منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیلین، بیس طراحی وب سایت

فکر میکنم بین ۴ تا ۵ ساله که دارم طراحی وب یاد میگیرم و یاد میدمو وب سایت طراحی میکنم، این حرفم شاید بهانه گیری بیش نباشه ولی کار وب معمولا تو شهرای کوچیک ، کوچیکه و باعث پیش رفت فنی آدم نمیشه.

این بهانه رو آوردم که بگم من خیلی دیر به فکر جلوگیری از دوباره کاری و تکرار مکررات تو کارام افتادم و آیلین نتیجه این تفکر جدید منه.

اگه بخوام آیلینو تعریف کنم با توجه به موارد بالا باید بگم هدفش اینه که یه بیس برای جلوگیری از دو باره کاری باشه.

خوب الان بحث این میاد که اینهمه CMS برای همین منظور ایجاد شدن تو چی میگی؟

من میگم راست میگین، اما اگه بخواهین همه کار ها رو با CMF ها و CMS ها انجام بدین حقیقتا خیلی باید در اون سیستم خاص حرفه ای شده باشین، مسلما راه بسیار خوب و استاندادیه و منم شدیدا قبولش دارم اما برای رسیدنه به یک هدف فقط یک راه وجود نداره ;)

خلاصش آیلین بر پایه قالب کاری Codeigniter ساخته شده و سعی داره چیزایی که اون فریم ورک برای شروع سریع کار نداره بهش اضافه کنه و تنظیمات اولیه رو هم انجام بده.

مثلا:

  • سیستم مدیریت و ثبت نام کاربران
  • سیستم مدیریت سطوح دسترسی ACL
  • سیستم منوی N سطحی منطبق با گروه های کاربری
  • سیستم مدیریت و پیاده سازی تنظیمات
  • سیستم پیاده سازی خودکار CRUD

برای شرح کامل آیلین و مستند سازی فنی و نوشتن آموزش براش باید یک جای جدا  بسازم و این پست فقط جنبه معرفی داره پس میریم برای آشنایی بیشتر.

برای دریافت و همچنین مشارکت در این پروژه میتونید از آدرس زیر استفاده کنید:

https://github.com/pesarkhobeee/Aylin

 پس از دریافت و اکستراکت، اونو به یک پوشه در دایرکتوری وب سرورتون منتقل کنید و مالک اون پوشه رو کاربر وب سرورتون کنید. برای مثال در Slackware

chown -R apache:apache  /var/www/htdocs/aylin

خوب حالا کافیه یک دیتابیس بسازین و نصاب تحت وب آیلین رو بیارین، مثلا اگه اسم پوشه aylin باشه به این صورت:

http://localhost/aylin/installer

\"\"

همونطور که میبینید من یک نصاب گرافیکی برای آیلین درست کردم تا تمام تنظیمات اولیه مورد نیاز رو بشه بهش داد، همچنین بشه انتخاب کرد چه بخش هایی نصب بشن و هیچ چیز تحمیلی نباشه. البته به خاطر اینکه codeigniter از HMVC فعلا پشتیبانی نمیکنه حقیقتا نمیشه گفت ساختار ماژولار رو پیاده سازی میکنه ولی خوب فعلا با همین اینستاللر اداشو که در میاره! :D

پس از نصب و ورود میتونید با بخش های مختلف سیستم کار کنید که توضیحشون در حوصله این نوشته نیست و در جای خاص خودش حتما توضیح داده میشن.

\"\"

فقط راجع به سیستم روزبه یه توضیح کوچیک بدم چون به نسبت قسمتای دیگه گنگه:

سیستم روزبه در حقیقت برای این ساخته شده که چهار عملی اصلی دیتابیس رو که شامل درج،حذف،نمایش و بروزرسانی میشه روی جداول ما به صورت خودکار بسازه و به این خاطر اسمش روزبه هست که اولین بار برای پیاده سازی سیستم اتوماسیون خیریه روزبه طراحی و پیاده سازی شد.

البته توضیحش خیلی زیاده، فعلا میسپارم به آزمایش خودتون تا براش یه مستندی رو بسازم.

در نهایت ذکر چند نکته رو ضروری میدونم:

  • آیلین CMS عمومی نیست که کاربرانش مردم عادی باشن. بلکه برای شرکتها و برنامه نویسایی ساخته شده که به دنبال یک راه سریع برای شروع پروژه ها شون هستند و تا حدی میخوان این راه، استادندارد باشه تا اگه خواستن نیروی جدید جذب کنن خیلی راحت بگن مثلا برو codeigniter یادبگیر.
  • مسلما کار هنوز مشکلاتی داره ولی خوشحال میشم اگه فکر میکنید راه کار شما هم میتونه باشه به لیست پستی [email protected] بپیوندید و در تکمیلو تصحیح اون کمک کنید.
  • آیلین یک اسم دخترونه ی ترکی به معنای هاله ماه هست، اگه خواننده قدیمی وبلاگم باشین میدونید قبلا یه پروژه دیگه رو به همین اسم نامگذاری کرده بودم ولی چون شخصی موند و من این اسمو دوست دارم رو این پروژمم همون اسمو گذاشتم.
  • من دو سال پیش مستندی برای codeigniter آماده کردم که الانم با تغیرات جزیی میشه ازش استفاده کرد، میتونید تو بخش مستندات سایت zanjanlug.org پیداش کنید.

و همین، امیدارم به کارتون بیاد.



برچسب ها : , , , , , , , , , ,