منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اندروید ۴ را بر روی کامپیوترهای شخصی تجربه کنید!

گوگل سیستم‌عامل اندروید را برای به تسخیر درآوردن دنیای صفحات لمسی و رایانه‌های لوحی روانه بازار کرد. این سیستم‌عامل متن‌باز که با هسته لینوکس عرضه می‌شود، دارای نرم‌افزارهای فراوان و کاربران بیشماری بوده و شرکت‌های تولیدکننده‌ی بسیاری در محصولات خود از این سیستم‌عامل بهره می‌برند.

شاید همیشه عادت داشته‌اید اندروید را بر روی یک تبلت و یا گوشی ‌هوشمند ببینید، اما اکنون با تلاش عده‌ای از طرفداران این سیستم عامل، نسخه‌ای از اندروید در حال توسعه است که قابلیت اجرا بروی کامپیوترهای معمولی، لپ‌تاپ‌ها و نت‌بوک‌ها را به صورت یکتا و یا بوت دوگانه (در کنار یک توزیع گنو/لینوکس و یا ویندوز) دارد.

\"\"

آخرین نسخه‌ی منتشر شده از این پروژه ۴٫۰-RC1 است که مبتنی بر Android 4.0.3 بوده و از طریق این سایت قابل دریافت است. سیستمی که من برای نصب این سستم‌عامل در نظر گرفتم یک نت‌بوک eeePC با مشخصات پایین بود. ولی با این وجود از سرعت و عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و در هنگام کارکردن کمترین کرش و یا حالت فریز دیده شد.

همچنین عملیات نصب طولانی نبود و در مدت زمان کوتاهی به پایان رسید. نکته‌ی مهم این بود که از Flash به خوبی پشتیبانی می‌کرد و در اجرا با مرورگر کروم مخصوص اندروید مشکلی وجود نداشت. همچنین با اجرای Firefox بر روی اندروید که دارای نسخه‌ی جداگانه‌ای است، نیز Flash دارای عمکرد خوبی بود.

در استفاده‌ای که از این سیستم‌عامل بر روی نت‌بوک داشتم و با توجه به استفاده از این سیستم‌عامل در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و انتظاری که داشتیم، مشکل داغ شدن مشاهده نشده و میزان مصرف برق کمتر و کارکرد بهتر باتری بدست آمد. این بررسی در هنگام پخش ویدیویی با فرمت mkv و کیفیت ۷۲۰p به دست آمد.

نصب:

نصب این سیستم عامل، آنچنان شکیل و زیبا همچون نصاب ویندوز ۷ و یا توزیع‌های مدرن امروزی گنو/لینوکس نیست و همچون نصاب‌های قدیمی در گنو/لینوکس و یا ویندوز ۹۸ است. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، نصاب Android-x86 مشابه نصاب اولیه آرچ است. با این وجود، فرآیند نصب بسیار سر‌راست و آسان است و اگر قبلا این چنین نصابی را تجربه کرده باشید، مشکلی نخواهید داشت. در ابتدای بوت، همچون توزیع‌های گنو/لینوکس صفحه‌ای از گزینه‌های مختلف برای شما ظاهر می‌شود که شامل موارد معمول نصب و یا اجرای زنده توسط دیسک است.

\"\"

نکته: Android-x86 فقط برروی فایل سیستم‌های (ext3, ext2, ntfs, fat32) قابل نصب است. همچنین این نسخه از اندروید به راحتی در کتار ویندوز و در یک پارتیشن مشترک نیز قابل نصب است. البته سیستم فایل مورد پشتیبانی در این حالت NTFS خواهد بود.

در مرحله‌ی بعد به بخش انتخاب پارتیشن می‌رسیم. در این بخش باید پارتیشنی را برای ادامه‌ی فرآیند نصب انتخاب نمایید. همچنین این توزیع بر‌روی حافظه‌های فلش usb نیز قابل نصب است. اگر حافظه‌ی فلش شما در لیست نبود، توسط گزینه‌ی Detect devices لیست را بروز نمایید تا لیست به‌روز شود.

 

\"\"

در مرحله‌ی بعد اگر نصب را در یک پارتیشن با فایل سیستم غیر صحیح و یا قالب‌بندی نشده، انجام می‌دهید می‌توانید آن پارتیشن را اصلاح و مجدد قالب‌بندی کنید. در غیر این صورت Do not format را انتخاب کنید، تا اطلاعات موجود از دست نروند.

\"\"

نکته:

در صورتی که قصد نصب این سیستم عامل را بر روی یک پارتیشن با سیستم فایل Fat32 را دارید، به مشکل بزرگی برخواهید خورد. این مشکل مربوط به عدم توانایی اندروید در ذخیره و تغییر اطلاعات موجود در سیستم فایل fat32 باز می‌گردد، که باعث می‌شود پارتیشن مورد نظر Read Only شود. بنابراین بعد از انتخاب Fat32 در این قسمت، پیغام خطایی به شما نمایش داده می‌شود که با این وجود مراحل نصب با موفقیت طی خواهد شد. بعد از نصب اندروید، شاهد عملکردی همانند یک نسخه‌ی زنده‌ خواهید بود و شما توانایی ویرایش و ذخیره اطلاعات را نخواهید داشت.

