منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بهترین موتور بازی شطرنج اوپن سورس است !

نوشته شده توسط سیدحسینعلی حسینی.

در سال های اخیر بازی شطرنج در بین شرکت های بزرگ کامپیوتری به یک رقابت و چلنج تبدیل شده , هر شرکتی بتونه موتور شطرنج قوی تری تولید کنه نشون دهنده ی اینه که تیم برنامه نویسی قدرتمند تری داره.

شرکت های بزرگی برای بالا بردن رتبه ی خود دست به ساخت و توسعه ی موتور های شطرنج قدرتمند زدن تا بتونن در این بازار نام و رسم پیدا کنن اما یک پدیده ی عجیب در سال های اخیر تغییرات زیادی رو در این ورزش به وجود آورد !

موتور شطرنج Stockfish یکی از قوی ترین موتور های شطرنج جهان در لیست ریتینگ CCRL  است که بیشترین برد و کمترین باخت رو داره. این غول شطرنج نشون داد اگر نرم افزار رو به صورت open source  یا  Free  منتشر کنیم نه تنها از ارزشش کم نمیشه بلکه بارها بر قدرت اون اضافه میشه و میتونه با نرم افزارهای مشابه که دارای پشتوانه های مالی بالایی هستن رقابت کنه !

ریتینگ فعلی این موتور ۳۴۸۴ است که این رکورد توسط Stockfish  شکسته شد ! قوی ترین بازیکن شطرنج جهان Magnus Carlsen در حال حاضر  دارای ریتینگ ۲۸۲۷ است و رکورد دار بالاترین ریتینگ جهان هم هست که در May /2014  تونسته به ریتینگ ۲۸۸۲ برسه.

یعنی تفاوتی که بین یک موتور شطرنج و یک انسان وجود داره چیزی حدود ۴۰۰ عدد ریتینگه که این عدد این موتور شطرنج رو جز نابغه های شطرنج جهان جای داده.

این موتور شطرنج رو میتونین بر روی هر نوع سیستم عامل از جمله Windows , Mac , Linux , Android  و IOS نصب و استفاده کنید.

برای راه اندازی این موتور به صفحه ی اصلی موتور Stockfish  بروید و اون رو دانلود کنید و بر روی یک پلتفرم شطرنج (همانند Fritz )  راه اندازی کنید.

آدرس موتور Stockfish  در سایت GiitHub  : https://github.com/official-stockfish/Stockfish

توصیه میکنم یک بار سورس این برنامه رو نگاه کنین . اگه شطرنج باز باشین خوندن کد های این نرم افزار براتون جذابیت داره.

نوشته بهترین موتور بازی شطرنج اوپن سورس است ! اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها :