منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

رادیو سیزن: جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۱

بعد از دو هفته با یک رادیو سیزن دیگه در خدمتتنون هستیم. میتونید دانلودش کنید ، همین الان بهش گوش کنید یا اینکه بخونیدش:

فرمت آزاد Ogg

 سلام

پنجمین برنامه از رادیو سیزن ، من علی نعمت اللهی هستم!

 

اوبونتو ۱۲.۱۰ منتشر شد! \':)\'

چند دقیقه پیش بود که نسخه‌ی جدید اوبونتو معرفی شد. البته زوبونتو ، کوبونتو ، لوبونتو و … هم کم کم سرشون پیدا میشه (تا الان زوبونتو ۱۲.۱۰ اومده)

ویدیوی معرفی در اوبونتو ۱۲.۱۰

https://www.youtube.com/watch?v=_MHI7TSkJJ8

 

سومین انتشار Plasma Active

تیم KDE دیروز از انتشار سومین نسخه Plasma Active خبر داد. Plasma Active میزکاریه که برای استفاده در  گجت های با صفحه لمسی مثل تبلت ها درست شده و بر پایه KDE و فناوری هاییه که توی این میزکار بکار میرن مثل QT و QML.

\"\"

تغییرات:

فایل منیجیر Files به این میزکار اضافه شده که یه ویژگی قابل توجه داره و اون هم داشتن ساختار جستوجو و نه دایرکتوری.

\"\"

دیگر برنامه تازه‌وارد Okular Active ، کتاب خوان دیجیتاله که همون نسخه دسکتاپ Okular  بهینه شده برای استفاده در محیط لمسیه. این کتاب خوان با فرمت های PDF, ePub, Open Documents و غیره سازگاره.

\"\" Kontact Touch و Caligra Active از دیگر برنامه‌های مهمه Plasma Active هستند که اولی ابزاری یکپارچه به‌منظور دسترسی به تقویم و خواندن ایمیل‌ها  و دومی نسخه‌ای از Calligra Suite برای ساختن و خواندن اسناده. Calligra Active پشتیبانی مناسبی از اکثر قالب‌های متداول اسناد مانند Doc, Docx و OpenDocument دارد.

 

خداحافظی با دریم لینوکس

دریم لینوکس (Dreamlinux) نیز به لیست توزیع‌های به پایان راه رسیده لینوکس اضافه گردید. این توزیع برزیلی که اولین نسخه خود (ورژن ۱.۰) را در سال ۲۰۰۶ ارائه داده بود و تا ژانویه امسال به نسخه ۵.۰ نیز رسیده بود دیگر توسعه داده نخواهد شد.

دریم لینوکس تنها یک توزیع ساده لینوکسی در بین خیل عظیم توزیع‌های لینوکس نبود بلکه با استفاده از میزکار xfce بر پایه مخازن آزمایشی دبیان ایجاد شده بود که آمیزه‌ای از پایداری و به‌روز بودن را ارائه داده بود. اما این تنها ویژگی دریم لینوکس نبود،‌ آنچه آن‌را متمایز می ساخت،‌ اصرارش به ایجاد و توسعه تکنولوژی‌هایی بود که باعث کاربرپسندتر شدن سیستم می شد. این یکی از اولین توزیع های لینوکس بود که روش «نصب با یک کلیک» را در زمانی که خیلی از توزیع های هم اکنون بزرگ، حتی به چیزی شبیه آن فکر نمی کردند ایجاد نمود.

\"\"

اوبونتو گزینه‌ای برای غیر فعال کردن سرچ مستقیم ارائه داد

کنونیکال (شرکت پشت اوبونتو) در نسخه‌ی جدید یونیتی قابلیت جدیدی رو اضافه کرده که در اون با سرچ کردن یک عبارت در سایت آمازون هم سرچ میشه و موقع نصب هم یک آیکون به لانچر اضافه میشه که با کلیک روی اون به صفحه اصلی آمازون میرید. اما خیلی از کاربران از اون انتقاد کردن و خیلی گفتن این تبلیغه (هر چند خود کنونیکال گفته از آمازون پولی نمی گیره و این فقط یک سرچ مستقیمه) و کنونیکال ما رو به یه کالا تبدیل کرده تا پول در بیاره. اما در نسخه ۶.۸.۰ یونیتی گزینه‌ای برای غیر فعال کردن این حالت به وجود اومده. هر چند خود من هم با این موضوع مشکل زیادی ندارم.

