منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

با منوهای هوشمند اوبونتو آشنا شوید: HUD

\"\"

امروز مارک شاتلورث پایه‌گذار Canonical و اوبونتو در وبلاگش از ابزار جدیدی به اسم HUD پرده برداری کرد. HUD یا Head-Up Display طرحی جدید برای Unity هست که روند کار کاربر با منو برنامه‌ها رو عوض می‌کنه.

مارک در وبلاگش نوشته:

به HUD یا Heads-Up Display، ابزاری که در نهایت جایگزین منو برنامه‌ها در Unity خواهد شد، سلام کنید. طراحی HUD عامل پیش‌برنده ما در یک‌پارچه سازی منو برنامه‌های تحت Gtk، QT و سایر Toolkit ها در دو سال گذشته بود. تا این‌جا نتیجه کار در قالب منوهای سراسری (global menus) نمود داشت ولی در ۱۲.۰۴ اولین جرقه‌ها رو از HUD خواهید دید.

ایده کلی HUD جایگزینی منوهای سنتی با ابزاری قابل جست‌وجو هست که به جای حرکت در منوها تودرتو و گیج کننده، قابلیت جست‌وجو در بین گزینه‌ها رو فراهم می‌کنه. HUD همچنین مانند Unity از Zeitgeist استفاده می‌کنه پس هوشمنده و چیزهایی که دنبال‌شون گشتید رو به خاطر میسپاره و جست‌وجوهای آینده رو بر اساس اون‌ها انجام میده.

مارک حتی در مورد وارد کردن فناوری تشخیص صدا به HUD نوشته ولی گفته که پیاده‌سازی اون به زمان احتیاج داره:

جست و جو سریع و ساده‌ست، مخصوصا وقتی تشخیص صدا و فناوری لمسی رو هم واردش کنیم. ما می‌خواهیم صحبت کردن با برنامه‌ها و دریافت پاسخ اون‌ها به صدای شما رو ساده کنیم. پیاده‌سازی کامل تشخیص صدا در برنامه‌ها به زمان احتیاج داره. اما حتی بدون کنترل صدا HUD از موس سریعتره و از کلیدهای ترکیبی راحتره چون فقط کافیه بدونید چی می‌خواهید و نیازی به خاطر سپردن یک ترکیب خاص نیست.

مارک همچنین در کامنت‌های وبلاگش گفته که HUD ممکنه زمانی به صورت پیش‌فرض به کارگرفته بشه ولی استفاده‌ش بر اساس انتخاب کاربر خواهد بود. همچنین منو برنامه‌ها حذف نمیشه و همچنان در نوار بالایی نمایش داده خواهند شد.

ویدئویی هم از کارکرد HUD منتشر شده:

نصب HUD در اوبونتو ۱۲.۰۴

طبق نوشته مارک هنوز معلوم نیست که HUD در اوبونتو ۱۲.۰۴ به صورت پیش‌فرض قرار بگیره یا نه ولی در حال حاضر HUD رو می‌تونید بر روی این نسخه نصب و آزمایش کنید:

sudo add-apt-repository ppa:unity-team/hud
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

در نظر داشته باشید که HUD فعلا در مراحل اولیه طراحی هست و نصب اون جای منوهای عادی رو میگیره.

برای برگشتن به حالت اولیه، از دستورات زیر کمک بگیرید:

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:unity-team/hud



برچسب ها : , ,