منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

در سال 2013 چه توزیع‌هایی متولد شدند و چه توزیع‌هایی به پایان خط رسیدند؟

سال ۲۰۱۳ رفته رفته به پایان می‌رسد و به نظر یک جمع بندی کلی از توزیع‌های جدیدی که پا به دنیای گنو/لینوکس گذاشتند و نیز توزیع‌هایی که توسعه آن‌ها متوقف شد و از بین رفتند، خالی از لطف نخواهد بود.

همیشه بر سر این مساله بحث بوده که تعدد توزیع‌ها امری است خوب و باعث پیشرفت یا بد و باعث عدم تمرکز در پیشرفت… با این حال ماهیت دنیای نرم‌افزارهای آزاد همین است. هرکسی که توان بهبود وضع موجود را در خود ببیند این امکان را دارد که دست به کار شده و چند تکه جدید به این پازل بی انتها اضافه کند. در این میان برخی توزیع‌ها ایده‌های ناب و روند رشد و توسعه سریعی دارند و خیلی زود محبوب می‌شوند؛ اما برخی دیگر اینچنین خوش اقبال نیستند و یا به کلی محو می‌شوند یا بنا بر دلایل مختلف پایان کار خود را اعلام می‌کنند. آنچه مهم است نتیجه و برآیند این فعالیت‌هاست که قضاوت‌های متفاوتی از آن می‌توان داشت. هدف ما در این مقاله معرفی توزیع‌هایی است که در این سال میلادی پا به عرصه وجود گذاشتند و وداع با آن‌هایی است که دیگر توسعه نخواهند یافت.

با استفاده از سایت DistroWatch می‌توان به لیستی از توزیع‌های گنو/لینوکسی که در سال ۲۰۱۳ اولین انتشار پایدار خود را اعلام کردند دست پیدا کرد.

 

توزیع‌های گنو/لینوکس جدید معرفی شده در ۲۰۱۳

Slackel linux

Slackel بر پایه دو توزیع Slackware و Salix OS  ایجاد شده و کاملا با هر دوی آن‌ها سازگار است.این توزیع از KDE به عنوان رابط گرافیگی پیش فرض استفاده می‌کند.

slackellivekde-4.10.4-01

SalentOS

SalentOS بر پایه لینوکس اوبونتو است و از Openbox به عنوان مدیر پنجره پیش فرض استفاده می‌کند. تلاش شده این توزیع تا جای ممکن سبک باشد و در عین حال کاربران تازه کار را هدف قرار داده است.

pc-3

Linux Lite

همانطور که از اسم این توزیع بر می‌آید، با سیستم‌عاملی سبک و سر راست برای کاربران تازه کار طرف هستیم که از دسکتاپ Xfce  استفاده می‌کند.

desktop_lg

Kali Linux

توزیع BackTrack معروف مرد و دوباره با اسم Kali Linux زنده شد. کالی هم همانند بک‌ترک یک توزیع PenTest (با اهداف تست نفوذپذیری و امنیتی) است.

kali-linux-desktop-screen-shot

Springdale Linux

قبلا با اسم PUIAS شناخته می‌شد، این توزیع بر پایه Red Hat است و به وسیله موسسه Advanced Study و دانشگاه Princeton  آمریکا نگهداری می‌شود.

springdale

Emmabuntus

Emmabuntus یک توزیع سبک بر پایه Xubuntu است و با چندین برنامه از پیش پیکربندی شده که در استفاده‌های روزمره مورد نیاز است ارائه شده است.

Desktop

Antergos

از قبل آن را با اسم Cinnarch میشناسیم، که ترکیبی از آرچ لینوکس و دسکتاپ سینامون بود. این پروژه از اهداف ابتدایی خود جلوتر رفته و هم‌اکنون چندین محیط دسکتاپ را ارائه می‌دهد.

antergos

SolydXK

SolydX و SolydK دو توزیع بر پایه دبیان هستند که به ترتیب همراه با محیط‌های گرافیکی Xfce و KDE ارائه می‌شوند. SolydXK در دو نسخه خانگی و مخصوص کسب و کار منتشر شده است.