کارکد نسخه‌ی زنده:

نسخه‌ی زنده‌ی این سیستم عامل بسیار روان و راحت اجرا می‌شود، بعد از وارد شدن نیز سوالات زیادی از جمله منطقه‌ی زمانی و اکانت گوگل و .. را باید پاسخ داده و بعد از آن وارد محیط ساده اندروید ۴ و با تصویر زمینه سیاه خواهید شد. در هنگام ورود به نسخه‌ی زنده، شاهد میزکاری ساده هستید که همچون میزکاری معقول دارای امکان افزودن widget و آیکن‌های ثابت می‌باشد. با این وجود امکان سفارشی شدن در حد معمول وجود داشته و تمامی امکانات اندروید ۴ نیز پشتیبانی می‌شود. شناسایی سخت‌افزار نیز  به خوبی انجام می‌گیرد.

همان طور که مطلع هستید، تنظیمات و ظاهر اندروید توسط برخی شرکت‌های تولید کننده تبلت و گوشی‌های هوشمند  دچار تغییرات زیادی می‌شود که این تغییرات معمولا توسط آن شرکت‌ها و برای استفاده شدن در محصولات خودشان اعمال می‌شود. به عنوان مثال شرکت سامسونگ ظاهر TouchWiz را برای اندروید مهیا کرده تا ظاهر و ابزارهای اندروید را کاربر‌پسند‌تر نماید. با این وجود اندروید دارای تنظیمات و ابزارهای پیش‌فرضی است که توسط گوگل آماده شده‌اند. اصطلاحا به اندرویدی که با تنظیمات و ظاهر پیش‌فرض عرضه می‌شود، اندروید وانیلا می‌گویند. در Android x86 نیز از اندرویدی خالص و بدون تغییرات استفاده می‌شود.

 

\"\"

ارتباطات:

در عصر ارتباطات بدون داشتن ارتباط از جمله اینترنت، زندگی برای انسان‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود. معمولا را‌ه‌های زیادی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از وظایف سیستم‌عامل نیز توانایی اتصال به اینترنت به روشی ساده و آسان است.

Android x86 از Wifi، GPRS و ۳G به خوبی پشتیبانی می‌کند. همچنین Bluetooth نیز به راحتی فعال شده و سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در آن نیز بسیار مطلوب بود. با این وجود نگران پشتیبانی از وب‌کم بودیم. اما وب‌کم نیز به راحتی شناسایی شده و قابل استفاده بود. از این روی، کارایی نرم‌افزار Camera در تصویربرداری در حد مطلوبی بود.

\"\"بستنی حصیری:

نسخه ۴ اندروید (بستنی حصیری) واقعا دوست‌داشتنی‌تر شده است. اگر در گوشی هوشمند و یا تبلت نتوانسته‌اید از این نسخه‌ استفاده کنید، این نسخه را بر روی نت‌بوک خود نصب کنید تا از امکانات یک Android در یک نت‌بوک یا لپ‌تاپ و یا حتی یک UltaBook بهره‌مند شوید.

 

\"\"

با وجود توانایی پایین یک نت‌بوک، بستنی حصیری بسیار نرم و روان اجرا می‌شود و جلوه‌های گرافیکی چشم‌گیری را در قسمت‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. کار کردن با اندروید توسط ماوس و پد لمسی ممکن است کمی خسته‌کننده باشد، اما پس از مدتی کار‌کردن با آن، می‌توانید با این شرایط کنار بیایید.

برنامه‌ها با سرعت خوبی اجرا می‌شوند و به راحتی قادر خواهید بود از امکانات چند‌رسانه‌ای اندروید و نرم‌افزارهای متنوع آن برخوردار شوید. با این وجود مرورگر پیش‌فرض ممکن است نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. خیل عظیم مرورگر‌ها مانند UC Browser، Opera Mobile و Firefox و یا حتی Chrome در دسترس بوده و کار شما را در اتصال به دنیای بی‌کران اینترنت راحت‌تر می‌کنند. با این حال نرم‌افزارهایی نیز برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی در اینترنت مانند Facebook ،Twitter ،Google Plus و … نیز در اختیار شما قرار دارند.

 

\"\"

فروشگاه Google Play نیز که در Android x86 وجود دارد، بسیار کاربردی‌تر از قبل شده است. با این وجود یکی از مشکلات این نرم‌افزار نیز، همچون دیگر محصولات گوگل، بسته بودن آن برای کاربران ایرانی است.

