منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۵٫۰۴ از Systemd استفاده خواهد کرد

یکی از توزیع‌های مطرحی که هنوز از Upstart استفاده می‌کند اوبونتو است. این در حالی است که توزیع‌های دیگر مانند آرچ، فدورا و اپن‌سوزه به Systemd کوچ کرده‌اند. اخیراً اخباری مبنی بر کوچ دبیان به Systemd و تهدید کاربران آن به انشعاب از دبیان را در سایت خواندید که برخی از انان از توسعه دهندگان Upstart نیز هستند!  بااین‌حال به نظر می‌رسد قرار است که این توزیع، یعنی اوبونتو در نسخه‌ی بعدی ۱۵٫۰۴ به این مدیر سیستم مهاجرت کند.

image

اوایل سال جاری بود که اوبونتو نیز قصد خود را برای رفتن به سمت Systemd آشکار کرد درست بعد از زمانی که دبیان هم‌چنین تصمیمی داشت. انتقال از Upstart به Systemd قبل از معرفی نسخه LTS بعدی یعنی ۱۶٫۰۴ رخ خواهد داد و به‌احتمال‌زیاد اولین نسخه در این مهاجرت نسخه‌ی ۱۵٫۰۴ باشد. توسعه‌دهندگان اوبونتو و کنونیکال به‌سختی در حال کار روی مهاجرت بوده‌اند علاوه بر این‌که دبیان هم در حال انجام این مهاجرت است. به نظر نمی‌رسد مهاجرت به Systemd برای توزیع اوبونتو ناسازگاری با نرم‌افزارها را در پی داشته باشد با مهاجرت اوبونتو  یقیناً توزیع‌های مبتنی بر آن نیز به Systemd مجهز خواهند بود! مگر اینکه تصمیم دیگری را اتخاذ کنند.

از نکات مثبت Systemd می‌توان به اجرای چند Daemon درآن‌واحد و مدیریت چندین بخش در یک نرم‌افزار اشاره داشت که این مورد توسط طرفداران یک کار را بکن و آن را هم درست بکن! طرفداران یونیکس موردانتقاد قرارگرفته است. از دیگر موارد موردانتقاد این مدیر سیستم را می‌توان به کمی  پیچیدگی در Log سیستم اشاره داشت. بااین‌حال نمی‌توان از نکات مثبت آن چشم  پوشید.

3 دیدگاه برای این نوشته:

  1. :
    24 آبا 1393 نظر استالمن در مورد سیستم دی چی هست؟
  2. alen:
    24 آبا 1393 نظر استالمن در مورد سیستم دی چیه؟
  3. فرناز:
    24 آبا 1393 سیستم دی که بیاد لینوکس مثل ویندوز میشه؟
    یعنی یه چیزی چیزی که هنگ کنه ممکنه کل سیستم از کار بیوفته؟

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , ,