منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو – ۸ دسکتاب و محیط مختلف

امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد . از اینکه سایت تبریکس را انتخاب کردید متشکریم .

سلام دوستان عزیز و لینوکسی .

در اینجا به بررسی محیط های مختلف که میتونید در اوبونتو استفاده کنید میپردازم .

 ما دارای دیسترو (توزیع ) های مختلف هستیم . از جمله : اوبونتو . لینوکس مینت . دبیان . پاردوس . سنتو اس . ارچ . و …  با محیط های مختلف که میشه استفاده کرد . برای نمونه من در منزل از محیط open box  و گنوم ۳  استفاده میکنم ودر محل کار از محیط kde .

توزیع اوبونتو با محیط های مختلف ارایه میشه .

 

کوبونتو (kubuntu )

کوبونتو با محیط کی دی ای ارایه میشه .

\"kubuntu

کوبونتو یک شاخه رسمی از اوبونتو است که به جای استفاده از میزکار گنوم از کی‌دی‌ای استفاده می‌کند. البته می‌توان هر دو این محیط‌ها را توسط بسته‌هایی با نام‌های ubuntu-desktop و kubuntu-desktop در کنار یکدیگر نصب کرد.

 

پیشینه

اوبونتو در اولین انتشار خود بر روی یک CD و تنها با یک میزکار به نام گنوم عرضه شد. باگسترش یافتن این توزیع و محبوبیت عمومی آن گروهی داوطلب از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان شروع به آماده‌سازی میزکار محبوب کی‌دی‌ای بر روی این توزیع کردند. هم‌اکنون آخرین توزیع رسمی کوبونتو نسخه ۱۲.۰۴ به نام «پانگولین دقیق – مورچه خوار پولک دار دقیق» می‌باشد.

پشتیبانی

هر سیستم‌عامل کوبونتو از شرکت کنونیکال دارای ۱۸ ماه پشتیبانی رایگان است.

در فواصل معین، کنونیکال نسخه‌های دارای پشتیبانی درازمدت (به انگلیسی: Long Time Support) از کوبونتو را ارائه می‌کند که دارای ۳ سال پشتیبانی رایگان برای نسخه‌های رومیزی (به انگلیسی: Desktop) و ۵ سال پشتیبانی برای نسخه کارگزار (سرور) می‌باشند. نسخه‌های دارای پشتیبانی درازمدت کوبونتو هم مانند نسخه‌های عادی رایگان هستند.

نسخهٔ رسمی بعدی ۱۰.۱۰ به نام «میمون دراز دست مستقل»، از اکتبر ۲۰۱۰ به صورت نسخه پایدار و مانند همیشه، رایگان، منتشر خواهد شد. هم‌اکنون نیز تصمیم‌گیری‌ها و شروع کار بر روی آن آغاز شده‌است.

 

زوبونتو (xubuntu)

\"xubuntu

زوبونتو یک شاخهٔ رسمی از سیستم‌عامل آزاد و متن‌باز اوبونتو است که از میزکار اکس‌اف‌سی‌ای استفاده می‌کند. زوبونتو با داشتن رابط کاربری ساده خود بسیار متناسب با سیستم های قدیمی بوده و با کمترین منابع سخت افزاری قابل اجرا است.

از آنجا که زوبونتو بر پایه اوبونتو است و شرکت کنونیکال مسئول آن است، معمولا همزمان با اوبونتو نسخه های جدید خود را منتشر میکند. در حال حاضر نسخه ۱۲٫۰۴ جدیدترین نسخه زوبونتو است که با نام رمز Precise Pangolin منتشر گردیده.

زوبونتو حاوی نرم‌افزارهای معمول مورد استفاده یک کاربر متوسط گنو/لینوکس است. از جمله:

  • ابی‌ورد – ویرایش متون
  • کت‌فیش – جستجوی میزکار
  • Common Unix Printing System – ابزار چاپگرها و سازنده PDF
  • اوینس – برای خواندنPDF
  • فایرفاکس – مرورگر اینترنت
  • گیمپ – ویرایشگر تصاویر
  • Gnumeric – صفحه گسترده
  • ماوس‌پد ویرایشگر متن محض
  • اورج – تقویم
  • پیجین – پیام‌رسان اینترنتی
  • تاندربرد – کلاینت ایمیل
  • اکس‌چت -ارتباط IRC
  • Xsane – ابزار پویشگر

زوبونتو همچنین برای کنترل بسته‌های نصب شده از نرم‌افزار مدیر بسته سیناپتیک استفاده می‌کند که به کاربران اجازه دریافت بسته‌ها از مخازن زوبونتو و نصب خودکار آن‌ها را می‌دهد.

