منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تقویم فارسی برای لینوکس


در طی یک پروژه‌ی درازمدت که فکر کنم از یک یا دو سال پیش شروع کردم، تصمیم گرفتم در کنار مابقی کارهای روزمره‌ام php-gtk رو برای دبیان/اوبونتو بسته‌بندی کنم!


خلاصه چندین هفته پیش این اتفاق افتاد و کلی تستش کردم و به نظرم خیلی از مشکلاتش برطرف شده، ضمن این‌که توسعه‌های pecl برای cairo و dbus رو هم ساختم و گذاشتم توی PPA خودم!


یک شب که خوابم نبرد، نشستم تا ساعت ۷ صبح یک پروژه‌ی خیلی ساده و مختصر هم درست کردم که یک تقویم فارسی است، شاید چیزی شبیه پروژه‌ی jalali calendar آقای پهنادایان و یا پروژه‌ی ساعت آقای محسن داوری.


این تقویم در حال حاضر در نسخه‌ی 0.0.5 به سر می‌بره و تقریبن به شاید ۵ درصد milestoneهام رسیدم و خیلی کار داره تا چیزایی که تو فکرم هست رو انجام بدم، اما اصولن برای توسعه خیلی خیلی وقت ندارم، مگر باز نیمه‌شبی بدخواب بشم!


قابلیت‌های فعلی این تقویم شامل موارد زیر است:



  • نمایش روز در نوار ابزار

  • نمایش کامل تاریخ بعد از کلیک روی آیکان

  • نمایش تمام روزهای تعطیل شمسی و عربی طبق تقویم رسمی ۸۹

  • قابلیت به روز رسانی خودکار برای تعطیلات عربی (هنوز درست کار کردن این مورد رو تست نکردم! شاید تا سال‌های آینده که به مشکل خورد برطرفش کنم!)

  • نمایش روز و اتفاقات هر روز در هنگام ورود به اون روز!


به هر حال، برای نصب این برنامه توی اوبونتو باید فرمان زیر رو تایپ کنید:


sudo add-apt-repository ppa:omidmottaghi/php-gtk; sudo apt-get update; sudo apt-get install pcalendar


هنوز وقت نکردم قسمت سوسول‌بازی پروژه، مثل مستندات لایسنس و فایل‌های README و ...، رو بذارم سر جاش، وقتی این کارا انجام شد، سورس رو یه جای درست و حسابی‌تر آپلود می‌کنم تا هم رسمن منتشر شده باشه، هم بشه باگ‌هاش رو گزارش داد و بررسی کرد و هم دوستان بتونند در توسعه کمکم کنند. هر وقت منتشر شد، خبرش رو می‌دم.



برچسب ها :