\"\"

 

اوبونتو۱۳.۰۴ نام گذاری شد: دم حلقه‌ای مشتاق

اگر از کاربران اوبونتو باشید تا به حال متوجه شده‌اید که هر نسخه اوبونتو علاوه برشماره با عنوانی ویژه نیز شناخته میشود که معمولا ترکیبی از نام یک حیوان و یک صفت است. مانند نسخه‌های پیشین انتخاب عنوان با مارک شاتلورث، رئیس کنونیکال بوده و ایشان عنوان «دم‌حلقه‌ای مشتاق» یا Raring Ringtail را برای ۱۳.۰۴ انتخاب کرده است.

دم‌حلقه‌ای پستانداری از دسته راکون‌هاست که به طور طبیعی در آمریکای شمالی زندگی می‌کند. دم‌حلقه‌ای‌ها با دم دراز و حلقه‌های سیاه رنگ آن از دیگر راکون‌ها متمایز می شوند.

شاتلورث در مورد انتخابش نوشته:

ما در شش ماه آینده می‌خواهیم تبلت، گوشی و تلویزیون هوشمند آماده باشد. پس به نظرم وقت آن شده که با دیدی موبایل محور به پایه اوبونتو نگاه و آن را بازبینی کنیم: بیاید پلتفرم مرکزی خود را با معیارهای دنیای موبایل اندازه بگیریم؛ مواردی مانند عمر باتری، تعداد پروسه‌های درحال اجرا، مصرف حافظه و کاستی‌هایی که هنگام آن می‌یایم را برطرف کنیم.

هرچقدر هسته را محکم‌تر کنیم، روی لپتاپ‌ها و رایانش ابری نیز بهتر خواهیم بود.

\"\"

 

 دو تا خبر کوتاه

ubuntu tweak 0.8.0 منتشر شد.

variety 0.4.10 منتشر شد.

 

کتاب ریاضی آزاد نوشته شده در یک هکاتون توسط ریاضی‌دانان فنلاندی

یک گروه از محققین، معلم‌ها و دانشجوهای فنلاندی یک تکست بوک ازاد نوشتن. اونهم توی یک هکاتون – ترکیبی از هک کردن و ماراتون. اونها جمعه شروع کردن و یکشنبه کتاب رو تموم کردن.. کتاب متاسفانه فنلاندی است ولی نکته مثبتش اینه که با لیسانس سی سی و به شکل تکس و پی دی اف منتشر شده.

شاید یک کتاب ساده به نظر برسه ولی نکته اینه که این اولین کتاب آزاد مرجع یک کلاس است و فقط توی سه روز تهیه شده. در ضمن هکاتون ها معمولا مال نوشتن برنامه و اضافه کردن فیچر و اینجور چیزها بودن و این اولین باره که توش یک کتاب نوشته می شه.

به خودمون نگاه نکنین که اصولا اگر برای دانشگاه کتاب بخریم، کتاب آفست دزدی می خریم. (دقیقا مثل نرم افزار های دزدیمون \':)\' ) (منبع این خبر : کیبورد آزاد)

 

خداحافظ

ممنون از این که ما رو گوش کردید یا اینکه خوندید \':)\' با دیدگاه هاتون ما رو راهنمایی کنید ، تا دو هفته دیگه خدانگهدار \';)\'

1 دیدگاه برای این نوشته:

\"نظر

  1. \'\'محمدرضا حقیری:
    ۲۹ آبان ۱۳۹۱ خیلی خوب بود. فقط مشکل صدا رو یه کاری بکن (آهنگ ملایم تر هم بزاری برای پادکست بد نیست :دی ).

The post رادیو سیزن: جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۱ appeared first on لینوکس سیزن.



برچسب ها : , , , , , , , ,