منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی سیلیکون بعد از چند ماه

خب خیلی وقت میشه (حدود ۶ ماه) که دیگه نه از سیلیکون خبریه و نه پست جدید وبلاگ .
آیا سیلیکون تعطیل شده ؟
باید بگم سیلیکون تعطیل نشده و همچنان ادامه داره . اما بخاطر مشکلات شخصی که ۵-۶ ماه پیش بوجود اومد سیلیکون و وبلاگ برای ۲-۳ ماه تعطیل شدند که بعد از اون ۲-۳ ماه ، سیلیکون با سرعت چند برابر دوباره شروع به کار کرد .
اما وبلاگ این مدت تعطیل بود و تمامی کامنت ها و نظراتی که گذاشته شد بی جواب موندند و من از همه این افراد عذر خواهی میکنم .
حالا بعد از ۶ ماه ، وبلاگ هم دوباره با پست بررسی سیلیکون شروع بکار میکنه .

سیلیکون :

آمار و ارقام :
تو این مدت ۶ ماهه سیلیکون تغییرات زیادی داشته .
در حال حاضر سورس های سیلیکون حدودا از ۲۴۰ کلاس ، ۲ هزار تابع ، ۵۲ هزار خط و ۱.۵ میلیون کاراکتر تشکیل شده ( به علت وجود یک سیمبولیک لینک تو سورس ها آمار و ارقام هایی که توسط خود سیستم محاسبه میشدن اشتباه محاسبه شده بود که درست شد \':)\' ) . تعداد اپلیکیشن های ساخته شده برای سیلیکون ۸ اپلیکیشن ه که هنوز هیچکدومش کاملا کامل نشده و میشه گفت کامل ترین اپلیکیشن که اپلیکیشن ایمیج ماونتر باشه هنوز نیاز به ریزه کاره هایی داره . اما نکته ای که هست اینه که تمامی اپلیکیشن ها وظیفه اصلی خودشونو بخوبی انجام میدن . ولی نقص هایی دارند که میتونه برای یه کاربر دردسر ساز بشه .
تا اینجا سیلیکون بر روی دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز کامپایل میشه . ورژن ویندوز نقص هایی نسبت به ورژن لینوکس داره که به زودی برطرف خواهد شد . ورژن مک هم به علت سوختن هارد اینجانب ، کمی در برنامه ها عقب افتاده \':)\' . اما بزودی کار برروی ورژن مک هم شروع میشه .
همینطور سیلیکون هر مدت یکبار روی سیستم های قدیمی هم تست میشه تا هماهنگی اون و قابلیت حملش روی سیستم های مختلف بالا بره .

( برای بزرگنمایی عکس ها برروی اونها کلیک کنید )

ظاهر سیلیکون :
تا اینجا ظاهر سیلیکون با محیط های کی دی ای (تمام دیسترو های لینوکس) ، گنوم (فعلا فقط اوبونتو) و تمامی نسخه های ویندوز هماهنگ شده . افکتهای تصویری سیلیکون همچنان مثل ۶ ماه پیشه و تقریبا تغییر خاصی نکرده و فقط تنها قسمتی که تغییر کرده اسپلش اسکرین سیلیکون هستش . اسپلش اسکرینی که برای سیلیکون طراحی شده این قابلیت رو داره که رنگهای خودشو با محیط هماهنگ کنه و خودشو شکل محیط کار شما دربیاره . اما به علت اینکه هنوز طراحی اون از نظر گرافیکی کامل نشده تصویری از اون منتشر نمیکنم \';)\'
همچنین قابلیت تم سیلیکون بهینه سازی هایی داشته که توانایی ساختن تم های بهتر رو فراهم میکنه . قابلیت تغییر آیکون های سیلیکون هم به صورت پایه ای پیاده سازی شده و تنها رابط گرافیکی اون مونده تا کاربر بتونه به کمک رابط گرافیکی ، آیکونهارو تغییر بده .

(ظاهر سیلیکون با تم oxygen-transparent در لینوکس)

(ظاهر سیلیکون در ویندوز سون)

اپلیکیشن ها :
همانطوری که بالاتر گفتم تا اینجا ۸ اپلیکیشن که اسمشون پایین اومده برای سیلیکون ساخته شده :

* Data Disc
* Image Burner
* Image Creator
* Mounter
* Library
* DVD Eraser
* PhotoManager
* Silicon Player (Based on Minitunes)

اپلیکیشن های سیلیکون به سه دسته Inner Apps ، Window Apps و Script Apps تقسیم میشن .
Inner Apps ها اپلیکیشن هایی هستند که درون تب بار سیلیکون و بصورت داخلی اجرا میشن . این اپلیکیشن ها بیشترین تعامل و ارتباطو با هسته مرکزی سیلیکون دارن و خیلی راحت تر نسبت به اپلیکیشن های دیگه با سیلیکون ارتباط برقرار میکنن . همینطور این ارتباط برقرار کردن شامل ارتباط بر قرار کردن با سایر اپلیکیشن ها میشه . البته این ارتباط غیر مستقیم هستو فقط با فرستادن درخواست هایی به هسته مرکزی و سپس فرستاده شدن اونها از هسته سیلیکون به برنامه ها انجام میشه . به همین ترتیب قدرت مدیریت سیلیکون روی این اپلیکیشن ها هم بسیار بیشتر از سایر اپلیکیشن هاست .
Window Apps ها همان Inner Apps ها هستند با این تفاوت که این اپلیکیشن ها به صورت یک پنجره جداگانه و بیرون از سیلیکون اجرا میشن . به همین خاطر کمی دارای ارتباط کمتری با مرکز سیلیکون هستند . اما همچنان دارای ارتباط نسبتا خوبی با سیلیکون هستند و بعدها قدرت مدیریت سیلیکون روی این دست اپلیکیشن ها و همینطور میزان ارتباط سیلیکون و اپلیکیشن بالاتر خواهد رفت . حتی شاید در حد Inner Apps ها .
Script Apps ها در واقع هیچگونه ارتباطی با هسته داخلی سیلیکون ندارند . حتی در هنگام اجرا شدن اسم اونا به لیست برنامه های اجرا شده سیلیکون هم اضافه نمیشه . درواقع این نوع اپلیکیشن ها یک تابع بدون خروجی هستند که اجرا میشن و تمام میشن . یه نوع اسکریپت . این اجرا شدن میتونه باعث هر نوع تغییراتی بشه . میتونه یک برنامه خارجی رو اجرا کنه (مثل اپلیکیشن سیلیکون پلیر) و یا میتونه … .

