منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

در همایش ۱۳.۰۴ توسعه دهندگان اوبونتو چه گذشت؟

توسعه‌دهندگان اوبونتو بعد از هر انتشار و قبل از شروع توسعه نسخه جدید در یک گردهمایی چند روزه جمع شده تا خط مشی‌ها و نکات ریز و درشت نسخه بعد (یا نسخه‌های بعد) را مشخص  کنند. این گردهمایی امسال برای اولین بار در آمریکا برگزار نشد و شهر کپنهاگ دانمارک میزبان این گردهمایی بود. در ادامه به نکات کلیدی بحث شده در این گردهمایی خواهم پرداخت.

اوبونتو بهترین پلتفرم برای بازی

بازی ها همیشه مهم بودند هم برای کاربران و هم برای سیستم عامل ها. شاید شما ترجیح می دادید که به جای Steam شرکت Adobe نرم افزار محبوب Photoshop را برای لینوکس منتشر می کرد اما حقیقت آن است که آن قدر که آمدن بازی‌های جدید و تراز اول به لینوکس می‌تواند کمک کند، بسته Creative Suite نمی‌تواند و تعداد کاربرانی که با رایانه‌های خود بازی می کنند بسیار بیشتر از کاربرانی است که از نرم افزارهای حرفه ای استفاده می کنند.

\"\"

حال اوبونتو تصمیم گرفته تا به بهترین سیستم عامل برای بازی تبدیل شود و این بدان معناست که اوبونتو برای نسخه‌های آتی به شدت روی بهبود عملکرد، بهینه‌سازی درایورها و … کار کند. طبیعی است که با انتشار Steam برای لینوکس شاهد انتشار تعداد بازی های بیشتری از کمپانی های مختلف خواهیم بود همینطور شایعاتی مبنی بر اینکه کمپانی Valve مشغول کار روی یک کنسول بازی (احتمالا با نام Steam Box) وجود دارد که در صورتی که هسته اوبونتو (ubuntu core) به عنوان سیستم عامل این کنسول انتخاب شود یک سود بزرگ برای کنونیکال خواهد بود. لازم به ذکر است که تیم جدیدی برای این بهبودها و همچنین همکاری با کمپانی‌های سازنده بازی برای اجرای بهتر بازی ها تاسیس شده است.

بهینه سازی ها و دید موبایلی در ۱۳/۰۴

مارک شاتلورث بنیان گذار اوبونتو در گذشته اعلام کرده بود که اوبونتو تا نسخه ۱۴/۰۴ نسخه موبایل و تبلت و تلویزیون هم خواهد داشت. او با تکرار این مطلب در این گردهمایی به اهداف اوبونتو برای نسخه ۱۳/۰۴ پرداخت. قرار است در ۱۳/۰۴ به اوبونتو به دید یک سیستم عامل همراه نگاه شود و آن را برای استفاده روی این دستگاه‌ها بهینه کنند. بهبودها شامل مواردی مانند بهبود در سرعت و عملکرد، بهبود در انرژی مصرفی و احتمالا بهبود در زمان اجرا برنامه‌های کاربردی و خود اوبونتو خواهد بود.

بستر توسعه نرم افزاری اوبونتو

در یک سال اخیر اوبونتو برنامه جذب برنامه‌نویسان جدید را در دستور کار خود داشت که در این راستا وب‌سایت مخصوص توسعه دهندگان را تاسیس و همچنین اولین دوره مسابقه برنامه نویسی اوبونتو برگزار شد. اما حال با توجه به وجود اوبونتو بر روی سکوهای مختلف، تصمیم به طراحی بستر توسعه نرم افزاری (SDK) گرفته شده است. فعلا اطلاعات زیادی راجع به این بستر و زبان‌هایی که پشتیبانی می‌کند نیست اما به احتمال قوی به دلیل استفاده اوبونتو از Qt5 و QML2 برای نسخه های تبلت و موبایل در این SDK از این دو پشتیبانی خواهد شد.

عدم انتشار نسخه‌های آلفا برای ۱۳/۰۴

یکی از بحث‌هایی که در گذشته مطرح میشد نسخه‌های آلفا و بتا اوبونتو و دلیل وجودشان بود. سوالی که پاسخ اکثر توسعه‌دهندگان به آن یکسان بود: چون در گذشته هم داشته.

حقیقت آن است که انتشار این نسخه‌ها به جز اتلاف وقت و هزینه هیچ تاثیر دیگری ندارد. از این پس اوبونتو قبل از انتشار هر نسخه جدید تنها یک نسخه بتا خواهد داشت.

پیوستن طراح مجموعه آیکن Faenza به تیم طراحی اوبونتو

اگر جزو علاقه‌مندان آیکن‌های Faenza هستید خبر خوش اینکه متیو جیمز، طراح این مجموعه آیکن به تیم طراحی اوبونتو پیوست تا طراحی سری جدید آیکن‌های اوبونتو روند سریع‌تری در پیش بگیرد.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,