منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۳.۰۴ آماده دریافت

اوبونتو ۱۳.۰۴ با اسم رمز «دم‌حلفه‌ای مشتاق» ؟ امروز منتشر شد. اوبونتو سیستم‌عاملی بر پایه لینوکس و از محصولات شرکت انگلیسی کنونیکال است که رایگان بوده و معمولا دو انتشار جدید در سال دارد. اوبونتو ۱۳.۰۴ تنها نه ماه پشتیبانی می‌شود.

\"میزکار

تغییرات میزکار در اوبونتو ۱۳.۰۴

Unity، میزکار اوبونتو، در ۱۳.۰۴ تغییرات زیادی داشته و در مقایسه با ۱۲.۱۰ بسیار سریع‌تر اجرا می‌شود. طبق ادعای کنونیکال، ۱۳.۰۴ اولین نسخه اوبونتو است که با هدف اجرا روی موبایل توسعه یافته و در نتیجه بسیار پایدارتر بوده و حافظه اصلی کمتر اشغال می‌کند. گرچه بسیاری از تغییرات زیرپوستی‌اند، تغییرات ظاهری نیز کم نیست.

آیکن‌هایی تازه برای مدیر فایل Nautilus، مرکز نرم‌افزار، به‌روزرسان سیستم، فضاهای کاربری و دکمه اوبونتو (دکمه‌ای که برای باز کردن داشبورد استفاده میشود) معرفی شده. این آیکن‌ها توسط Matthieu James خالق مجموعه آیکن‌های محبوب Faenza طراحی شده است.

\"آیکن‌های

دیالوگ‌ها جدید خاموش کردن سیستم با سبک و سیاق Unity

\"ظاهر

بازشدن و جست‌جو در داشبورد بسیار سریع‌تر شده و از پویانمایی جدیدی برای نمایش پیش‌نمایش‌ها استفاده می‌شود. جست‌جوی داشبورد با اضافه شدن مکانیزم جست‌جوی بردبار در مقابل خطا بهینه شده. برای مثال با جست‌جوی gdit، ویرایشگر gedit به عنوان نتیجه نشان داده می‌شود.

از اوبونتو ۱۳.۰۴ آیکن‌های فضاهای کاری و رسانه‌های جداشدنی (Removable Media) در اجراگر قابل جابه‌جا شدن هستند و می‌توان آن‌ها رو کل از اجراگر حذف کرد. البته قابلیت جابه‌جا شدن بین فضاهای کاری به صورت پیش‌فرض خاموش بوده و برای ظاهر شدن آیکنش باید ابتدا أن را از تنظیمات فعال کنید.

پویانمایی جدید snap پنجره‌ها. در این نسخه، هنگام کوبیدن پنجره‌‌ای به بالای صفحه برای Maximize شدنش، انیمیشن زیبایی به نمایش در می‌آید.

\"پویانمایی

تغییرات دیگر:

  • پشتیبانی از MTP به صورت پیش‌فرض. دیگر در دسترسی به دستگاهای مبتتنی بر اندروید ۴ خود مشکلی نخواهید داشت.
  • فعال شدن شتاب دهنده‌ی دوبعدی اینتل موسوم به SNA. آزمایشات نشان میدهد که SNA چند برابر از راهکار قبلی (UXA) سریعتر است.
  • لیبره آفیس ۴ با پیشتیبانی از منوهای سراسری و HUD. اطلاعت بیشتر
  • راهکار جدید جابه‌جایی بین پنجره‌های یک برنامه از طریق لیست‌های اجراگر
  • حذف نصاب ویندوز اوبونتو موسوم به Wubi
  • کاهش دوره پشتیبانی انتشارهای غیر LTS از هجده به نه ماه

برنامه‌های پیش‌فرض

Gwibber ابزار اجتماعی و میکروبلاگی که در نسخه‌های قبلی به صورت پیش‌فرض نصب بود در این نسخه غیبش زده و در محازن هم پیدا نمی‌شود. برنامه دیگری به نام Friends به عنوان جایگیزن Gwibber نوشته و در مخازن قرار داده شده. شاید با نسخه‌های بعدی Friends به ترکیب اصلی برنامه‌ها بپیوندد.

با این‌که چند هفته از انتشار گنوم ۳.۸ گذشته، اوبونتو همچنان از گنوم ۳.۶ استفاده می‌کند. تنها تغییر عمده این‌که برنامه‌هایی مانند Nautilus که در انتشار قبلی به گنوم ۳.۶ به‌روز نشده بودند در این نسخه ارتقا یافته‌اند.

\"ناتالیوس

اوبونتو ۱۳.۰۴ به صورت پیش‌فرض از بسته‌های زیر استفاده می‌کند:

Firefox 20.0, Thunderbird 17.0.5, Nautilus 3.6.3, LibreOfice 4.0.2, Empathy 3.6.4, Totem 3.6.3, Gedit 3.6.2, Deja Dup Backup Tool 26.0, Rhythmbox 2.98, GNOME Contacts 3.6.2, Brasero 3.6.1, Transmission 2.77, Remmina 1.0.0, Ubuntu Software Center 5.6.0 and GNOME Control Center 3.6.3, Compiz 0.9.9~daily13.04.18.1, Unity 7.0.0daily13.04.18, GTK 3.6.4, Linux 3.8.8.

دریافت / ارتقا به اوبونتو ۱۳.۰۴

برای ارتقا از ۱۲.۱۰ به ۱۳.۰۴، ابتدا از به روز بودن سیستم مطمعن شوید، سپس به Software Sources رفته و دربرگه Updates، گزینه Notify me of a new Ubuntu version را به For any new version تغییر دهید. در ادامه با زدن alt + F2 در کادر باز شده عبارت زیر را تایپ و تایید کنید:

update-manager -d

به‌روزآور سیستم باز شده و از انتشار اوبونتو ۱۳.۰۴ خبر میدهد، کافی است روی Upgrade بزنید.

برای دریافت نسخه زنده و قایل نصب ۱۳.۰۴ به وب‌سایت اوبونتو مراجعه کنید.

منبع



برچسب ها : , , , ,