منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

انتشار نسخه دبیان ۷.۰ – ویزی

بعد از ماه‌ها توسعه بی‌وقفه، و بعد از ۲ سال و ۳ ماه از انتشار نسخه قبلی، پروژه دبیان با افتخار انتشار نسخه پایدار ۷.۰ با اسم رمز «ویزی» رو اعلام می‌کنه.

این نسخه ویژگی‌های منحصر به فردی داره مانند پشتیبانی از مالتی‌آرچ،‌ ابزارهای جدید برای راه‌اندازی سرویس‌های ابری، نصاب بهبودیافته، و مجموعه کاملی از کدک‌ها و پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری که نیاز به سایر مخازن غیر رسمی رو مرتفع می‌کنه.

 

دبیان ویزی

 

مالتی‌آرچ که یکی از اهداف انتشار ویزی بود، به کاربران اجازه می‌ده که بتونن روی یک ماشین، بسته‌های نرم‌افزاری چند معماری مختلف رو نصب کنن. به عبارت دیگه، برای اولین بار می‌تونید نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی رو به شکل همزمان روی یک ماشین نصب کنید. تمام وابستگی‌های نرم‌افزاری به شکل خودکار توسط APT برای شما مدیریت خواهد شد.

فرایند نصب دبیان هم خیلی بهبود پیدا کرده. برای مثال تو این نسخه می‌تونید دبیان رو با نرم‌افزارهای ناطق ویژه افراد نابینا که از دستگاه‌های بریل استفاده نمی‌کنن هم نصب کنید. نصاب دبیان از ۷۳ زبان مختلف پشتیبانی می‌کنه. علاوه بر اینها دبیان برای اولین بار از نصب و راه‌اندازی UEFI بر روی سیستم‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنه. لازم به ذکر هست که از «سکیور بوت» پشتیبانی نمی‌شه.

ویزی تعداد زیادی نرم‌افزار به روز شده دیگه هم داره و همراه با گنوم ۳.۴، کی‌دی‌ای ۴.۸.۴، هسته لینوکس ۳.۲ لیبره‌آفیس ۳.۵.۴ و خیلی بسته‌های دیگه ارائه می‌شه. همچنین تو دبیان ویزی پشتیبانی از دو معماری سخت‌افزاری جدید هم اضافه شده: s390x و armhf

دبیان نسخه ۷ شامل ۳۷۴۹۳ بسته نرم‌افزاری هست و بسته به نوع معماری در ۹-۱۰ دی‌وی‌دی و یا ۶۱-۶۹ سی‌دی عرضه می‌شه. خبر انتشار رو اینجا بخونید. برای دانلود نسخه ۷.۰ هم به اینجا برید.

خوب و خوش باشید با دبیان ویزی! :)

 



برچسب ها : , , , , , , ,