منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بلندر ورژن ۲.۶۶ ریلیز شد .

ویرایش ۲٫۶۶ بلندر منتشر شد و برخی از قابلیت‌هایی که مدت‌ها منتظر آن‌ها بودیم در این ویرایش به آن اضافه شدﻫﻢچنین بسیاری از باگ ها نیز برطرف شدبیشترین تغییرات در بخش‌های موتور رندر سایکل و رابط کاربری نرم‌افزار انجام شدهقابلیت‌های اضافه شده در سایکل شامل پشتیبانی ابتدایی از مو، پیش نمایش متریال، پشتیبانی از فیلم، کاهش نویز و … هستندپشتیبانی از matcap، امکان شفاف کردن منوهای و T، پشتیبانی از نمایشگرهای رتینا و … نیز برخی از قابلیت‌های اضافه شده به رابط کاربری در این ویرایش هستند.

می‌توانید ویرایش ۲٫۶۶ را از اینجا دریافت کنید.

برخی از قابلیت‌ها در زیر آورده شده. (برای تست از نسخه ی آزمایشی استفاده شده و امکان دارد تفاوت‌هایی با نسخه ی منتشر شده داشته باشد)

موتور سایکل

  • رندر مو

    \"hair

    رندر مو و مشخص کننده کاشی های در حال رندر

    پشتیبانی ابتدایی از مو در صورتی که در حالت آزمایشی قرار دهید در قسمت ذرات در دسترس است، ﻫﻢچنین مشخصات مو نیز در Node Editor در دسترس است

  • کاهش حافظه مورد نیاز برای جسم های تکرار شده تا ۴۰% به شرطی که لایه ی Motion Blur برای آن‌ها فعال نباشد

  • اضافه شدن Multiple importance sampling برای لامپ ها که در گذشته برای مش ها و پس زمینه در دسترس بود

  • اکنون پیش نمایش متریال در تب متریال در دسترس است

    \"cycle

    پیش نمایش سایکل

    با باز کردن بخش پیش نمایش می‌توانید متریال موتور رندر سایکل را همانند موتور رندر داخلی ببینیدحدود ۱۰ تا ۱۵ سمپل برای نمایش به کار می رود.برای متوقف کردن آن و استفاده نکردن از پردازشگر کافیست آن بخش را ببندید و در زمان نیاز دوباره باز کنید و پیش نمایش را ببینید

  • مشخص شدن کاشی های در حال رندر

  • امکان انتخاب ترتیب رندر شدن کاشی ها
    بالا به پایین، پایین به بالا، چپ به راست، راست به چپ و مرکز

  • اضافه شدن پشتیبانی از فیلم در بافت

رابط کاربری

  • پشتیبانی از Matcap

    \"matcap

    نمای ۳D با Matcap

    Matcap رندری درجا بر اساس GLSL است که به نمایش بهتر برای نورها و مواد مختلف کمک می‌کنداین قابلیت بر پایه ی کارت گرافیک است و ممکن است برای برخی در دسترس نباشداین قابلیت نمایشی سریع و سبک را فراهم می‌کند و در زمان ویرایش یا پیکر تراشی بسیار مفید استاین نمایش تنها برای سوژه ی انتخاب شده در دسترس است و بر رندر تاثیری ندارددر حال حاضر تنها امکان استفاده از ۲۴مورد پیشنصب وجود دارد

    \"overlay

    شفاف کردن منوهای N و T

  • امکان شفاف کردن منوهای و برای دسترسی به فضای بیشتر
    برای فعال کردن به بخش سیستم در User Preference رفته وRegion Overlap را فعال کنید و Windows Draw Method را بر روی Triple Buffer قرار دهیدبه این ترتیب با نمایش منوهای و Tدیگر تصویر دوباره پردازش نمی‌شود و برای نمونه، پیش نمایش سایکل دوباره از اول اجرا نمی‌شود

  • نمایش بهتر بر روی نمایشگرهای رتینا

  • پشتیبانی از Copy/Paste در نمای ۳D با میانبرهای ctrl-c / ctrl-v (و command-c / command-v در Mac)

  • اضافه شدن گزینه Keep Session و بارگزاری خودکار فایل بسته شده در هنگام اجرا

  • امکان ذخیره تنظیم ها در فایل جداگانه

  • نمایش sky gradient بر اساس تنظیم های جهان در حالت Render Only در بخش نمایش

  • امکان انتخاب gradient سفارشی برای نمای ۳D

  • امکان تغییر رنگ جداگانه سربرگ و پس زمینه هر منطقه

  • امکان تغییر سایه ی منو

مدل سازی

  • اضافه شدن Dynamic Topology به بخش پیکرتراشی

    \"daynotopo

    تنظیم های توپولوژی پویا

    در گذشته، پیکرتراشی تنها بر ورتیس هایی که وجود داشتند اعمال می‌شد اما با فعال بودن این حالت، مش ها بنا بر نیاز در هنگام تراش تقسیم می‌شوند و جزییات تنها در قسمتی که نیاز است ایجاد می‌شودبرای استفاده از آن، به جای اضافه کردن Multires، به بخش پیکرتراشی رفته و در قسمت توپولوژی Enable Dynamic را فعال کنید و یا از میانبر ctrl + D استفاده کنیدمی‌توانید اندازه جزییات را نیز در همان جا مشخص کنیدﻫﻢچنین با فعال بودن Collapse Short Edge در همان مکان، جزییات اضافی در هنگام ویرایش حذف خواهند شد 
    همه ی قلم ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنندقلم هایی مانند Grab، Rotate،Thumb، Smooth، Layer و Mask با فعال بودن این قابلیت نیز به مانند قبل عمل می‌کنندبه جای قلم Grab می‌توانید از Snake Hook استفاده کنید.

  • اضافه شدن Bevel برای ورتیس ها به همراه انتخاب تعداد سگمنت ها برای هموار شدن گوشه‌ها

    \"v

    Bevel ورتیس ها با تعداد سگمنت های مختلف

     

Modifier

  • اضافه شدن امکان چرخاندن، جابجا کردن UV map به وسیله ی استخوان‌ها در UV warp

  • اضافه شدن Mesh Cash برای کنترل مش با انیمیشنی در یک فایل خارجی

فیزیک

  • اضافه شدن شبیه سازی اجسام صلب به بخش انیمیشن
    شبیه سازی اجسام صلب یا همان Bullet Physics که در ویرایش های قبلی تنها در موتور بازی قابل دسترسی بود و با هک به قسمت انیمیشن اضافه می‌شد در این ویرایش به شکل کامل در دسترس است و کنترل های بیشتری نیز می‌توان بر آن داشت، ﻫﻢچنین می‌توان برای افزایش سرعت بازپخش از Cash و یا Bake هم استفاده کرداین قابلیت از نیروهای داخل محیط بلندر هم پشتیبانی می‌کند

  • بهتر شدن محاسبه ی حرکت ذرات

دیگر قابلیت‌ها

  • ترکیب Straight و Premultiplied برای Alpha و تنظیم خودکار آن برای بهتر شدن عمل‌کرد شفافیت در تصویر

  • امکان Bake مستقیم رنگ بر روی ورتیس ها بدون نیاز به تصویر اضافه

  • پشتیبانی از چسباندن لبه ها در UV

  • امکان Bake Ambient Occlusion از سوژه های Multires

  • پشتیبانی از چند گوش‌ها در Import/Export Obj

  • کنترل بیشتر، افزایش عمل‌کرد و پشتیبانی از دسته های بازی در موتور بازی

  • بهینه سازی Collada Import/Export

منبع : بلندر .ای آر



برچسب ها : , , , , , , , ,