منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۴٫۱۰ منتشر شد!

پس از ۶ ماه از معرفی نسخه‌ی پایدار ۱۴٫۰۴ گذشته است و طبق معمول که هر ۶ ماه یک‌بار باید شاهد یک نسخه‌ی جدید از اوبونتو باشیم، نسخه‌ی ۱۴٫۱۰ منتشر شد! اوبونتو ۱۴٫۱۰ با اسم رمز Utopic Unicorn منتشر می‌شود و با نسخه‌ی جدیدی از یونیتی ۷ عرضه‌شده است. از نکات قابل‌توجه در این توزیع از تغییرات نسبتاً کم در این توزیع نسبت به نسخه‌ی ۱۴٫۰۴ می‌توان اشاره داشت.

ubuntu1410utopicunicorn

اوبونتوی جدید با Ubuntu Developer Tools Centre عرضه‌شده است که شامل ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان نیز می‌باشد، در این بسته Ubuntu SDK نیز قرار دارد. در نسخه‌ی جدید اوبونتو ظاهر برنامه‌ها همان ظاهر همیشگی است و هیچ‌گونه تغییری در ظاهر یونیتی و دیگر برنامه‌ها جز تغییر آیکون‌های کنار Nautilus دیده نمی‌شود! حتی تصویر زیمینه‌ی پیش‌فرض قبلی اوبونتو در ۱۴٫۰۴ نیز تغییر نکرده است.

ubuntu-14.10-desktop

بااین‌حال می‌توان به دلیل تغییرات کم و تمرکز بر روی رفع اشکال این توزیع را کم‌خطرترین توزیع برای به‌روزرسانی عنوان کرد! بااین‌حال باید تست کرد و دید که در عمل تا چه مقدار این نسخه بدون مشکل می‌باشد. برنامه‌های این نسخه شامل موارد زیر می‌شود:

  • LibreOffice 4.3.2.2
  • Firefox 33
  • Thunderbird 33
  • Nautilus 3.10
  • Evince 3.14
  • Rhythmbox 3.0.3
  • Unity 7.3.1

یکسری تصویر زمینه‌ی زیبا که توسط جامعه‌ی کاربری اوبونتو طراحی‌شده‌اند نیز برای این توزیع انتخاب و در نظر گرفته‌شده‌اند که از اندک تغییرات نسبت به نسخه‌ی قبل به شمار می‌آیند. اوبونتو از کرنل لینوکس نسخه‌ی ۳٫۱۶ استفاده می‌کند، نسخه‌ی فعلی هسته‌ی لینوکس ۳٫۱۷ است که در حال حاضر تقریباً به پایداری رسیده است. کرنل ۳٫۱۶ از سخت‌افزارهای جدید و پردازنده‌های اینتل مانند Haswell and Broadwell و گرافیک‌های AMD و NVIDIA پشتیبانی بهتری را خواهد داشت و با لپ‌تاپ‌های جدید نیز سازگاری بهتری خواهد داشت. البته نه همه‌ی آنان.

اگر از کاربرانی هستید که قبل از پایان ۹ ماه توزیع اوبونتوی خود را ارتقا می‌دهید این نسخه مناسب شماست اما اگر پشتیبانی بیشتری می‌خواهید ۱۴٫۰۴ گزینه‌ی خوبی است و با نصب نکردن ۱۴٫۱۰ نیز چیزی را از دست نخواهید داد به هر ترتیب ۱۴٫۰۴ برای کسانی که نیاز به نسخه‌ی با پشتیبانی بیشتری دارند مناسب‌تر است، همچنین که نسخه‌ی ۱۴٫۱۰ نیز دارای تغییرات کمی نسبت به ۱۴٫۰۴ است. اما با این حال گنوم ۳٫۱۲  و نرم‌افزارهای جدیدتری را به همراه دارد.

ubuntu1410apps

در این نسخه می‌توانید از Systemd به‌صورت دلخواه استفاده کنید، در نسخه‌های بعدی Systemd جایگزین خواهد شد اما در این نسخه فقط در مخازن قرارگرفته است که می‌توانید آن را نصب و استفاده کنید. از ویژگی‌های Systemd می‌توان به هماهنگی بیشتر آن با UDev و سرعت بالاتر در بوت سیستم اشاره داشت.

باوجودآنکه از گنوم ۳٫۱۲ استفاده‌شده است، و گنوم ۳٫۱۴ به این توزیع نرسید و زمانی عرضه شد که این توزیع دیگر قابلیت جدیدی را به توزیع نمی‌افزود! اما دو برنامه هنوز در نسخه‌ی ۳٫۱۰ هستند! یکی gedit و دیگری nautilus زیرا که توسعه‌دهندگان اوبونتو از ظاهر جدید آنان خوششان نمی‌آید و با تغییرات در آنان قصد دارند با میز کارش هماهنگ‌تر باشند. بنا به دلیل آنکه وقت توسعه‌دهندگان کنونیکال پر است و وقت نداشتند نسخه‌های جدید را تغییر دهند همان قدیمی‌ها را گذاشته‌اند و بی‌خیالی طی کرده‌اند! تا بعد.

ubuntu1410clientsidedecorations

شایان ذکر است نسخه‌ی جدید پشتیبانی بهتری از CSD یا همان دکوریشن سمت کاربر دارد و قالب‌های Ambiance و Radiance ظاهر بهتری به این برنامه‌های CSD بخشیده‌اند. این توزیع‌ را به راحتی از سایت Ubuntu.com در یافت و نصب نمایید در آینده‌ای نزدیک به بررسی این توزیع و مشتقات آن خواهم پرداخت هر چند که در این نسخه چیز جدید آنچنانی نسبت به قبل برای بررسی وجود نداشته باشد!!! موفق یاشید.

منابع: + +

 

2 دیدگاه برای این نوشته:

  1. محسن منصوری:
    01 آبا 1393 دوباره همون اشکال تکراری سیستم پایدار وخوب ولی با تم پیش فرض نا زیبا وبد رنگ
  2. سجاد میرزایی:
    01 آبا 1393 سلام و خسته نباشیدکاش یکمم رو ظاهر کار میکردن گرچه هنوزم زیبایی خودشو داره.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,