منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیا گوشی نوکیا N900 بخرم؟

این سوالی هست که بین کاربران لینوکس خیلی پرسیده میشه و از اونجایی که من چند سالی هست که این گوشی رو دارم معمولا تو این بحث شرکت می‌کنم. فکر کنم الان کمی بیشتر از ۳ سال باشه که این گوشی رو دارم. خیلی درست یادم نیست ولی همین حدود باید باشه. این گوشی از این جهت مورد علاقه لینوکس‌کارها هست که یه گوشی لینوکسی هست و برای یکی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنه می‌تونه خیلی فان باشه، چون موقع کار کردن با گوشی هم با یک سیستم‌عامل واقعی و مشابه دسکتاپ سر و کار داره. من خودم تصمیم به خرید این گوشی گرفتم، ولی این تصمیم رو ۳ سال پیش گرفتم. باید دید که آیا اگر الان هم می‌خواستم گوشی بخرم همین انتخاب رو می‌کردم یا نه؟

 

\"نوکیا

گوشی لینوکسی نوکیا N900

 

مزایای خرید گوشی N900

  • مناسب و جذاب: برای لینوکسی‌ها به دلیل داشتن سیستم‌عامل لینوکس
  • انعطاف‌پذیری و باز بودن سکو: باعث میشه بتونی گوشی رو خیلی راحت شخصی‌سازی کنی و به اصلاح گیک‌بازی دربیاری باهاش
  • قیمت مناسب: خوب این گوشی الان یه گوشی آخرین سیستم به حساب نمیاد و به همین دلیل قیمتش پایین هست.
  • قابلیت نصب سیستم‌عامل‌های دیگه: روی سخت‌افزار N900 میشه سیستم‌عامل‌های دیگه مثل اندروید و می‌گو نصب کرد که خوب اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این مسئله نگاه کنیم فقط جنبه تفریحی داره و هیچ کدوم سیستم‌عامل‌های دیگه‌ای که روی این گوشی نصب میشه کاربردی نیست. یا خیلی کند هستن، یا پشتیبانی درستی از سخت‌افزار گوشی ندارن و بعضی امکانات گوشی دیگه براتون در دسترس نخواهد بود. در واقع اگر می‌خواهید با گوشی‌تون کار بکنید باید همون سیستم‌عامل پیش‌فرض خودش، یعنی مایمو، رو نگه دارید.

 

معایت خرید گوشی N900

  • سکوی مرده: خوب، واقعیت این هست که سکوی مایمو و حتی می‌گو فعلا یه سکوی مرده به حساب میاد و به طور جدی توسعه داده نمی‌شه. شاید بگید که یکی این سکو رو از نوکیا خریده، ولی خوب این که این سکو بتونه دوباره زنده بشه و تو بازار فعلی برای خودش جایگاهی باز کنه مستلزم زمان هست. ولی فعلا باید اون رو مرده به حساب آورد.
  • سخت‌افزار قدیمی: این گوشی برای ۳-۴ سال پیش هست و اگر قصد دارید از برنامه‌های جدید استفاده کنید احتمالا دچار مشکل خواهید شد.
  • نبود برنامه‌های کاربردی مناسب: در واقع میشه گفت این مهم‌ترین مشکل فعلی گوشی هست. به دلیل اینکه خود سکو توسعه داده نمیشه، هیچ برنامه‌نویسی هم طبیعتا برنامه‌ای برای این سکو ارائه نمی‌کنه، مگر یه سری گیک که خودشون دارن از این گوشی استفاده می‌کنن. امکانات جدید که هیچ، حتی امکانات قدیمی هم به دلیل به روز نشدن برنامه‌ها دیگه دارن از بین می‌رن. برای مثال قبلا تعداد زیادی کلاینت توییتر و آیدنتیکا و پلاگین‌های به اشتراک‌گذاری تو شبکه‌های اجتماعی برای این گوشی وجود داشت که خوب دیگه توسعه داده نمیشن و به تدریج و با تغییر API های سرویس‌دهنده‌ها این کلاینت‌ها هم از کار افتادن. مثال دیگه‌اش اینه که برای پدیده‌ها و سرویس‌های جدیدی که تو اینترنت ارائه میشه تقریبا هیچ کسی این سکو رو در نظر نمی‌گیره. Whatsapp یه مثال خوب هست که خوب شما امکان استفاده از این سرویس رو نخواهید داشت،‌ چون که به طور رسمی ازش پشتیبانی نمیشه (هر چند که یه گیکی فقط امکان IMش رو واسه این گوشی راه انداخته). از این سرویس‌هایی که بعضی‌هاش واقعا کاربردی هستن و با داشتن N900 شما ازشون محروم میشید خیلی زیاد هست.
  • نبود بازی‌های مناسب: که خوب فکر کنم همه می‌دونن یعنی چی :)

 

واقعیت این هست که هر کسی باید مبتنی بر معیارها و نیازهاش تصمیم بگیره،‌ ولی این مزایا و مشکلات واقعیت‌هایی هست که نمیشه انکارش کرد. شاید یکی نیازی نداشته باشه که از سرویس‌های اینترنتی جدید استفاده کنه و در عوض دلش بخواهد بتونه با خط فرمان کار کنه، و شاید یکی نظرش کاملا برعکس این باشه. بنابراین نمیشه برای همه یه نسخه داد،‌ اما من خودم اگر الان بخوام گوشی بخرم قطعا انتخابم نوکیا N900 نخواهد بود.

 



برچسب ها : , , , , , , , , ,