منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو، برگ برنده اندروید

همه از بازار تلفن‌های هوشمند خبر داریم. بازاری آن‌چنان پر سود که تقریباً تمامی تولید کننده‌ها دوست دارند و تلاش می‌کنند تا وارد آن شوند. اما در پشت این تلفن‌ها با برندهای مختلف، سیستم عامل این دستگاه‌ها نیز در حال نبردی تمام عیار هستند. در حال حاضر گوگل با سیستم عامل اندروید بیشتر سهم بازار را در اختیار دارد و به شدت با سیستم عامل iOS اپل در حال رقابت است. ویندوز فون مایکروسافت با تمام تلاش‌های این شرکت سهم اندکی از بازار را در دست دارد. اما سیستم عامل‌های دیگری نیز در تلاش اند تا به این رقابت وارد شوند. سیستم عامل هایی مانند تایزن، اوبونتو، فایرفاکس و میگو.

\"\"

با اینکه اندروید سهم بیشتری از بازار را در دست دارد اما اوضاع آنقدرها هم که به نظر میرسد برای این سیستم عامل لینوکسی خوب نیست. به دلیل شکاف موجود بین سازنده سیستم‌عامل و تلفن‌ها و همچنین هزینه بیشتر تولید نرم‌افزار، اندروید برخی نرم‌افزارها را از دست داده و بعد از خریده شدن موتورولا توسط گوگل و بی میلی احتمالی شرکت‌های سازنده گوشی، شرایط ممکن است از این هم بدتر شود و آن‌ها به سیستم عامل‌های جزء اندروید روی بیاورند. با این حساب اندروید به شدت به یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به iOS و دیگر سیستم عامل ها نیازمند است.

این برگ برنده می‌تواند پروژه جدید و راز آلود کنونیکال، اوبونتو برای اندروید باشد که شدیدا در حال توسعه در پشت درهای بسته است تا حدی که هیچ خبری از آن در کانال‌های irc نیست و توسعه‌دهندگان به سوالات مربوط به آن پاسخ درستی نمی دهند. تنها چند فیلم در Youtube موجود است که به گفته خودشان تنها طرحی اولیه (Prototype) از این ایده است و در حالی که با فاصله چند ماهه فیلم‌برداری شده‌اند اما تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها چیزی که ما از این پروژه می‌دانیم فراهم کردن تجربه یک کامپیوتر رومیزی کامل (تکرار می‌کنم یک کامپیوتر رو میزی کامل) بر روی گوشی‌های اندرویدی است.

\"\"

آیا این پروژه به نفع اوبونتو است ؟

همانطور که می‌دانید اوبونتو قرار است نسخه‌هایی مخصوص تبلت، تلفن‌های هوشمند و تلویزیون را طراحی کند که خب با وارد شدنش به این بازارها در مقابل شرکت‌های بزرگی چون گوگل، اپل و مایکروسافت قرار می گیرد. در‌واقع پروژه اوبونتو برای اندروید یک ویژگی بزرگ برای دستگاه‌های اندرویدی محسوب می‌شود و از آن‌جایی که اوبونتو به زودی رقیب اندروید گوگل خواهد شد آیا اینکه به قوی‌تر شدن سیستم عامل رقیبش با این پروژه کمک کند کار درستی است ؟ جواب یک بله محکم است. در وهله اول تعداد کاربران اوبونتو (Market share) بیشتر می‌شود چیزی که به شدت به آن نیاز دارد. و همچنین می‌تواند کاربران را برای سیستم عامل آینده خود بر روی دستگاه‌های هوشمند آماده کند و از همه مهمتر رابطه خوبی با تولید کنندگان بدست می آورد که برای تولید دستگاه‌های مبتنی بر اوبونتو می‌تواند به شدت مفید باشد. از طرفی اگر کنونیکال توانسته اوبونتو را در کنار اندروید اجرا کند و پا به پای آن در به اشتراک گذاری تمامی اطلاعات از برنامه‌ها گرفته تا صفحات وب و لیست دوستان و غیره برآید پس از لحاظ فنی می‌تواند این ویژگی را برای دستگاه‌های خود هم داشته باشد پس حداقل در رقابت خود با اندروید امتیازی در این زمینه از دست نمی دهد.

شما چه فکر می‌کنید ؟ آیا این پروژه می‌تواند مانند ویدئوهایی که از آن در Youtube به نمایش گذاشته شده محبوب شود؟ آیا می‌تواند بازار را به نفع اوبونتو و اندروید تغییر دهد؟ آیا گوگل در این زمینه با کنونیکال شریک می‌شود یا اینکه خود با تولید محصولی مشابه سعی می‌کند شرایط را برای اوبونتو سخت‌تر کند؟

منابع + +



برچسب ها : , , , , , , ,