منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو و ارتکاب یک اشتباه تاکتیکی

روز دوم ماه آوریل بعد از فروکش کردن خبرهای اول آوریل بود که خبر بسته شدن سرویس Ubuntu One و خاموش شدن سرورهایش در روز ۱ جولای ۲۰۱۴ بر روی وبلاگ رسمی شرکت کنونیکال منتشر شد ! خبر به نظر می‌آمد که دروغ اول آوریل با کمی تاخیر باشد که روی وبلاگ شرکت کنونیکال منتشر میشود ولی خبر واقعی بود ! کنونیکال در این پست از وبلاگش در مورد بسته شدن سرویس اوبونتو وان (سرویس ذخیره‌سازی ابری اوبونتو) خبر داد و گفت برنامه‌ای برای ارائه این سرویس در ادامه راه توسعه اوبونتو ندارد و تصمیم دارد از این پس تمام تمرکزش را بر روی توسعه اوبونتو روی کامپیوترهای رومیزی، تبلت‌ها، موبایل و تلویزیون‌ بگذارد و با وجود سرویس‌های ذخیری سازی ابری با حجم‌های بالاتر مثل Dropbox دیگر ارائه خدمات بر روی اوبونتو وان معنا و صرفه افتصادی برای اوبونتو ندارد !

ubuntuone-installer

قصد نوشتن یک پست خبری یا انتشار این خبر را ندارم چون به اندازه کافی در وبلاگ‌های فارسی و وبلاگ‌های غیرفارسی این خبر پوشش داده شده است ولی شاید باید جور دیگری هم به این قضیه نگاه کرد… هرچند متن این خبر تنها حاکی از توقف یک سرویس از سرویس‌های اوبونتو است ولی در پس این ماجرا ممکن است چندین و چند سناریو دیگر نیز اتفاق بیافتد و اینکه شاید اوبونتو در حال ارتکاب اشتباهی است که مارک‌شاتل‌ورت را مجبور خواهد کرد که سرویس اوبونتو وان را به اکوسیستم اوبونتو بازگرداند.

اوبونتو در این تصمیم‌گیری و انتشار این خبر صراحتا از اکوسیستم اوبونتو که شامل دسکتاپ و تبلت و موبایل و تلویزیون می‌شود، صحبت می‌کند و از قدیم الایام هم مشحصا هدفش کاربری End User بوده و برنامه‌ای برای کاربرانی که اصطلاحا Power User نامیده می‌شوند نداشته است و این بدین معنا میتواند باشد که شاید اوبونتو که طبق گفته خودشان در حال حاضر پرچمدار پر استفاده‌ترین سیستم‌عامل برای خدمات Cloud و پلتفرم OpenStack است، در آینده پروژه‌های Ubuntu Server و Ubuntu Cloud خود را هم کنار بگذارد و انحصارا بر روی پروژه‌های قید شده در متن خبر بپردازد. البته این تنها یک گمانه‌زنی است و ممکن است یک تصور اشتباه باشد ! پس فقط در پس ذهنتان نگه‌ش دارید و زیاد جدی نگیرید…

ولی اما اشتباه تاکتیکی اوبونتو ! اهمیت توقف Ubuntu One برای اوبونتو و کنونیکال زمانی مشخص می‌شود که بدانیم کنونیکال با ایجاد یک اکوسیستم نسبتا موفق که شامل سیستم‌عامل برای گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و کامپیوترهای رومیزی می‌شود سعی کرده که یک محیط یکپارچه را برای کاربران خود بر روی تمام دیوایس‌ها ایجاد کند. نمونه‌های موفق این محیط یکپارچه تا پیش از این از سوی شرکت اپل با سیستم عامل‌های iOS بر روی آیفون و آیپد و Mac OS X بر روی کامپیوترهای رومیزی‌اش و همچنین از سوی شرکت گوگل با ارائه سیستم‌عامل‌های ChromeOS و Android و سرویس‌های تحت وب‌ش بر روی تمام کامپیوترهای رومیزی، به وجود آمده و اخیرا توسط مایکروسافت بر روی سیستم عامل‌های Windows 8 و Windows Phone 8 نیز در حال به وجود آمدن است. ولی چیزی که باعث تداوم این خدمات و تصمین این موفقیت است وجود یک حلقه واسط بین دیوایس‌های کاربر برای ایجاد این اکوسیستم یکپارچه خواهد بود ! iCloud برای اپل و Google Account و Google Drive برای گوگل حلقه‌های واسطی هستند که دیوایس‌های تولیدی یا دیوایس‌های بر پایه این محصولات را به هم متصل میکنند.

ubuntu-tv-pc-smartphone-tablet

حالا کنونیکال ادعا میکند برای تمرکز بیشتر بر روی توسعه اوبونتو بر روی تمام دیوایس‌ها سرویس Ubuntu One را متوقف میکند و این یعنی حلقه واسط بین دیوایس‌هایی که بر روی آنها اوبونتو نصب خواهد شد از این پس وجود نخواهد داشت. از بکاپ‌گیری از تنطیمات سیستم عامل و اشتراک گذاری فایل بین دیوایس‌ها و دسترس‌پذیر بودن اطلاعات در همه‌جا تا حتی لاگین‌کردن با یک اکانت بر روی تمام دیوایس‌ها با تنطیمات و شخصی‌سازی‌های مشترک بین آنها بر روی فضای ابری ‌می‌توانست از جمله قابلیت‌هایی باشد که کنونیکال برای سیستم عاملش بر روی Ubuntu One پیاده‌سازی کند. برای اینکه تصور بهتری داشته باشید (که حتما دارید) از اینکه iCloud برای کاربران اپل و Google Account و Google Drive برای کاربران گوگل چه قابلیت‌هایی میتواند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک و این لینک را دنبال کنید.

تا کمتر از ۲ هفته دیگر اوبونتو ۱۴.۰۴ منتشر خواهد شد ولی اینبار بدون سرویس Ubuntu One ! باید نشست و دید برای ادامه راه، کنونیکال چه راه حل و جایگزینی برای اوبونتو وان در پیش خواهد گرفت؟! آیا مثل همیشه کاربران خود را با رو کردن یک آس دیگر سورپرایز خواهد کرد؟! یا اینکه در همین ابتدای راه اکوسیستم اوبونتو مرتکب یک اشتباه تاکتیکی شده است؟!



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,