در گنوم ۲ برای برنامهنویسی با استفاده از پایتون و واسط GTK+ از PyGTK استفاده میشد. اما با انتشار گنوم ۳ و GTK+3 اوضاع تغییر کرد. PyGTK کنار گذاشته شد و از همه خواسته شد که کدهای خود را با شیوهی جدید و با استفاده از PyGObject کدنویسی کنند تا بتوانند از امکانات GTK+3 در برنامههایشان بهرهمند شوند.
یکی از خوبیهای PyGTK مستندات قوی و بروز آن بود. متاسفانه با اینکه تلاشهای زیادی شده است که شیوهی جدید کدنویسی پایتون و GTK3 با استفاده از PyGObject تا حد ممکن مشابه PyGTK باشد، با این حال هنوز هم تفاوتها بسیار زیاد است. در حال حاضر غیر از پستهای غیر رسمی وبلاگهای مختلف و معدود ویدئوهای منتشر شده، برای سر در آوردن از نحوهی کدنویسی با پایتون در گنوم میبایست از راهنماهای زبان C یا خواندن پروندههای GIR استفاده کرد، که هم برای تازهکارها مشکل است و هم برای افراد دیگر وقتگیر.
سباستین پولسترل -Sebastian Pölsterl- اما در حال نوشتن راهنمایی است تا بتواند کمی راه را برای افراد تازه کار هموارتر کند. هدف او فراهم کرد آموزشها برای مهمترین ویجتهای مورد استفاده بجای اکتفا کردن به توضیحات سادهی API است. آموزشها بر اساس نسخهی بروزشدهی آموزش PyGTK، آموزشهای gtkmm و آموزشهای GTK+3 است. البته این اطلاعات جمعآوری شده هنوز راه درازی تا تکمیل دارند.
میتوانید صفحهی مربوط یه این آموزش را در اینجا مشاهده کنید.