منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تعمیر و بازگردانی بوت لودر گراب

بالاخره مشغله‌ها گذاشتن اولین آموزش رو ارائه کنم! \'Grin\'

توجه: سعی شده در این ترفند٬ گونه‌ای آموزش داده شود تا عزیزان تازه‌کار نیز توانایی استفاده از آن را داشته باشند. لذا تقاضامندم دوستان حرفه‌ای‌تر از ما گله‌مند نشوند!

بسیاری از افراد و اشخاصی که به سیستم‌عامل فوق‌العاده محبوب و قدرتمند لینوکس مهاجرت می‌کنند٬ هنوز (مثل خود من!) وابستگیهایی به سیستم‌عامل ویندوز دارند و نمی‌توانند به طور کامل ویندوز را فراموش کنند! لذا ترجیح می‌دهند از هر دو سیستم‌عامل بطور همزمان استفاده کنند و بصورت بوت دوگانه (Dual Boot) هر دو را بر روی کامپیوترشان نصب کنند.

خب! بعد از نصب ویندوز و سپس لینوکس همانطور که می‌دانید مدیریت بوت ویندوز جای خود را به مدیریت بوت لینوکس یعنی گراب (Grub) خواهد داد.

تا اینجای کار شاید شرایط مساعد باشد٬ ولی با گذشت فقط چندین ماه٬ ویروس‌ها و نرم‌افزارهای نصب شده٬ سیستم‌عامل ویندوز شما را تخریب خواهند کرد! حال چاره چیست؟! نصب دوباره ویندوز!!!

شاید برای شما هم این مشکل پیش اومده باشه که بعد از نصب ویندوز٬ گراب از روی سیستم پاک شده و فقط ویندوز قابل رویت باشد! قاعدتاً نصب دوباره لینوکس کار خوشایندی نیست!

برای بازیابی گراب - البته طبق تجربه بنده با اوبونتو ۱۲٫۰۴ و ویندوز ۷ – کافی است تا طبق راهنمای زیر عمل کنید:

مرحله اول: برای انجام اولین کار٬ کافیست CD یا DVD اوبونتو را در CD-ROM قرار داده و کامپیوتر را با آن بوت کنید٬ در اصطلاح سیستم را بصورت لایو (Live) از روی DVD/CD راه‌اندازی (بوت) کنید و وارد محیط اوبونتو شوید.

قابل توجه دوستان تازه‌کار٬ پس از بالا آمدن سیستم از روی CD-ROM پنجره‌ای مطابق شکل زیر ظاهر می‌شود که باید بر روی گزینه Try Ubuntu کلیک کنید تا بصورت لایو وارد محیط اوبونتو شوید.

\"\"

مرحله دوم: وارد ترمینال شوید. چگونه؟!

در محیط Unity بر روی Dash کلیک کرده (آرم اوبونتو در لانچر) و حرف T را تایپ کنید و در برنامه هایی که نمایان می‌شوند بر روی آیکون Terminal کلیک کنید تا محیط متنی ترمینال در یک پنجره جدید باز شود.

\"\"

نکته: برای باز کردن ترمینال (خط فرمان) می‌توانید از ترکیب کلیدهای Alt+Ctrl+T نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: در ترمینال دستور زیر را تایپ کرده و اینتر را بزنید:

sudo fdisk -l

با این کار شما پارتیشنی که سیستم‌عامل لینوکس در آن نصب است را می‌توانید پیدا کنید.

مرحله چهارم: در ادامه پارتیشن‌هایی که در کامپیوتر شما موجودند (طبق شکل زیر) لیست می‌شوند.

\"\"

کلمه Linux در ستون System طبق جدول فوق نشان می‌دهد که لینوکس من در پارتیشن sda10 نصب شده است. سپس پارتیشنی که در آن اوبونتو نصب شده را با استفاده از دستور زیر٬ اصطلاحا مانت می‌کنیم:

sudo mount /dev/sda10 /mnt

اگر گراب در پارتیشن جداگانه‌ای نصب شده٬ لازم است که آن را هم مانت کنید. ملاحظه می‌کنید که در سیستم بنده گراب در پارتیشن sda1 نصب است. به علامت ستاره (*) در ستون boot توجه کنید:

sudo mount /dev/sda1 /mnt

واضح است که در صورتی که در کامپیوتر شما لینوکس و گراب در پارتیشن‌های دیگری قرار گرفته‌اند٬ به جای عدد ۱ در sda1 از عدد مربوطه (بر فرض مثال sda2 یا sda3 یا …) استفاده می‌کنیم.

مرحله پنجم:حال با وارد کردن دستور زیر در ترمینال٬ گراب بر روی سیستم شما نصب می‌شود:

sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda

بعد از طی عملیاتی٬ پیغام‌های بر روی صفحه‌نمایش خواهد آمد که در صورت موفقیت در نصب گراب خط آخر این پیغام بصورت زیر است:

‫‪Installation finished. No error reported‬

مرحله ششم: پس از اتمام نصب٬ سیستم را ریستارت (Restart) کنید.

ملاحظه می‌شود که گراب برگشته است و اوبونتو قابل دیدن است٬ اما برای دیدن ویندوز باید یک‌بار وارد اوبونتو شوید٬ (این بار از روی هارد٬ نه CD-ROM) و گراب را با دستور زیر آپدیت کنید:

sudo update-grub

تبریک! گراب با موفقیت بازگردانی شد.

 

منابع استفاده شده:

۱. مطالب نوشته شده در سایت لینوکس سیزن

۲. ویکی و راهنماییهای دوستان در سایت اوبونتو فارسی



برچسب ها : , , , , , , , , ,