منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تصمیم شورای شهر فرایبورگ برای صرف نظر کردن از اوپن آفیس

مقامات شهر آلمانی اعلام کردند که کمبودهای اوپن آفیس آن‌ها را مجبور به بازگشت به محصولات مایکروسافت کرده است.

شورای شهر فرایبورگ آلمان در حال برنامه‌ریزی برای کنار گذاشتن مجموعه اداری منبع باز OpenOffice و بازگشت به استفاده از Microsoft Office هستند.

پس از انتشار این خبر، توسعه دهندگان متن باز آلمان واکنش شدیدی نشان داده و اظهار کردند شهر فرایبورگ از نسخه منسوخ شده استفاده کرده‌ که به آخرین ورژن اوپن آفیس و یا لیبره آفیس ارتقا داده نشده است.

شورای شهر فرایبورگ در بیانیه‌ای ضمن اعلام مشکلات فنی، بیان نموده است که تصمیم دارد از نسخه ۳.۲.۱ اوپن آفیس که آن را در کنار ورژن های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ مایکروسافت آفیس استفاده می‌کند دست بکشد.

آن‌ها اضافه کرده‌اند که اوپن آفیس، امیدها و انتظارات سال ۲۰۰۷ (سالی که تصمیم به استفاده از محصول منبع باز گرفتند) را محقق نکرده است. در ادامه به نقل از این شورا آمده است: ادامه استفاده از اوپن آفیس منجر به اختلال در عملکرد کارمندان و دیگر مراجعان و همکاران خواهد شد؛ بنابراین یک مجوز جدید آفیس مایکروسافت مورد نیاز می‌باشد.

شهر فرایبورگ از مجموعه آفیس مایکروسافت و اوپن آفیس به صورت همزمان از سال ۲۰۰۷ تا به‌حال استفاده کرده است و به همین دلیل در این سال‌ها برای درخواست صدور مجوزهای جدید مایکروسافت آفیس خیلی محدود وارد عمل شده است. از آن زمان مقامات شهر متوجه شدند که تنها استفاده از اوپن آفیس برای مکاتبات دیجیتال، بیش از حد آرمان‌گرایانه است. و این درحالی بود که آفیس مایکروسافت در این حوزه به یک استاندارد تبدیل شده است.

به گفته شورای شهر فرایبورگ، کارمندان با مشکلات ظاهراً تصادفی در باز کردن اسناد ساخته شده با مجموعه‌ها اداری دیگر روبرو می‌شدند. همچنین مشکلات ناسازگاری بین نرم افزارهای ارائه نظیر PowerPoint و Impress وجود داشت. نرم افزارهای صفحات گسترده نظیر Calc نیز بوضوح کارایی پایین‌تری نسبت به جایگزین مایکروسافتی خود داشته‌اند.

این در حالی است که انتظارات بر این بود تا اوپن آفیس پیشرفت کرده و بوسیله تعداد بیشتری از شهرداری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد،‌ چیزی که تا الان رخ نداده است. به جرء مونیخ هیچ شهر بزرگ دیگری در کنار فرایبورگ برای استفاده از آن اقدام نکرده است. این گزارش همچنین اضافه کرده است که نشانه‌ای نیز مبنی بر رشد استفاده از نرم‌افزار متن باز و غالب شدن آن در بازار مشاهده نمی‌شود.

شورا این نکته را نیز بیان کرده است که ورژن کنونی اوراکل اوپن آفیس دیگر توسعه داده نمی‌شود که این مساله گزینه‌های پیش روی ممکن را به لیبره آفیس که ریشه در اوپن آفیس دارد اما بطور مستقلی توسعه داده می‌شود و یا آپاچی اوپن آفیس که ورژن ادامه داده شده اوپن آفیس از بنیاد آپاچی هست، محدود کرده است.

به گفته شورای شهر فرایبورگ، استفاده از اوپن آفیس برای پردازش متن به تنهایی ممکن نیست و اضافه کرد که آن‌ها تخمین می‌زنند تنها حدود ۸۰٪ از عملیات پردازش متن می‌توانند توسط مجموعه منبع باز اوپن آفیس انجام پذیرند؛ درصدی که با لحاظ کردن صفحات گسترده و ارائه از این هم کمتر خواهد شد.

شورا همچنین نوشته است که واگرایی جامعه توسعه‌دهندگان (لیبره آفیس از یک سمت و آپاچی آفیس از سوی دیگر) توسعه اوپن آفیس را فلج کرده است. آن‌ها اضافه کرده‌اند که از سوی دیگر توسعه آفیس مایکروسافت خیلی پایدارتر است. به اعتقاد شورا اتخاذ استراتژی استفاده از تنها یک محصول در این حوزه (که مایکروسافت آفیس ۲۰۱۰ خواهد بود)، مناسبترین استراتژی خواهد بود.

تعدادی از گروه‌های متن باز مانند بنیاد نرم افزارهای آزاد اروپا، بنیاد اسناد و Open Source Business Alliance، این تصمیم را در یک نامه سرگشاده به شورا در روز جمعه مورد اعتراض قرار داده‌اند و عنوان کرده‌اند که مقایسه این دو مجموعه نرم‌افزاری توسط شورای شهر فرایبورگ مانند مقایسه یک سیب با یک پرتقال است!

آن‌ها در نامه خود آورده‌اند که تعدادی از مطالب بیان شده در مورد اوپن آفیس و لیبره آفیس اشتباه و یا قدیمی هستند. همچنین اضافه کرده‌اند که حمایت و توسعه اوپن آفیس و لیبره آفیس این روزها در سطح حرفه‌ای و خوبی قرار دارد. در این نامه عنوان شده است که این ارزیابی که سازگاری با مایکروسافت آفیس در آینده نزدیک قابل دستیابی نیست نیز اشتباه است. به اعتقاد این سازمان‌ها، از هیچ کارشناس متخصص در زمینه متن‌باز در این فرآیند مشورت گرفته نشده است؛ بنابراین آن‌ها ابزار امیدواری کرده‌اند که شورا هنوز مهاجرت به یک نسخه جدیدتر از اوپن آفیس و یا لیبره آفیس را مد نظر داشته باشد.

بر پایه این گزارش، شورای شهر فرایبورگ تصمیم دارد تا بزودی (سه‌شنبه همین هفته) در این زمینه رأی گیری کند.

منبع



برچسب ها : , , , ,