منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ارسال ایمیل با دامنه خودتان در ترمینال لینوکس

با سلام خدمت تمامی دوستان . در آموزش ها و پست های قبلی به طور مفصل در مورد انواع اتصالات به جیمیل اعم از ایمیل فرستادن در ترمینال تا چک کردن inbox و غیره صحبت کردیم، اما در این آموزش قصد ارسال ایمیل در ترمینال لینوکس با دامنه خودمون رو داریم .

اکثر ماها برای ثبت دامنه به وب سایت یکی از هاستینگ های موجود مراجعه می کنیم و معمولا از همون جایی که دامنه خودمون رو ثبت کردیم یک هاست هم تهیه می کنیم . در اکثر هاستینگ ها دسترسی ها و امکاناتی برای مدیریت هاست داده میشود . امکاناتی از قبیل :

۱. انواع پنل های مدیریتی

۲. اتصال ftp به هاست

۳. ساخت ایمیل و پنل ایمیل

و …

اما برای این که با دامنه ی خودمون بتونیم ایمیل ارسال کنیم لازمه از طریق پنلی که در اختیار ما گذاشته میشه، ابتدا دامنه خودمون رو بر روی هاست ست کنیم سپس یک اکانت ایمیل برای خودمون ایجاد کنیم .

طبیعتا پنلی که برای ارسال ایمیل در اختیار ما گذاشته میشه، از یک برنامه و سرویس در داخل سرور استفاده می کنه که طبیعتا پورت اون سرویس باز و قابل استفاده است . خب همین کافیست تا ما از طریق شل لینوکس به این پورت و سرویس متصل بشیم و بعد از این که احراز هویت انجام دادیم ایمیل ارسال کنیم . بدون این که احتیاج باشه از یک پنل تحت وب استفاده بکنیم .

نکته : من برای تست و آزمایش از هاستینگ نت افزار استفاده کردم اما شما می تونید همین روند رو روی دیگر سرور ها و هاستینگ ها هم انجام بدید .

 

اطلاعات برنامه :

زبان استفاده شده : bash

تعداد خطوط : 43

لایسنس : GPL v3

 

دریافت و نصب برنامه :

ابتدا لازم است برنامه را از لینک زیر دریافت نمایید :

http://oslearn.ir/wp-content/uploads/2015/10/cmail_v1.0.tar.gz

همچنین سورس این برنامه به صورت متن باز در داخل گیت هاب نیز منتشر شده است :

https://github.com/Oslearn/cmail_v1.0

حال باید برنامه را از حال فشرده خارج کرد و به دایرکتوری مربوطه رفت :

iman@OSLearn:~$ tar zxvf cmail_v1.0.tar.gz
iman@OSLearn:~$ cd cmail_v1.0/

 

نکته : قبل از انجام هر کاری حتما فایل README را مطالعه نمایید و پیش نیاز های موجود را رعایت کنید .

در مرحله بعد فایل برنامه را با یک ویرایشگر مثل nano باز کنید و اطلاعات مربوط به سرور و اکانت خودتون رو وارد کنید، یعنی باید خطوط 8 تا 10 رو تکمیل کرد . به عنوان مثال :

server="10.0.0.1:587" #server ip address whit port number, example : 10.0.0.1:587
smtp_user="mail_account" #smtp user
smtp_pass="123pass456" #smtp password

 

حال کافیست این فایل برنامه را در کنار دیگر برنامه های سیستم قرار دهیم تا به صورت عادی و راحت برای ما اجرا شود . برای این منظور :

iman@OSLearn:~/cmail_v1.0$ sudo cp cmail /usr/bin/
iman@OSLearn:~/cmail_v1.0$ sudo chmod +x /usr/bin/cmail

 

در نهایت یک ترمینال باز کنید و برنامه را به شکل زیر اجرا کنید :

iman@OSLearn:~$ cmail

 

در اولین قدم برنامه از شما آدرس ایمیل فرستنده ( خودتان ) را سوال کرده و سپس از شما یک موضوع یا Subject را سوال می کند، آن ها را وارد کرده و اینتر را بزنید .

در دومین مرحله برنامه از شما آدرس ایمیل مقصد را سوال می کند، آن را وارد و اینتر را بزنید.

در سومین مرحله برنامه از شما سوال می کند که آیا جهت ارسال ایمیل به یک ویرایشگر متن نیاز دارید یا می خواهید ایمیل خود را در یک خط ارسال کنید، این قسمت را هم متناسب با متنی که در نظر دارید انتخاب کنید .

در نهایت ایمیل برای مقصد ارسال خواهد شد . در صورتی که خطایی در ارسال و یا ارتباط با سرور رخ دهد . پیغامی با مضمون خطا در ارسال به صورت قرمز رنگ چاپ می شود . به عکس زیر توجه کنید :

OSLearn.ir_1

در آخر باید بگم که این برنامه در ظاهر ۴۳ خط دارد اما هسته اصلی برنامه را تابعی به نام send انجام می دهد که وظیفه اتصال به سرور و فرستادن ایمیل را تنها در ۱ خط بر عهده دارد .

 

منبع : او اس لرن دات آی آر | http://OSLearn.ir

نویسنده : E2MA3N

از این مطلب راضی هستید ؟ می خواهید به سایت کمک کنید ؟ رضایت خودتون رو با دونیت به ما اعلام کنید . برای دونیت روی خرید کلیک کنید . با تشکر



برچسب ها : , ,