منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

درخواست NSA از خالق لینوکس برای قراردادن Backdoor در کدهای کرنل

حتما در مدت اخیر از هیاهوی رسانه‌ای به پا شده بر سر نفوذ غیرقابل باور سازمان امنیت ملی آمریکا یا به اختصار NSA باخبر شده‌اید. از جالب‌ترین اطلاعات فاش شده، همکاری داوطلبانه شرکت‌های بزرگی نظیر مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، یاهو و… با این آژانس امنیتی و قرار دادن سطوح مختلفی از اطلاعات محرمانه کاربران در اختیار این سازمان است. شرکت‌هایی که بدلیل سیاست انحصاری و غیرآزاد بودن کد منبع برنامه‌های‌شان کاربران را به اعتماد کور کورانه به خود فرا می‌خوانند.

و اما حکایت در سوی نرم‌افزارهای آزاد و متن باز به گونه دیگریست. نیلز توروالدز، پدر لینوس توروالدز ادعا نموده که آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) از خالق لینوکس (کرنل) یعنی پسرش درخواست کرده تا در ساختار کرنل اقدام به ایجاد راه‌های دسترسی مخفی یا به اصطلاح «درهای پشتی» برای این سازمان نماید. به عنوان یک عضو پارلمان اروپا، نیلز در کمیته تحقیقاتی «نظارت شدید بر شهروندان اروپایی» حاضر بود. در آنجا، نمایندگان شرکت هایی که نامشان در مدارک منتشر شده‌ی ادوارد اسنودن آورده شده بود، درباره دست داشتن در این نظارت مورد سوال قرار گرفتند.

 

National_Security_Agency_headquarters_Fort_Meade_Maryland_public_domain_image-646x363

 

به دنبال سوالی که عضو پایرت پارتی، کریستین انگستروم از سخنگوی ماکروسافت درباره اینکه «آیا ماکروسافت آگاهانه و عمدا یک در پشتی برای NSA را در سیستم خود قرار داده است» پرسید ، نیلز تروالدز گفت:

 

«هنگامی که از بزرگ ترین پسرم (لینوس توروالدز) در این باره سوال شد که آیا NSA با او تماس گرفته جواب داد «نه» اما همزمان سرش را به نشانه تایید تکان داد. بعد از آن هم که از لحاظ قانونی مشکلی نداشت و آزاد بود. او جواب درستی داد… همه فهمیدند که NSA با وی در این باره تماس گرفته.»

 

 

ویدئوی مربوط به پاسخ لینوس توروالدز در یوتوب قرار دارد و در صورت تمایل می‌توانید آن را مشاهده کنید. اگرچه لینوس در پاسخ به ایمیل وبسایت Mashable گفته که این حرکت فقط یک جوک بوده و دولت هرگز در این مورد با وی تماسی نداشته است؛ با این  حال باز هم نمی‌توان این داستان را به کلی رد کرد خصوصا با نگاهی بر صحبت‌های توروالدز پدر…

این مساله در سطحی فراتر از حقیقی بودن و یا صرفا شوخی بودن قابل بررسی است. اساسا بخاطر ماهیت نرم‌افزارهایی با مجوزهای آزاد و متن‌باز هیچ‌گاه امکان قرار دادن کدهای مخرب و یا متقلبانه وجود ندارد. حتی اگر کل تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزار نیز با هماهنگی یکدیگر دست به چنین عملی بزنند هزاران توسعه‌دهنده بی‌طرف از سراسر دنیا کدهای برنامه را تحت نظر داشته و هرگونه انحراف و سواستفاده از کاربر را فاش خواهند کرد؛ مساله‌ای که در مورد نرم‌افزارهای انحصاری و کلوز سورس به هیچ عنوان صادق نیست و همه چیز در دستان توسعه‌دهندگان اصلی و سیاست‌گذاران آن برنامه خواهد بود. و این در حالی است که برای مدت‌های طولانی معتقدان به فلسفه نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز به داشتن توهم توطئه و بدبینی بی مورد نسبت به شرکت‌های انحصارگرا متهم می‌شدند.

 

چه کسی می‌داند سازمان امنیت ملی آمریکا و یا سایر سازمان‌های اطلاعاتی با این اختیارات و پنهان‌کاری‌های گسترده تا به کجای زندگی شخصی ما نفوذ کرده‌اند…

 

دیگر منابع : +  +  +

5 دیدگاه برای این نوشته:

  1. مجتبی عسگری:

    ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    قابل درک نیست ، سیستمی که تمام سورسش بروی همه باز هست اصلا قابلیت پیاده سازی چیزی به نام backdoor رو داشته باشه. چه backdoor که همه می تونن ببینن و اصلاحش کنن ؟! :p
  2. huxus:

    ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    یادمه یکی دو سال پیش توی یونیکس یکی از این درهای پشتی پیدا شد که تا سالها کسی متوجه اون نشده بود لینوس تو امریکا است و کسی که تو امریکاست نمیتونه جلوی nsa مقاومت کنه
  3. omidkh:

    ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    به نظر من پیدا کردن یه تیکه کد ریز تو میلیون ها خط کد مثل سوزن تو انبار کاه میمونه
  4. SQR:

    ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    خیلی هم خوبه. واسه کنترل یه مشت تروریست *حذف شد* وحشی و خطرناک و *حذف شد* همه‌ی این اعمال واجب است و بدون اشکال.
  5. مسعود آموزگار:

    ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    دوست عزیز اینجا به شدت با ترول بازی برخورد میشه. اگر هم نظر واقعیتون این هست اجازه ندارید به قومیت و قشر خاصی توهین کنید. کامنت شما ویرایش شد.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , ,