منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تجربه خرید اینترنتی از صفحه مشترکین رایتل

چند وقتی هست که به ناچار از اینترنت رایتل استفاده می‌کنم. سوای بحث مشکلات فنی و سرعت و آنتن‌دهی که در تمام این مدت باهاش سر و کله می‌زدم، هر بار که زمان اشتراکم تموم می‌شه و می‌خوام خرید اینترنتی بکنم واقعا از شیوه پیاده‌سازی پرداخت و خرید اینترنتی سایت رایتل متحیر می‌شم. این بار گفتم این رو بنویسم، شاید به گوش یکی از مسئولینشون رسید و یه فکری برای این موضوع کردن.

 

بعد از اینکه وارد صفحه ecare رایتل می‌شم، طبیعتا سراغ بخش طرح‌ها و سرویس‌ها میرم تا ببینم چه انتخاب‌هایی دارم.

ایکر رایتل

همونطور که می‌بینید جلوی هر طرح یه دکمه خرید وجود داره. بعد از انتخاب طرح مورد نظرم روی دکمه خرید کلیک می‌کنم و انتظار دارم به درگاه یکی از بانک‌های کشور وارد بشم تا بتونم مبلغ طرح رو پرداخت کنم و خلاص. اما تو صفحه مشترکین رایتل داستان کمی پیچیده‌تره. بعد از کلیک کردن بر روی دکمه خرید این پیغام نشون داده میشه و باید اون رو تایید کنم. خوب توجه کنید که نوشته شده «مبلغ با احتساب مالیات ۴۲۰۰۰۰ ریال».

ایکر رایتل

بعد از تایید با این پیغام خطا مواجه میشم:

ایکر رایتل

ای بابا! اول باید برم از یه جای دیگه پول اضافه کنم و بعد خرید کنم. بسیار خوب. چاره‌ای نیست. به منوی افزایش اعتبار میرم و با این صفحه مواجه میشم:

ایکر رایتل

همم،‌ کمی نگاهش می‌کنم تا سر در بیارم که باید چی کار کنم. شما هم نترسید، من براتون توضیح میدم الان. چیز خاصی نیست،‌ فقط باید کمی ریاضیات بلد باشین و کمی حساب و کتاب کنین. خوب من باید ۴۲۰۰۰ تومان پرداخت می‌کردم. این عدد رو به شکل دو تا ۲۰۰۰۰ تومان و یه ۲۰۰۰ تومان وارد می‌کنم! (یا ۴ تا ۱۰۰۰۰ تومان و یه ۲۰۰۰ تومان، یا ۸ تا ۵۰۰۰ تومان و یه ۲۰۰۰ تومان، یا هم بیست و یکی ۲۰۰۰ تومان!) این شکلی:

ایکر رایتل

ایول،‌ ۴۲۰۰۰ تومانی که من باید پرداخت کنم خیلی فیکس و رند در اومد، اما یه گیری که اینجا داره اینه که مبلغ ۱۰۰۰ تومان نداره و اگه مثلا من می‌بایستی ۴۳۰۰۰ تومان شارژ کنم نمی‌تونستم و به ناچار مجبور بودم ۴۴۰۰۰ تومان شارژ کنم. بحث ۱۰۰۰ تومان نیست، بحث مشکلات خرید هست و اجبار کاربر به پرداخت مبلغ بیشتر از مورد نیازش! از این بگذریم.
مبلغ رو تایید می‌کنم و این صفحه نشون داده میشه:

ایکر رایتلهمونطور که تو تصویر می‌بینید یه میزانی مالیات از پول پرداختی من کم خواهد شد و مبلغ کمتری به حساب من شارژ خواهد شد. کمی فکر می‌کنم. مگه ابتدای خرید نگفته بود که مبلغ ۴۲۰۰۰ تومان با احتساب مالیات هست؟ خوب منطق میگه وقتی مالیات تو قیمت طرح حساب شده پس اینجا نباید مجددا از پول من مالیات گرفته بشه. به این فکر می‌کنم که شاید رایتل این مورد رو پیش‌بینی کرده و موقع خرید طرح همین مبلغ ۳۹۶۲۲ تومانی که به حساب من واریز میشه رو احتساب خواهد کرد. پس پروسه خرید رو ادامه میدم و بعد از انجام تراکنش بانکی مجددا به صفحه طرح‌ها و سرویس‌ها میرم و بسته مورد نظرم رو انتخاب می‌کنم. چی فکر می‌کنین؟ من مجددا با پیغام کمبود موجودی مواجه میشم! این مسئله برای من منطقی نیست. به رایتل زنگ می‌زنم و این موضوع رو باهاشون در میون می‌ذارم، اما هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌گیرم. بهم میگن نه اون یه چیز دیگه‌ست و این یه چیز دیگه! شما باید مبلغ بیشتری بریزید که بعد از کسر مالیات ۴۲۰۰۰ تومان تو حسابتون موجودی باشه که بتونید خرید کنید و وقتی من مجددا می‌پرسم که پس چرا مالیات رو قیمت بسته هم محاسبه شده جواب میدن که اون مالیات بسته‌ست و فرق می‌کنه! من که قانع نشدم، کسی از شما می‌تونه این موضوع رو واسه من توضیح بده تا من هم بفهمم که چرا باید دو بار مالیات بدم؟

