میرسه:

$ make

و حالا مرحله‌ی آخر و نصب برنامه:

$ sudo make install

تمام شد. حالا به راحتی می‌تونید از استفاده‌ی چغوک لذت ببرید :)



برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,