منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش MongoDB – نصب سیستم MongoDB

در این مطلب می خواهیم بدانیم چطور باید MongoDB را دانلود و نصب کنیم. قصد ما این است تا نصب نسخه Community سرور MongoDB را بررسی کنیم.

به دومین مطلب از هجده مطلب سری آموزشی MongoDB خوش آمدید!

MongoDB را می توان به صورت رایگان از وب سایت MongoDB دانلود و نصب کرد (البته وبسایت این سیستم مدیریت پایگاه داده، آی پی های ایران را تحریم کرده است و شما به ابزارهای تغییر آی پی نیاز خواهید داشت). این سیستم به صورت نسخه های سرور Community و Enterprise Server ارائه شده است. تفاوت این دو در این است که Enterprise Server شامل قابلیت های اضافی مانند ذخیره سازی در حافظه اصلی یا اصطلاحاً in-memory storage ، ذخیره سازی رمزگذاری شده ، امنیت بهبود یافته و مجوز استفاده تجاری است. و کمپانی بابت این موارد که در Enterprise Server گنجانده است، هزینه دریافت می کند.

ما در این سری آموزشی از سرور Community MongoDB استفاده می کنیم که علاوه بر رایگان بودن، کاملاً برای آموزش مناسب است.

پلت فرم های تحت پشتیبانی

سرور Community MongoDB را می توان در ویندوز ، مک ، سولاریس و توزیع های مختلف لینوکس نصب کرد. برای دانلود به این (+) آدرس در وب سایت MongoDB و بخش Server مراجعه کنید.

در صفحه مذکور که آدرس آن لینک شده، امکان انتخاب نسخه و سیستم عامل مورد نظر برای دانلود وجود دارد.

راهنمای نصب سرور MongoDB

وب سایت MongoDB راهنمای نصب برای ویندوز ، مک و لینوکس را ارائه کرده است. آدرس راهنمایی ها در زیر لیست شده است:

خلاصه مفیدی از راهنماها در ادامه ذکر شده است.

برای ویندوز:

نصب برای شامل یک دستیار نصب یا installation wizard است تا شما را در خلال نصب راهنمایی کند. بنابراین کار شما بسیار راحت است و با کمک نصب قدم به قدم آن، همه چیز به خوبی کامل می شود. هرچند یک گزینه برای نصب بدون راهنمایی و به صورت ساده هم وجود دارد.

برای مَک و لینوکس:

فرایند نصب کاملاً سرراست است و شامل مراحل زیر است:

  1. فایلهای باینری را دانلود کنید.
  2. فایل ها را از حالت فشرده خارج کنید.
  3. پوشه ها را در مسیر مورد نظر کپی کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که محل باینری ها در متغیر PATH سیستم قرار دارد.

ایجاد پوشه داده ها

اطلاعاتی که در ادامه می آید، در لینک های راهنمای نصب بالا هم وجود دارد؛ اما به دلیل بسته بودن حق دسترسی آی پی های ایران و سختی دسترسی به آن ها، بهتر دانستیم که اینجا هم ذکر شوند.

MongoDB داده های خود را در یک پوشه داده ذخیره می کند. شما باید این پوشه داده را ایجاد کنید.

برای ایجاد آن در مکان پیش فرض ، دایرکتوری را در

data/db/
  (یا
data\db\
  در ویندوز) ایجاد کنید. به طور پیش فرض ، پردازه mongod (پردازه اصلی برای مدیریت سیستم MongoDB) دایرکتوری داده ها را در این مکان ها جستجو می کند، با این حال، MongoDB امکان استفاده از یک آدرس متفاوت را به شما می دهد. اگر مکان دیگری را مشخص کنید، باید هنگام استارت کردن MongoDB ، آن مکان را به عنوان یک پارامتر (آرگومان) در فراخوانی خود به سیستم ارائه کنید.

بررسی حق دسترسی های پوشه داده ها

پس از ایجاد پوشه داده، بررسی کنید که حساب کاربری ای که در حال استفاده از سیستم عامل و اجرای mongod است، مجوزهای مربوط به خواندن و نوشتن در پوشه را دارد.

استارت کردن سرور MongoDB

برای استارت سرور MongoDB ، از دستور

mongod
در Linux و Mac یا
mongod.exe
در Windows استفاده کنید.

برای اجرای دستورهای بالا، فرض شده است که مسیر فایل باینری mongod به مجموعه مسیرهای داخل PATH سیستم شما اضافه شده است. اگر اینگونه نیست، باید آدرس کامل باینری mongod را به PATH های سیستم اضافه کنید.

پس از شروع فرآیند mongod ، باید یک پیام با محتوای waiting for connections را در خروجی کامدلاین / کنسول مشاهده کنید که نشان می دهد پردازه mongod با موفقیت در حال اجرا است. این پنجره Terminal / Command را در پس زمینه باز نگه دارید.

توجه: اگر نصب را دقیقاً مطابق با راهنمای روی وبسایت MongoDB انجام داده اید، می بایست این پردازه بعد از نصب به صورت service به سیستم عامل اضافه شده است و تنها کافی است که آن را استارت کنید.

در نهایت، توصیه می کنیم حتماً به لینک های راهنمای اصلی MongoDB روی وبسایت آن سری بزنید.