منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تبلت Asus Eee Pad Transformer فراتر از یک رویا

یکی از بخش هایی که از امروز به این وبلاگ اضافه می شود بخش Review برای سخت افزارهایی است که به صورت روزمره در بخش فروش و پشتیبانی فنی سخت افزاری شرکت که هرچند روز یکبار به آنجا سر می زنم و با آنها برای چند ساعت کار می کنم, خواهد بود. برای اولین تجربه نوشتن ریویو سخت افزاری به صورت رسمی روی این وبلاگ به سراغ تبلت Asus Eee Pad Transformer رفتم. تبلتی که از نظر من از نظر کیفیت ساخت و امکانات اگر بالاتر از Apple iPad 2 قرار نگیرد می توان آنرا هم سطح آن قرار داد.

 \"\"

این تبلت که به واسطه وجود داک کیبورد (Phisical Keyboard) می توان آنرا یک نت بوک هم به حساب آورد, در روز ۲۳ جولای ۲۰۱۱ یعنی حدود ۲ ماه پیش از طرف کمپانی Asus به بازار معرفی شد. این محصول هم همانند سایر محصولات Asus ساخت و تولید در کشور تایوان است و برای کسانی که به دنبال محصولی به جز محصول ساخت چین هستند می تواند گزینه مناسبی باشد.

بعد از بازکردن Eee Pad از درون جعبه آن با متعلقاتی همچون کابل USB اتصال به کامپیوتر , شارژر و دفترچه راهنمای کاربری و دستگاه ۲ تکه شامل اسکرین و داک کیبرد آن مواجه می شوید. اسکرین این تبلت/نت بوک ۱۰٫۱ اینچ با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ هستش که برای استفاده به عنوان نت بوک کاملا ایده آل است ولی شاید از نظر افرادی که با تبلت هایی مثل Galaxy Tab 7 inch یا Archos 70 کار کرده باشند برای تبلت کمی بزرگ باشد ولی بعد از چند روز کار کردن به آن عادت می کنید.

\"\"

همچنین اسکرین آن از نوع چند لمسی خازنی و LED هستش همراه با Back light و زاویه دید ۱۷۸ درجه است ! تنها ۲ درجه اختلاف با سطح مماس بر صفحه نمایش ! این به این معناست که کاربر در زاویه دید ۱۷۸ درجه هم می تواند کیفیتی همچون کیفیت زاویه ۹۰ درجه را ببیند ! چیزی که در کمتر لپ تاپ یا تبلتی دیده می شود. ابعاد این تبلت ۲۷۱ در ۱۷۷ در ۱۳ میلیمتر و وزن آن ۶۸۰ گرم است که برای یک تبلت به صورت عمومی در مقایسه با گلگسی تب یا آی پد کمی سنگین باشد ولی نسبت به ۱۰ اینچ بودن آن تقریبا نرمال است.

\"\"

پردازنده این سیستم از نوع ۲ هسته ای و مدل nVIDIA Tegra 2 با سرعت ۱ گیگاهرتز به همراه ۱ گیگابایت رم از نوع DDR2 است که بین ۱۶ تا ۶۴ گیگ می توانید نسبت به هزینه ای که می خواهید بکنید یکی را انتخاب کنید. همچنین این تبلت از ۲ دوربین یکی با کیفیت ۵ مگاپیکسل جلوی آن و یکی با کیفیت ۱.۲ مگاپیکسل برای چت و ویدیو کنفرانس بهره می برد.

اتصالات بی سیمی مثل Bluetooth و wifi از نوع ۸۰۲٫۱۱ b/g/n هم از دیگر امکانات این تبلت است و طبق تست های من برای wifi آن , تا برد حدود ۵۰ متر از مودم وایرلس به خوبی سیگنال را دریافت می کرد.

همچنین پورت هایی همچون Mini HDMI برای اتصال به تلویزیون های HDTV و ۲ عدد پورت USB 2.0 و SD card Slot و MIniSD card Slot می تواند برگ برنده ای برای این تبلت در مقایسه با مدل های موجود باشد. ولی از نقاط ضعف آن در این قسمت این است که هر ۲ پورت USB آن بر روی Dock keybaord آن قرار گرفته است و زمانی که کاربر اسکرین را از آن جدا می کند و به حالت تبلت از آن استفاده می کند دسترسی ای به پورت های USB ندارد !

\"\"

از نقاط قوی و مثبت این تبلت/نت بوک می توان به Dual Battery آن اشاره کرد که یک باتری در قسمت اسکرین آن و یکی هم در بخش داک کیبرد آن قرار گرفته است که همین امر باعث می شود که تا حداقل ۱۶ ساعت شارژ در حین کار به کاربر بدهد. جالب است که بدانید در همین لحظه موقع نگارش این پست این تبلت بعد از شارژ کامل به همراه داک کیبرد آن مدت زمان ۴ ساعت است که روشن است و بعد از ۴ ساعت وب گردی مداوم تنها ۵ درصد از شارژ باتری را مصرف کرده است. البته این مقدار شارژ در حالت نمایش ویدیو تا حالت Idle می تواند متغیر باشد ولی در حالت تماشای فیلم و پخش ویدیو تا شانزده ساعت شارژ را می توانید از آن انتظار داشته باشید. از طرفی داک کیبرد همانند یک شارژ عمل می کند ! زمانی که باتری اسکرین رو به اتمام باشد می توانید با اتصال اسکرین به داک، با استفاده از باتری آن ، اسکرین (تبلت) را شارژ کنید و دوباره از آن استفاده کنید.

ولی جدا از تمام موارد گفته شده مهمترین بخش این گجت سیستم عامل آن است . این تبلت به همراه سیستم عامل اندروید ۳.۱ ارائه می شود و بعد از روشن کردن و آپدیت آن به Android 3.2 آخرین نسخه ارائه شده توسط گوگل ارتقا خواهد یافت. جالب است که بدانید اندروییدی که روی این تبلت می بینید دقیقا Android Vanila یا اندروید خالصی است که توسط گوگل ارائه شده و هیچ گونه دستکاری در قسمت UI و محیط کاربری آن چیزی که مثل تبلت های Galaxy Tab یا HTC Flyer می بینید توسط Asus اعمال نشده است.


\"\"

به صورت پیش فرض اپلیکیشن هایی همچون Gmail, Google Talk, YouTube از شرکت گوگل و نرم افزارهایی مثل Amazon Kindle برای مدیریت کتاب های الکترونیکی و MyCloud شرکت Asus برای سینک کردن اطلاعاتتان با فضای ابری ایسوس تا ۵ گیگابایت و سایر نرم افزارهای پیشفرض اندروید را می توانید بر روی آن پیدا کنید. تنها ضعف آن در بخش نرم افزاری آن در مقایسه با Archos وجود Android Market خود اندروید است که دسترسی به اپلیکشن ها را برای کاربران داخل ایران محدود می کند و باید بگردید و جایگزینی برای آن پیدا کنید

\"\"

من در طی ۱۰ روز ۴ مدل تبلت را تست کردم. Archos 101 Internet Tabnet و Prestigio PMP8034 و Acer Iconia و همین Asus Eee Pad Transformer و با تمام مشکلاتی که همه آنها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری داشتند  Eee Pad شرکت ایسوس کم نقض ترین و خوش دست ترین تبلتی بود که می توانست از این پس به عنوان گجت جدید من با من همراه شود. در پست های آینده به صورت مختصر تجربه خودم را از کار با ۳ مدل تبلت دیگر هم خواهم نوشت.

\"Add



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,