منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

به بهانه ۱۹ سالگی KDE؛ مروری بر تاریخ این میزکار (بخش اول)

kde

چند روزی از تولد ۱۹ سالگی میزکار محبوب کی‌دی‌ای می‌گذرد، همین موضوع بهانه‌ی خوبی بود تا با تاریخ این میزکار، از ابتدای پیدایشش تا نسخه‌ی کنونی آن، آشنا بشیم.

نسخه‌ی پیش‌ازانتشار

نسخه‌ی پیش‌ازانتشار

  • نسخه‌ پیش از انتشار – ۱۴ اکتبر ۱۹۹۶

در این نسخه، این میز کار با نام Kool Desktop Environment منتشر شد که بعدها Kool به K تغییر پیدا کرد. در ابتدا، اعضای تیم کی‌دی‌ای به صورت کاملا مجزا اجزای این میزکار را توسعه می‌دادند. در آن زمان، تنها راه ارتباطی آن‌ها استفاده از لیست ایمیلی بود که با نام [email protected] شناخته می‌شد.

 

KDE-1.0-fedorafans.com

  • کی‌دی‌ای ۱.۰ – ۱۲ ژولای ۱۹۹۸

کی‌دی‌ای در اولین نسخه‌ی رسمی خود، دیدگاه‌های بسیار متفاوتی را دریافت کرد. بسیاری از افراد، استفاده از Qt software framework (که در آن زمان تحت مجوز FreeQt منتشر میشد و ادعا میشد که مورد قبول نرم‌افزار آزاد نیست) را مورد انتقاد قرار دادند و به جای آن۷ استفاده از Motif یا LessTif را پیشنهاد کردند. با این وجود، کی‌دی‌ای در بین بسیاری از کاربران مورد پذیرش قرار گرفته و راه خود را به اولین توزیع لینوکس هموار ساخت.

KDE-1.1-fedorafans.com

۲۸ ژانویه ۱۹۹۹

در به‌روز‌رسانی ۱.۱، این میزکار سریع‌تر و پایدارتر از قبل شد و در بسیاری از زمینه‌ها بهبود‌های فراوانی یافت. همچنین این به‌روز‌رسانی شامل تعداد زیادی آیکون جدید، تصاویر پس‌زمینه و تکسچرهای جدید بود. علاوه بر اینها، نکته‌ی مهم دیگر تغییراتی بود که Torsten Rahn در لوگوی کی‌دی‌ای اعمال کرد که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرید (حرف K همراه با یک چرخ دنده).

KDE-2.0-fedorafans.com

  • کی‌دی‌ای ۲.۰ – ۲۳ اکتبر ۲۰۰۰

بزگرترین به‌روزرسانی‌های این نسخه شامل DCOP، KIO، KHTML و KParts بود.

۲۶ فوریه ۲۰۰۱

۲۶ فوریه ۲۰۰۱

کی‌دی‌ای در انتشار ۲.۱ از نرم‌افزار چند‌رسانه‌ای ماژولار و افزونه‌پذیر خود با نام Noatun رونمایی کرد. همچنین برای توسعه‌دهندگان از KDevelop پرده‌برداری کرد.

۱۵ آگوست ۲۰۰۱

۱۵ آگوست ۲۰۰۱

انتشار ۲.۲ شامل بهبود ۵۰ درصدی در میزان زمان اجرای اولیه نرم‌افزارها در سیستم‌های گنولینوکسی، هماهنگی و پایداری بیشتر با HTML و جاوااسکریپت و ویژگی‌های جدیدی در Kmail بود.

KDE-3.0-fedorafans.com

  • کی‌دی‌ای ۳.۰ – آپریل ۲۰۰۲

کی‌دی‌ای در نسخه‌ی ۳.۰ میزکارِ خود به پشتیبانی بهتر از استفاده محدود شده پرداخت، ویزگی که در مکان‌های خاصی مانند کافی‌نت‌ها و شرکت‌ها لازم بود و اجازه‌ی دسترسی کاملِ کاربر به استفاده از تمامی قابلیت‌های یک نرم‌افزار را نمی‌داد.

۲۸ ژانویه ۲۰۰۳

۲۸ ژانویه ۲۰۰۳

در به‌روزرسانی ۳.۱، کی‌دی‌ای از سبک پنجره پیش‌فرض جدید (Kermanik) و آیکون‌های جدید (Crystal) همراه با بهبود ویژگی‌های خود رونمایی کرد.

۳ فوریه ۲۰۰۴

۳ فوریه ۲۰۰۴

نسخه‌ی ۳.۲ میزکار کی‌دی‌ای شامل ویژگی‌های جدید زیادی بود. ویژگی‌هایی مانند بررسی غلط‌های املایی در ایمیل‌ها و فرم‌های تحت وب، بهبود پشتیبانی از ایمیل‌ها و تقویم‌ها، اضافه شدن قابلیت مرور با تب در Konqueror و پشتیبانی از پروتکل اشتراک‌گذاری میزکار ویندوز مایکروسافت (RDP).

۱۹ آگوست ۲۰۰۴

۱۹ آگوست ۲۰۰۴

کی‌دی‌ای در نسخه‌ی ۳.۳ بر روی یکپارچه‌سازی‌ها در اجزای میزکار خود تمرکز کرد. Kontcat با Kolab و Kpilot یکپارچه شد، Konqueror نیز در راستای یکپارچه‌سازی بیشتر از پیش با نرم‌افزارهای ارسال پیام فوری، به قابلیت ارسال فایل به مخاطبین در IM و پشتیبانی بهتر از پروتکل‌های IM (مانند IRC) مجهز شد.

۱۶ مارس ۲۰۰۵

۱۶ مارس ۲۰۰۵

نسخه‌ی ۳.۴ کی‌دی‌ای تمرکز خود را بر روی بهبود دسترسی راحت‌تر (Accessibility) گذاشت. به‌روزرسانی‌هایی برای تبدیل متن به گفتار همراه با اضافه شدن پشتیبانی Konqueror، Kate و KPDF از این قابلیت، و ترکیب KSayIt با سیستم تبدیل گفتار به متن از جمله ویژگی‌های تازه این نسخه بود.

۲۹ نوامبر ۲۰۰۵

۲۹ نوامبر ۲۰۰۵

در به‌روزرسانی ۳.۵، میزکار کی‌دی‌ای SuperKaramba را اضافه کرد که یکپارچه‌سازی و راحتی در نصب ویجت‌ها در میزکار رو فراهم آورد. همچنین Konqueror به سیستم بلاک کردن تبلیغات (Ad-Block) مجهز شده و در آزمایش‌های Acid2 CSS در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.



برچسب ها : , ,