منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اولترابوک اسپوتنیک Dell XPS 13 [نقد و بررسی]

Sputnik کد هوشمندانه ای است که Dell بر روی آخرین اولترابوک خودش یعنی Dell XPS L13 گذاشته و  آن را مجهز به آخرین نسل پردازشگر های INTEL کرده همچنین یکی از نکات قابل توجه این نوت بوک سیستم عامل آن است .این اولترابوک با سخت افزار مجهز روانه بازار شده است که توجه بسیاری توسعه دهندگان را به خود جلب کرده و احتمالا رقابت بزرگی با دیگر فروشندگان خواهد داشت.

اتفاق جالبی که رخ داد این بود که من و آقا سامان نویسنده جدید سایت به طور اتفاقی روی یک مطلب یعنی معرفی این اولترابوک جدید از سوی دل کار می کردیم اما خوشبختانه من روی نقد و سامان هم روی معرفی کلی آن کار می کرد.

این نقد پس از حدود یک ماه کار کردن روی اسپوتنیک بدست آمده. و این نتایج بدست آمده است…

مشخصات

بگذارید با مشخصات اسپوتنیک شروع کنیم:

  • نمایشگر ۱۳.۳ اینچی HD (720p) Truelife WLED Lit
  • پردازنده ۲.۰ گیگاهرتزی i7 Intel Core2 Duo (E4400)
  • اس دی رم ۴GB Dual Channel DDR3 با سرعت ۱۳۳۳MHz
  • اس اس دی ۲۵۶GB Intel
  • کارت گرافیک Intel HD Graphics 3000
  • ابعاد : ۰.۸۸ در ۱۲.۵۶ در ۹.۳
  • وزن : ۲.۹۹ lbs.
  • عمر باطری : حدود ۴ تا ۵ ساعت در طر بررسی (البته هنگام استفاده شما ممکن است متفاوت شود)

طراحی

\"Dell

اسپوتنیک یک صفحه نمایش آلومینیوم پیچی شده (؟؟!!) دارد. صفحه کلید نیز شامل دکمه هایی است که از ترکیب آلومینیوم و فیبر کربن براق درست شده اند. اما چیزی که مرا از اسپوتنیک ناامید کرد و انتظار آن را از شرکت دل نداشتم استفاده از لوگوی ویندوز در صفحه کلید روی کلید سوپر است که با توجه به اینکه سیستم عامل پیشفرض اوبونتو است باید آن را به لوگو اوبونتو تغییر می دادند. امیدوارم تا زمان عرضه نهایی این مشکل برطرف شود.

در امتداد صفحه نمایش یک وب کم ۱.۳ مگاپیکسلی قرار دارد که ترکیب براق سیاه و سفید فریم آن با صفحه نمایش بسیار جالب به نظر می رسد. یکی دیگر از موارد قابل توجه این است که کلید ها صفحه کلید به نظر بزرگتر از نمونه های آن ها در لپتاپ های قبلی دل که من استفاده کرده بودم می رسید و نور پس زمینه به خوبی وظیفه اش را انجام می دهد.

ترک پد نیز به اندازه کافی خوب بود اما دکمه های منحصر به فرد (دکمه های راست کلیک و چپ کلیک کنار ترک پد) دیده نمی شود. این طراحی مطابق با طراحی های جدید اولترابوک ها به نظر می رسد. اما دلیل اینکه من بودن این کلید ها را به نبودن آن ها ترجیح می دهم این است که من گهگاه به طور تصادفی یکی از کلید ها را هنگام تایپ فشار می دهم.

در مجموع من طراحی را برای ورژن ۱۲.۰۴ اوبونتو مناسب دیدم.

نمایشگر

\"Dell

من صفحه نمایش اسپوتنیک را روی میزکار و روی میز اتاق نشیمن تست کردم و نتیجه خیلی ضعیف تر از دسکتاپم بود. سپس مکان صفحه نمایش را تغییر دادم و متوجه افت فریم رنگ ها وقتی آن را باز تر یا بسته تر از حالت معمول کردم ، شدم. البته وقتی از آن روی میزکارم استفاده کردم لذت بیشتری بردم و باید توجه کرد که این یک اولترابوک است و شرکت دل در ساخت صفحه نمایش محدودیت ابعاد را در پیش روی خود داشته.

یک مورد قابل توجه دیگر استفاده از شیشه گلوریا (Gorilla Glass) به عنوان شیشه نمایشگر در اسپوتنیک است که یکی از محکم ترین شیشه های موجود است.

صدا

بلندگو های اسپوتنیک در طرفین دستگاه قرار دارند. من این بلندگوها را در حد یک لپ تاپ متوسط دیدم و صدا خیلی تاثیر گذار و گیرا نبود. بر خلاف تصورم هیچ چیز تماشایی در مورد این بلندگو ها وجود نداشت.

خبر خوش هم اینکه دل روی منطبق بودن سخت افزار با (ALSA (Advanced Linux Sound Architecture هدف گذاری کرده و از سخت افزار هایی استفاده شده که برای ALSA شناخته شده است. علاوه بر این بلندگو ها کاملا توسط اوبونتو پشتیبانی می شوند و من هیچ مشکلی در استفاده از صدای ورودی (Input audio) نداشتم.

پورت ها

XPS L13 مجهز به یک پورت USB 3 و یک پورت USB 2 است همچنین در آن یک Mini DisplayPort تعبیه شده و قابلیت استفاده از Audio Jack نیز در آن به چشم می خورد.

شبکه

امکاناتی نظیر  Bluetooth و wireless A/B/G/N را نیز می توان در این اولترابوک دید که البته چندان امکانات نو آورانه ای برای یک نوت بوک به حساب نمی آید.

عملکرد

من از عملکرد Sputnik هیجان زده بودم و هستم! هر چند من این اولترابوک را با  Phoronix Testing Suite محک زدم و با ارور هایی مواجه شدم و تصمیم گرفتم نتایج را ارسال کنم.

برای شروع این پردازنده core i7 بود که تجربه ای از یک جهان ایده آل را برای من به ارمغان آورد. من حتی قادر بودم که با استفاده از اسپوتنیک  Team Fortress 2 را روی steam beta اجرا کنم و این باعث تعجب من شد. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که اسپوتنیک چه قدر خوب مدیریت می کند! SSD نیز به وضوح یک از بهترین بخش ها بود و سرعت بوت و سرعت انتقال فایل را بسیار بالا برده بود.

من کاملا معتقدم که این لپتاپ از نظر کارایی در بالاترین ردیف لپتاپ هایی است که به صورت پیشفرض اوبونتو را نصب دارند.

خلاصه

اسپوتنیک بیش از حد من را هیجان زده کرد و وقتی که اسپونیک به ایران بیاید اگر به لپتاپی نیاز داشته باشم قطعا انتخاب من XPS / اسپوتنیک است و امیدوارم دل همچنان به ساخت لپ تاپ با اوبونتو ادامه دهد.طراحی جامد و سخت و همچنین عملکرد فوق العاده باعث می شود من از داشتن این نوع از لپ تاپ من واقعا لذت ببرم.



برچسب ها : , , , , , , ,