منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بحث و بررسی lubuntu 11.10

دربین رقابت توزیع های مختلف و تلاش اون‌ها برای هرچه زیبا سازی محیط کاربری، هنوز توزیع هایی با رسالت متفاوت نسبت به بقیه وجود دارند و تمرکز خود رو بر ساخت سیستم‌عاملی سبک و سریع گذاشته‌ند. از بین این توزیع‌ها میشه به توزیع نوپای Lubuntu اشاره کرد که با استفاده از هسته اوبونتو و رویکردی متفاوت از اون تمرکز خودش رو بر خلاف زیبایی روی سبکی گذاشته و در این زمینه هم به شدت موفق بوده. این پست تلاشی در جهت معرفی این توزیع سبک هست.

\"\"

شش ماه پیش بود که تیم Lubuntu بعد از انتشار دو نسخه و سوار کردن میزکار lxde بر روی ابونتو توانست مارک شاتلورث رو راضی کنه و از نسخه ۱۱.۱۰  به صورت رسمی به خانواده اوبونتو اضافه بشه.  Lubuntu 11.10 به شدت سریعه و از نسخه‌های قبلی خودش پایداری بیشتری داره؛ توزیعی که بعد از نصب تنها حدود ۶۰ مگابایت از حافظه اصلی سیستم رو اشغال می‌کنه! Lubuntu 11.10 روی ماشین مجازی که تنها ۱۹۰ مگابایت Ram داشت نصب کردم و در ادامه، نتیجه کار رو با شما به اشتراک می‌گذارم.

\"\"

در ابتدا باید اشاره کنم اگر Lubuntu رو برای نصب روی سیستمی با Ram پایین انتخاب کردید در منو بوت مستقیم Install رو انتخاب کنید. بوت زنده Lubuntu مقداری بیشتری منابع از حالت عادی مصرف می‌کنه به طوری که با ۱۹۰ مگابات نتونستم اون رو زنده اجرا کنم ولی بدون مشکل نصب و اجرا شد. مراحل نصب دقیقا مانند اوبونتو و سر راست هست.

\"\"

اولین موردی که بعد از نصب Lubuntu راجع بش کنجکاو بودم میزان مصرف منابع سیستمی بود و همونطور که در عکس زیر مشخصه این میزان بسیار کمه. شاید باورش سخت باشه که با پیشرفت روزانه تکنولوژی و وجود سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌های امروزی که برای اجرا به چندین گیگابایت رم و پردازنده چند هسته‌ای نیاز دارند هنوز هم بشه سیستم‌عامل کاملی پیدا کرد که برای اجرا فقط به ۶۰ مگابایت رم احتیاج داشته باشه. البته این میزان هنوز هم با خاموش کردن سرویس های کم استفاده‌ای مثل update-notifier یا عکس پس زمینه قابل کاهش است.

\"\"

مورد دومی که انتظارش رو نداشتم ظاهر زیبای این توزیع هست که البته قابل مقایسه با Unity یا KDE نیست اما برای سیستم‌عاملی به این سبکی کم مصرفی کاملا قابل قبوله. محیط کاربری Lubuntu از یک پنل تشکیل شده که لیست پنجره های باز، منو برنامه‌ها و ساعت و هرچیزی که به‌ش نیاز دارید رو در خودش جای داده و و تا حدودی یادآور ویندوز xp هست.

\"\"

از برنامه هایی که به صورت پیش‌فرض روی Lubuntu نصب هست میشه به آخرین نسخه مرورگر Chromium ، برنامه چت پر طرفداره Pidgin ، ویرایشگر متن Abiword و مدیریت پرونده بسیار سبک PCManFM اشاره کرد.

\"\"

Lubuntu از Synaptic برای مدیریت بسته ها استفاده میکنه و احتمالا از نسخه آینده مرکز نرم‌افزاری خودش رو شاهد باشیم. در آخر Lubuntu رو به تمام کسانی که سیستمی ضعیف با رم کمتر از ۲۵۶ مگابایت دارن پیشنهاد میکنم و فکر نمی‌کنم انتخاب بهتری از نظر کارایی و سبکی در این سطح  داشته باشن.



برچسب ها : , , , , , ,