منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۴/۰۴ منتشر شد!

بدون شک امروز یک روز خوب بود، یکی از بهترین‌ها چون کنونیکال توزیع محبوب اوبونتو را منتشر کرد و از قضا این نسخه یک انتشار با پشتیبانی طولانی مدت پنج ساله است. چی از این بهتر؟ خب باید بگم این نسخه کامل‌ترین و بهترین انتشار در تاریخ توزیع‌های لینوکسی است. باور‌ نمی‌کنید؟! خودتان در ادامه نکات انتشار را بخوانید:

تغییرات میزکار Unity در اوبونتو ۱۴.۰۴

برخلاف انتشارهای قبلی، اوبونتو ۱۴.۰۴ پر از تغییر است که بیشتر آن‌ها مربوط به یونیتی میزکار پیش فرض اوبونتو میشود. یکی از مهمترین این تغییرات استفاده از سیستم آرایش پنجره‌های GTK3 به جای سیستم آرایش Compiz بوده که باعث شده سرعت تغییر اندازه پنجره‌ها خیلی سریعتر از قبل باشد و گوشه‌های پنجره‌ها، گرد و بدون شکستگی (anti-aliasing) نمایش داده شود که حس بسیار بهتری را به کاربر منتقل میکند.

گوشه گرد پنجره‌ها در اوبونتو ۱۴.۰۴

اگر جزو کاربرانی بودید که علاقه‌ای به استفاده از منو کلی در پنل بالا نداشتید و ترجیح می‌دهید منو هر پنجره روی خود آن پنجره سوار باشد، اوبونتو ۱۴/۰۴ این امکان را فراهم آورده؛ تنها کافیست از بخش تنظیمات این گزینه را فعال کنید.

منوهای درونی شده ابونتو ۱۴.۰۴

گستره یونیتی که با کلید‌ها ترکیبی Super+W تمام پنجره‌های باز را به شما نشان می‌داد حالا قابلیت فیلترینگ هم بهش اضافه شده. تنها کافیست با تخته کلید اسم یا کلید واژه پنجره دلخواهتان را بنویسید.

گستره یونیتی در اوبونتو ۱۴.۰۴

صفحه قفل یونیتی هم در این نسخه از اوبونتو تغییر کرده و شکلی شبیه به صفحه ورودی پیدا کرده که به مراتب از طراحی قبلی بهتر است.

صفحه قفل اوبونتو ۱۴.۰۴

یکی از مشکلات یونیتی پشتیبانی از صفحات با DPI (نقطه در اینچ) بالا مانند صفحات Retina کمپانی Apple بود که عملا یونیتی در این دسته از صفحات نمایش به هیچ عنوان کاربردی نبود اما در این نسخه این مشکل تا حد بسیار زیادی رفع شده. شما میتونید مقیاس رابط کاربری را در بخش تنظیمات صفحه نمایش تغییر دهید.

تنظیمات مقیاس تصویر در اوبونتو ۱۴.۰۴

تغییرات دیگر:

  • پشتیبانی بسیار بهتر از Nvidia Optimus
  • تغییر اندازه پنجره‌ها به صورت زنده
  • پنجره‌های بدون حاشیه
  • فعال شدن TRIM به صورت پیش‌فرض بر روی SSD ها اینتل و سامسونگ
  • پشتیبانی از iOS7
  • حجم صدای بیشتر از ۱۰۰٪
  • و در نهایت حذف اوبونتو وان [گریه حضار]

تغییراتی که در بالا گفته شد فقط بخشی از تغییرات اوبونتو در این انتشار بود و تغییرات بیشتر رو می‌تونید خودتون بعد از استفاده بهش پی‌ببرید اما دو ویژگی بسیار مهم در این نسخه که بدون شک همه کاربران اوبونتو را خوشحال خواهد کرد سرعت و پایداری بیشتر ۱۴/۰۴ هست. به شخصه فکر میکنم اوبونتو ۱۴/۰۴ همون چیزی‌ست که باید باشه، پس همین الان دانلودش کنید.

دریافت اوبونتو ۱۴/۰۴

اگر کاربر اوبونتو هستید و از یکی از نسخه‌های ۱۳/۱۰ یا ۱۲/۰۴ استفاده می‌کنید و همچنین به اینترنت درست و درمون هم دسترسی دارید (اینترنتـــا!) از طریق update-manager بروزرسانی مربوط به نسخه ۱۴/۰۴ را دریافت و بروزرسانی کنید. اما اگر کاربر اوبونتو نیستید می‌توانید از طریق این لینک اوبونتو را دانلود کنید. همچنین کتاب اوبونتو برای تازه وارد‌ها (نسخه ۱۲/۰۴) می‌تونه به شما در مراحل نصب و آشنایی با محیط یونیتی و نرم‌افزار‌های پیش فرض اوبونتو کمک کنه.



برچسب ها : , , , , , , , , ,