1381063664

Point Linux

این توزیع، دبیان را با دسکتاپ Mate (مشتق شده از Gnome 2) ترکیب کرده است. هدف این توزیع سادگی در نصب و سادگی در  استفاده است.

point

Simplictity Linux

Simplicity linux  از توزیع سبک Puppy مشتق شده است که بطور گسترده برای نصب بصورت پرتابل بر روی فلش مموری استفاده می‌شود و محیط گرافیکی پیش فرض را LXDE قرار داده است.

simplicity

LXLE

بر پایه نسخه LTS (با پشتیبانی بلند مدت) Lubuntu ساخته شده و مجموعه وسیعی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده را ارائه می‌دهد.

lxle

Kwheezy

Kwheezy یک توزیع بر اساس دبیان گنو/لینوکس است که همراه با محیط گرافیکی KDE ارائه می‌شود. این توزیع با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای پیش فرض و همچنین کدک‌های چندرسانه‌ای همراه شده تا پس از نصب نیاز به هیچ اقدام اضافی نباشد و بصورت Out of the Box عمل کند.

kwheezy-desktop-screenshot1

kwheezy-rotate-cube

MakululLinux

همانند توزیع قبلی MakululLinux نیز بر پایه دبیان بوده و با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده منتشر می‌شود.

Login

OpenMandriva LX

OpenMandriva LX بر پایه توزیع ROSA است که یک توزیع روسی است که در سال ۲۰۱۲ از مندریوا منشعب شد. OpenMandriva به وسیله Mandriva پشتیبانی مالی می‌شود.

20131123170256-b6444a62-me

این بود لیستی از توزیع‌های گنو/لینوکس که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده‌اند.

و اما توزیع‌هایی که در سال ۲۰۱۳ توسعه آن‌ها متوقف شد

Fuduntu

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است فودونتو توزیعی است که بر پایه فدورا ایجاد شده بود ولی تلاش داشت حد واسطی میان فدورا و اوبونتو باشد و ویژگی‌هایی از هر دو را به همراه داشته باشد. پروژه Fuduntu توسط توسعه‌دهنده نرم افزار Jupiter به پیش برده می‌شد و بر روی نوت‌بوک‌ها تمرکز داشت، اما در آپریل سال ۲۰۱۳ تصمیم بر توقف توسعه این توزیع گرفته شد و بیشتر کسانی که در تیم Fuduntu بودند به سمت کار بر روی توزیع Cloverleaf Linux که بر مبنای OpenSUSE توسعه‌ داده شده است رفتند.

Fuduntu

SolusOS

SolusOS توزیعی کاربرپسند بر مبنای Debian بود که متاسفانه در اکتبر همین سال یعنی سال ۲۰۱۳ توسعه آن متوقف شد. حتی سایت و فروم آن نیز دیگر در دسترس نیست. IKey Doherty پایه گذار SolusOS  دلیل اصلی این توقف توسعه را کمبود نیروی انسانی بیان کرده است. با این حال سورس کد این توزیع در Github در دسترس است و هر کسی که خواهان ادامه این پروژه است میتواند آزادنه آن را منشعب کند.

Solusos_logo

 

  itsfoss  itsfoss

7 دیدگاه برای این نوشته:

  1. میعاد بهرامی:
    ۲۹ آذر ۱۳۹۲ با سلام و خسته نباشیدممنون از زحمتی که انجام دادیدبرا همتون آرزوی موفقیت میکنم
  2. ناشناس:
    ۰۱ دی ۱۳۹۲ آقا چرا جبیر در این لیست نیست؟ در سال 2013 توزیعهای مختلف زیادی تحت نام جبیر داشتیم که بارها مردند و زنده شدند.
  3. علی آقا:
    ۰۱ دی ۱۳۹۲ اجازه بدین اصلاح کنم که توزیع Cloverleaf Linux که با تلاش توسعه دهندگان فودونتو ایجاد شده بود هم در همون آغاز راه به پایان رسید.
    منبع:
    http://www.linuxadvocates.com/2013/08/cloverleaf-dead-kids-pick-up-their-toys.html
  4. ناشناس:
    ۰۱ دی ۱۳۹۲ جبیر نه میمیرد و نه زنده میشود فقط از کرنلی به کرنل دیگر منتقل میشود :))
  5. محمدرضا:
    ۰۴ دی ۱۳۹۲ ببخشید دوستان، دوست ندارم اینطور بگم ولی به این رفتارتون میگن Cyberbullying.
  6. ناشناس:
    ۰۴ دی ۱۳۹۲ بابا ملت شوخی میکنن بهتره بگی Cyber Josh
  7. Unix:
    ۱۰ دی ۱۳۹۲ The Kids picked up their toys and went home

ارسال نظر سریع



برچسب ها :