 

دوباره به ناچار به صفحه افزایش اعتبار میرم و چند هزار تومان دیگه هم پرداخت می‌کنم تا موجودیم بیشتر از ۴۲۰۰۰ تومان بشه و بتونم طرح رو بخرم.

 

من بالاخره با هر مکافاتی بود خریدم رو انجام دادم، اما اینجا چند مورد مطرحه:

۱) بحث مالیات که من واقعا خوشحال میشم اگه کسی بتونه برام توضیح بده که چرا من باید دو بار مالیات بدم؟

۲) این شیوه جدول‌ضربی واقعا فاجعه‌ست و امیدوارم بتونن به زودی به شیوه معقول و مثل باقی شرکت‌های اینترنتی این کار رو انجام بدن. چنین پروسه‌ای رو تو هیچ جای دیگه اینترنت ندیدم که مجبور بشم با جدول ضرب و محاسبات مبلغ مورد نظرم رو پرداخت کنم. برای دیدن یه ایکر کاربردی می‌تونین به ایکر مبین‌نت یا حتی پارس‌آنلاین مراجعه کنین. :)

۳) رایتل با پرداخت پولم مبلغی رو بهم هدیه میده! توجه کنید که سیم کارت رایتل من سیم کارت دیتا هست و تو یه مودم نصبش کردم و اون شکلی ازش استفاده می‌کنم. سیم کارت دیتا اجازه تماس که خوب کلا نداره و تا اون جایی که من می‌تونم حدس بزنم، کسی که سیم کارت دیتا داره از اون به عنوان سیم‌کارت اصلی‌ش برای ارتباط با دیگرون استفاده نمی‌کنه، یه عبارت دیگه از اون سیم کارت به کسی اسمس نمیده در حالت عادی (این نظر من مطلق نیست و خوب ممکنه بعضی‌ها اسمس‌هاشون رو این سیم‌کارت بدن و زنگ‌هاشون رو از یه سیم‌کارت دیگه بزنن). حالا با این پول شارژ هدیه من نه می‌تونم طرح بخرم، نه حجم بخرم و نه کلا خرید اینترنتی کنم. به خاطر ماهیت سیم کارت دیتا تماس هم نمی‌تونم بگیرم با کسی. تنها کاری که می‌تونم بکنم اینه که اسمس بدم. اون هم تو مدت ۲ هفته‌ای که اعتبار داره. حداقل نکردن به مدت زمان طرح خریداری شده هم اعتبار بدن بهش! انتظار هم ندارین که من هر دفعه سیم‌کارت رو از تو مورد دربیارم بندازم تو یه گوشی یه اسمس بدم و بعد دوباره بندازمش رو مودم که دستگاه‌هام بتونن بهش وصل بشن؟ :) خوب عزیز من، هدیه‌ای که عملا نمیشه استفاده کرد رو اصولا ندی بهتره. :) خیلی راحت. کاملا هم جدی میگم. این طرز هدیه دادن که نتونی استفاده‌ش کنی حس خیلی بدتری ایجاد می‌کنه تا اینکه اصولا هدیه‌ای وجود نداشته باشه. :)

۴) با این شیوه جدول‌ضربی هیچ وقت نمی‌تونید دقیقا مبلغ مورد نظرتون رو پرداخت کنید و مجبورید بیشتر از اون چیزی که باید پرداخت کنید. درسته که باقی پول تو حسابتون می‌مونه اما من سیم‌کارت دیتا دارم و از اون پول نمی‌تونم استفاده کنم. قبلا هم مدت زمان اعتبارش محدود بود و تقریبا با اتمام طرحتون اون هم می‌سوخت، اما این سری آخر دیدم که مدت زمان اعتبارش رو زیادتر کردن. با همه این اوصاف فکر کنم خیلی ساده حقم باشه که دلم نخواد پولی بیشتر از اون چیزی که باید پرداخت کنم، اما اینجا نمی‌تونم. :)

۵) صفحه مشترکین از ارتباط امن SSL هم استفاده نمی‌کنه که خوب واقعا ضروری به نظر می‌رسه.

 

این نوشته من فقط جنبه انتقادی داره و صرفا به این جهت نوشتم که شاید به گوش کسی از مسئولین رایتل برسه و بتونن سرویشون رو بهتر کنن.

به امید سرویس‌های اینترنتی بهتر

 



برچسب ها :