\"\"

با وجود تکثر موجود در نرم‌افزارهای Google Play، یافتن و نصب نرم‌افزار مورد نظر به راحتی میسر است. همچنین امکان خرید کتاب، موسیقی، فیلم و … نیز در آن وجود دارد که به راحتی شما را در خرید اینترنتی و یافتن گزینه‌ی مناسب کمک خواهد کرد. و صد البته که کاربرد آن در ایران کمی مشکل است، چه به لحاظ خرید از آن و چه استفاده از آن به واسطه‌ی سرعت پایین اینترنت در کشور.

با این وجود می‌توانید از نرم‌افزارهای معادل ایرانی همچون بازار که برای نصب نرم‌افزار در اندروید در نظر گرفته شده‌اند استفاده کنید و از آنجا اقدام به نصب نرم‌افزار مورد نظر نمایید. یا اینکه ریسک کرده و از دیسک‌های موجود در بازار (که شامل نرم‌افزارهای اندروید با فرمت apk هستند)، استفاده کنید!

\"\"

فایلهای چند رسانه‌ای بسیار روان و راحت پخش می‌شوند. کیفیت و نحوه نمایش، راحت، دلنشین و مناسب بوده و کمتر دچار کندی و یا تاخیر در نمایش فیلم‌ها می‌شود. همچنین از اکثر فرمت‌های مطرح نیز پشتیبانی می‌کند. البته با نصب نرم‌افزارهای دیگر به راحتی قادر به پخش هر نوع فایلی خواهید بود. نرم‌افزار مناسبی چون VLC به راحتی قادر به رفع‌ نیاز‌های چندرسانه‌ای شما بر روی اندروید خواهد بود.

\"\"

برای اینکه بتوانید از سیستم Screenshot تهیه‌ کنید، باید از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید. نرم‌افزارهای متنوع و گوناگونی بدین منظور در اندروید وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارند.

نمایش و مدیریت پرونده‌ها:

Open Manager نرم‌افزار ساده‌ای است و برای مدیریت پرونده‌ها در اندروید به کار گرفته‌ می‌شود و به راحتی از پس کار‌های عادی ما بر می‌آید. با این وجود نرم‌افزارها و گزینه‌های جایگزین دیگری نیز برای استفاده وجود دارند.

 

\"\"

اندروید دارای ابزاری ساده و کاربردی برای تغییر و ویرایش تنظیمات سیستم است. این ابزار Settings نام دارد. تنظیمات در نظر گرفته شده تقریبا کامل بوده و بسیار ساده و کاربردی طراحی شده‌اند، به طوری که اکثر تنظیمات بدون اندک دانش فنی قابل تغییر و سفارشی سازی هستند.

 

\"\"

همچنین نهوه‌ی تنظیم و دسترسی به اینترنت بی‌سیم WiFi نیز به راحتی و تنها با چند کلیک ساده انجام می‌پزیرد. کارکردن با چنین ابزاری بسیار راحت‌تر از ابزارهای دیگر بوده، و وقت شما را در تنظیمات و یا پیکربندی نخواهد گرفت.

\"\"نکات پایانی:

اولین کاری که باید انجام دهید غیر فعال کردن چرخش صفحه نمایش در اندروید است. زیرا ممکن است مشکلاتی را در اجرای برنامه‌ها و پخش فیلم‌ها پدید آورد. غیر فعال کردن چرخش صفحه‌نمایش، در تنظیمات اندروید به راحتی قابل انجام است.

اندروید معمولا به وسیله‌ی کلید‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها خاموش می‌شود و گزینه‌ای برای خاموش کردن سیستم در آن وجود ندارد. بنابراین می‌توانید برای خاموش کردن سیستم از نرم‌افزار Shutdown استفاده کنید.

برای قفل کردن سیستم از کلید میانبر wake-up استفاده کنید. مثلا برای نت‌بوک Asus EeePC از کلید‌های میانبر Fn + F1 استفاده می‌شود.

این نکات برای یک نسخه‌ی درحال آماده‌سازی بسیار مناسب و خوب به شمار می‌آیند. با این وجود سیستم در سرعت و کارایی نمره‌ی قابل قبولی کسب می‌کند. در پایداری نیز به دلیل آنکه هنوز در نسخه پیش‌نمایش به سر می‌برد، جای کار بیشتری دارد.

همچنین در Android x86 از پردازنده‌های اینتل اتم و AMD به طور کامل پشتیبانی می‌شود ولی برای برخی نت‌بوک‌ها نسخه‌ی مخصوص آماده شده است که در سایت Android x86 قابل دسترسی است. همچنین Android x86، از کارت‌گرافیک‌های اینتل و AMD نیز پشتیبانی می‌کند و قادر به فعال‌سازی شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی OpenGL در این کارت‌گرافیک‌ها خواهد بود.

Android x86 به طور کامل از وب‌کم، G-Sensor، بلوتوث، اینترنت بی‌سیم، موبایل و Multi-touch نیز پشتیبانی می‌کند.

منابع: + +

\"ارسال



برچسب ها : , , , ,