زوبونتو بر روی یک سی‌دی عرضه می‌شود و نصب آن نیازمند ۱.۵ گیگابایت فضای خالی روی دیسک سخت است. نصب نسخهٔ رومیزی به ۱۹۲ مگابایت حافظه و نصب نسخه آلترناتیو (متنی) نیازمند ۶۴ مگابایت حافظه است. استفاده نسخه متنی امکانات بیشتری برای تنظیمات به هنگام نصب در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

زوبونتو بعد از نصب به حداقل ۱۹۲ مگابایت حافظه احتیاج دارد اما داشتن حداقل ۲۵۶ مگابایت، شدیدا توصیه می‌شود. 

 

لوبونتو (lubuntu )

 

\"lubuntu

لوبونتو (تلفظ: /luːˈbuːntuː/) یک سیستم‌عامل از توزیع‌های گنو/لینوکس است که بر پایهٔ اوبونتو ساخته شده اما به جای محیط‌های رومیزی یونیتی و گنوم از محیط ال‌اکس‌دی‌ئی استفاده می‌کند. ال‌اکس‌دی‌ئی به خاطر سبکی و عطش کمتر برای منابع و بهره‌وری بهتر از انرژی شناخته می‌شود.

لوبونتو در ۱۱ می‌۲۰۱۱ به صورت رسمی به عنوان یکی از اعضای خانوادهٔ اوبونتو معرفی شد که با انتشار لوبونتو ۱۱٫۰۴ در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد.

همانند زوبونتو، لوبونتو نیز قرار است نیازهای سیستمی پایینی داشته باشد – مصرف رم پایین برای نت‌بوک‌ها، افزاره‌های همراه و رایانه‌های شخصی قدیمی – اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مصرف رم این توزیع می‌تواند تا نصف زوبونتو باشد، بر این اساس لوبونتو می‌تواند گزینهٔ جذابی برای سخت‌افزارهای قدیمی که برای امور خیریه مرمت می‌شوند باشد.

نام لوبونتو یک تک‌واژ چندوجهی از ال‌اکس‌دی‌ئی و اوبونتو است. ال‌اکس‌دی‌ئی مخفف عبارتی به معنای محیط رومیزی سبک‌وزن اکس۱۱ است، در حالی که واژهٔ اوبونتو در زبان زولو و زبان خوسایی به معنای انسانیت در برابر دیگران است.

 

Mythbuntu

\"mythbuntu

Mythbuntu توزیع است برای دستگاه های pvr  یا دستگاه های تلویزیونی این توزیع از محیط xfce  استفاده میکند ولی گلچین شده برنامه های مورد استفاده در pvr را داراست .

 

او بونتو استدیو (Ubuntu Studio)

 

\"ubuntu

 

اوبونتو استودیو نیز توزیعی است از توزیع های شرکت کانونیکال برای استفاده برای افرادی که در استودیو کار میکنند . مانند مونتاژ کارها و طراح ها ، انیمیشن کار ها و … این محیط از محیط xfce  بهره میبرد .

 

Edubuntu

\"edubuntu

 

محیط برای کاربرد آموزشی از سنین ۸-۱۳   سالگی از جمله برنامه های آن میتوان به آموزش زبان ، برنامه نویسی ، جغرافیا و … اشاره کرد .

Edubuntu را بانام Ubuntu Education Edition اطلاق میشود . در حقیقت توزیعی مخصوص کودکان میباشد .

 

Ubuntu GNOME Remix

\"ubuntu

اوبونتو در gnome 2  از محیط گنوم استفاده میکرد . ولی در زمان ارایه gnome 3  به جای استفاده از gnome 3 (gnome shell ) از unity استفاده کرد . در حقیقت نسخه اولیه یونیتی برای نت بوک ها ارایه شده بود که بعدا در ورژن جدید از یونیتی استفاده نمود .

نکته : میتوانید gnome 3  یا  gnome shell  را روی اوبونتو نصب کنید .

 

 

نوشته اوبونتو – ۸ دسکتاب و محیط مختلف اولین بار در مرجع اپن سورس ، گنو/لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,