منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اپرا به گنو/لینوکس بازگشت!

در حدود یک سالی می‌شود که مرورگر اپرا نسخه‌ای را برای سیستم‌عامل گنو/لینوکس ارائه نکرده است این اتفاق تقریباً بعد از نسخه‌ی ۱۲٫۱۶ روی داد. بااین‌حال اپرا اعلام کرده است که در نسخه‌ی جدید تحت توسعه‌ی این مرورگر پشتیبانی از گنو/لینوکس احیاشده است و کاربران گنو/لینوکس قادر خواهند بود تا از این مرورگر (غیرآزاد – رایگان) قدیمی بهره‌جویند.

linux-23

توسعه دهندگان اپرا بیان داشته‌اند که عده‌ای از آنان از سیستم‌عامل گنو/لینوکس به‌عنوان سیستم‌عامل اصلی بهره می‌برند و ذکر کرده‌اند که از اینکه توسعه‌ی اپرا بر روی لینوکس آغازشده است خوشحال هستند.

opera24-linux-speeddial-menu

برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به استفاده از این مرورگر هستند، نکته‌ی قابل‌توجه در این مرورگر استفاده از موتور Blink خواهد بود. یکی از دلایلی که برای تأخیر در ارائه این مرورگر برای گنو/لینوکس ذکرشده زمان‌بر بودن مراحل پرت کردن تغییرات عمده‌ی مرورگر در نسخه‌های جدید است به‌عنوان‌مثال تغییر موتور رندرینگ صفحات و یا استفاده از برخی ابزارهای کرومیوم در این مرورگر که در نسخه‌ی جدید شکل گرفته است.

opera24-linux

پپر فلش که در مرورگر کروم و کرومیوم برای پخش فلش استفاده می‌شود هم به این مرورگر اضافه خواهد شد.

نصب:

فایل DEB آن برای نصب در سایت موجود است که به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید، فعلاً نسخه‌ای برای دیگر توزیع‌ها و یا دیگر معماری‌ها عرضه نشده است.

دانلود آپرا ۲۴

بعد از دانلود فایل DEB آن را بدین شکل نصب کنید:

dpkg -i opera-developer_24.0.1537.0_amd64.deb

کاربران آرچ هم به راحتی می‌توانند از طریق AUR اقدام به نصب آپرا ۲۴ نمایند.

yaourt -S opera-developer

این نسخه فعلا از گنوم شل و یونیتی پشتیبانی می‌کند و برای میز‌کار های دیگر تضمینی وجود ندارد.

منابع: + +

1 دیدگاه برای این نوشته:

  1. علیرضا:
    ۰۳ تیر ۱۳۹۳ اپرا رو هم اندازه فایر فاکس دوست دارم

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,