تا الان بغیر از اپلیکیشن های DVD Eraser که از نوع Window Apps و Silicon Player که از نوع Script Apps هستش بقیه اپلیکیشن های سیلیکون از نوع Inner Apps هستند .
همینطور صفحه های Configure و About برنامه ها یکه سازی شده و همه توسط سیلیکون درون یک صفحه مادر قرار داده شده و مدیریت میشن .
به همین ترتیب menubar و دیگر قسمت های برنامه ها هم به شکلی متفاوت مدیریت میشن .

(سیلیکون هنگام انجام چندین عمل مختلف در یک زمان)

یوزر فرندلی :
مهمترین هدفی که سیلیکون ۱ باهاش ساخته شد راحتی کاربر و یوزر فرندلی بود . این هدف به سیلیکون ۲ هم منتقل شده و جز اهداف اولیه اونه . درحال حاضر بیشتر زمان کار بر روی سیلیکون صرف کارهای پایه ای میشه . اما یوزر فرندلی هم فراموش نشده و خیلی وقتها وقت زیادی برای اون گذاشته میشه . برای مثال قابلیت Drag & Drop به شکل گسترده ای به تمامی اپلیکیشن های سیلیکون اضافه شده و یا مثلا برای خیلی از کارها نیاز نیست اپلیکیشن های دیگر رو اجرا کنید . مثلا وقتی که از یک دیسک روی هاردتون بکاپ میگیرید فقط با انتخاب گرینه Mount After Copy ، خود اپلیکیشن Image Creator بعد از بکاپ گرفتن ، اپلیکیشن Mounter رو اجرا میکنه و بصورت اوتوماتیک ایمیح کپی شده رو ماونت میکنه و … .
اما همونطوری که گفته شد به علت مرحله ای از کار که سیلیکون تو اون قرار داره و اهمیت مدیریت سیلیکون بر روی اپلیکیشن ها ، بیشتر توجه و وقت بر روی کارهای پایه ایست .

( یکی از قابلیت های سیلیکون که فقط جنبه زیبایی دارد و کمی باعث شادی روح کاربر میشه \':D\' )

سیلیکون :
سیلیکون تغییرات زیادی نسبت به ماه های پیش داشته . این تغییرها شامل تغییر تو قمست های مدیریت اپلیکیشن ها ، تغییر تو کلاس های شِیر شده برای اپلیکیشن ها ، بالا بردن امنیت در بعضی موارد و … میشه .
برای مثال قبل تر سیلیکون برای باز و بسته کردن اپلیکیشن ها از روش های منحصر به خودش استفاده میکرد . اما در حال حاضر با تغییراتی که تو نحوه مدیریت سیلیکون بر اپلیکیشن ها اعمال شده این روش ها به استاندارد نزدیک تر شده و برای مثال با کلیک بر روی کلید close موجود بر روی هر تب ، دقیقا همون اتفاقی برای اپلیکیشن سیلیکون میافته که با زدن کلید close پنجره یک اپلیکیشن سیستم عاملی ، برای اون اپلیکیشن میافته ( توضیحش یکم خیلی پیچیده شد \':D\' . فکر میکنم نتونستم منظورمو برسونم )
و یا برای مثال خیلی از قسمت های سیلیکون که تو روند کارکرد برنامه وقفه ایجاد میکردند به جمع قسمت هایی که از Thread ها برای انجام کارهاشون استفاده میکردند اضافه شدند که همین باعث میشه سرعت برنامه افزایش پیدا کنه و برنامه روون تر کار کنه .
و خیلی از تغییرات دیگه .

تاریخ انتشار :
همانطوری که رسمه برنامه نویسها معمولا یه زمانی رو برای انتشار برنامشون مشخص میکنن . بعد که کمکم میگذره و انتظارات شخصیشون از بنامشون بالا میره بدقولی میکننو این زمانو رفته رفته عقب میندازن . حکایت منم همینطور شده \':D\'
قبلا تو مصاحبه ای که با رادیو لینوکس داشتم گفته بودم که انتشار نهایی نوروز سال ۹۰ خواهد بود . اما درحال حاضر با اینکه سرعت پیشرفت پروژه بیشتر شده اما بخاطر بالا رفتن توقعات اینجانب از برنامه ، انتشار اولین نسخه آلفا که قرار بود آخر مهر سال ۸۹ (یعنی مهر امسال) باشه به آخر امسال تغییر پیدا میکنه .
یعنی به عبارتی نوروز سال ۸۹ بجای نسخه نهایی سیلیکون ، نسخه آلفا سیلیکون منتشر خواهد شد \':)\'

همین \';)\'

=-=-=-=-=
Powered by Blogilo

\"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\"



برچسب ها : , , , ,