منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

استفاده از سرویس بلاگر بر روی دامنه شخصی

مقدمه

چند ماه قبل وبلاگم را از دامنه اصلی وب سایتم به سرویس بلاگر منتقل کردم. سرویسی که سال‌هاست مسدود شده است. ما در جایی زندگی می‌کنیم که ضرب المثل «تر و خشک با هم می‌سوزند» بسیار کاربرد دارد و بیشتر اوقات به جای بر شمردن مزیت‌ها و توانایی خودمان، ترجیح می‌دهیم رقیب را نابود کنیم. چه در بالاترین سطح (قضیه بگم؟ بگم؟) و چه در سطوح پایین‌تر مانند مسدود کردن رقبای خارجی برای حمایت از سرویس های داخلی!
دوستان بسیاری در این مدت از من درخواست کردند که به دلیل در دسترس نبود بلاگر از سرویس دیگری استفاده کنم (نمونه). در حال حاضر هیچ سرویس وبلاگدهی که در دسترس بوده و نیازهای من را برآورده کند وجود ندارد. به همین دلیل همچنان از سرویس بلاگر استفاده خواهم کرد. از طرفی برای رفع مشکل تعداد از بازدیدکنندگان وبلاگ، تصمیم به استفاده از سرویس بلاگر بر روی دامنه شخصی خودم کردم. در ادامه نحوه تنظیم سرویس بلاگر و سایر تغییرات مورد نیاز را مشاهده می‌فرمایید.

نحوه استفاده از دامنه (یا زیر دامنه) شخصی

در ابتدا باید دو آدرس CNAME برای تنظیم بر روی دامنه مورد نظر را از تنظیمات بلاگر دریافت نمایید.

دریافت آدرس‌های CNAME از بلاگر

برای اینکار به بخش زیر رفته و بر روی دکمه Setup a 3rd party URL for your blog کلیک نمایید:
  • Blogger Dashboard -> Blog Settings -> Publishing


در مرحله بعد آدرس دامنه یا زیردامنه (subdomain) مورد نظر خود را وارد نموده و بر روی دکمه Save کلیک نمایید. پس زدن دکمه، بلاگر به شما دو آدرس CNAME برای تنظیمات دامنه ارائه می‌دهد. به تصویر زیر توجه فرمایید:

در پنجره دیگری وارد تنظیمات هاستینگ یا دامنه خود شوید. تنظیمات CNAME در نرم‌افزارهای مختلف مشابه است. در ادامه روش مربوط به تنظیمات CNAME در  محیط سی‌پنل (cPanel) را مشاهده می‌نمایید.

تنظیم CNAME ها در محیط cPanel

قبل از هر چیز به این نکته توجه نمایید که برای استفاده از سرویس بلاگر بر روی زیردامنه، نیازی به ساخت subdomain ندارید. تنظیمات CNAME آدرس‌های مربوط به DNS زیر دامنه را مشخص خواهد کرد. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱- در زیر مجموعه Domains وارد بخش Simple DNS Zone Editor شوید:


۲- توسط فرم Add a CNAME Record باید اطلاعات مربوط به CNAME های دریافتی از بلاگر را اضافه نمایید. دقت کنید که بعد از وارد کرد Name مانند blog، اطلاعات دامنه به صورت خودکار به انتهای آن اضافه خواهد شد.

تنظیم نهایی سرویس بلاگر

در انتها و بعد از انجام تنظیمات مربوط به CNAME بر روی دامنه، بار دیگر وارد مدیریت وبلاگ خود در سرویس بلاگر شده و دکمه Save مربوط به فرم Setup a 3rd party URL for your blog را کلیک نمایید. در صورتیکه تمامی تنظیمات صحیح باشند، فرم ذخیره شده و وبلاگ شما به آدرس مورد نظرات منتقل (redirect) خواهد شد.

بروزرسانی‌ها

حل مشکل تصاویر

با توجه به در دسترس نبودن تصاویر سرویس بلاگر از داخل ایران، نیازمند تغییراتی در کدهای قالب بلاگ هستیم تا این مشکل را رفع کنیم. برای رفع این مشکل باید یک سرور ثانویه برای لود کردن تصاویر داشته باشید. مراحل زیر الگوریتم حل این مشکل را شرح داده است:
  1. استفاده از تابع btoa برای base64 encoding آدرس تصاویر در کدهای قالب وبلاگ در بلاگر.
  2. ارسال آدرس encode شده به سرور ثانویه که در خارج از ایران قرار دارد.
  3. decode کردن آدرس در سرور ثانویه.
  4. ساخت تصویر از آدرس مورد نظر در سرور ثانویه.
  5. نمایش تصویر ساخته شده.

پی‌نوشت

امیدوارم که در آینده، روش‌های نابخردانه که دستاوردی به جز اتلاف وقت به ارمغان ندارند، کنار گذاشته شود. هر عملی، عکس العملی را به دنبال دارد. به خاطر داشته باشیم که در بیشتر زمینه‌ها، از جمله تکنولوژی، هکرها و کرکرها (cracker)، همواره جلوتر از بقیه سیستم هستند.



برچسب ها :