منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سیستم فایل XFS

xfs سیستم فایل با قابلیت ژورنالینک و 64 بیتی که در سال 1993 توسط سیلیکون گرافیک در سیستم عامل IRIX نسخه 5.3 معرفی و استفاده شده است. (ایریکیس سیستم عامل مبتنی بر یونیکس که بر روی معماری میپس اجرا می شد). xfs در سال 2001 به کرنل لینوکس وارد شد و امروزه در اکثر توزیع های لینوکسی پشتیبانی می شود. مزیت xfs به دلیل طراحی آن، در اجرای های موازی از عملیات های ورودی/خروجی I/O است. لازمه پیاده سازی سیستم فایل (پارتیشن) مبتنی بر xfs، اضافه نمودن دیسک به سیستم و ایجاد پارتیشن توسط دستور های fdisk یا parted و سپس سوار کردن سیستم فایل xfs توسط دستور mkfs.fs و در تهایت اتصال پارتیشن ایجاد شده بر روی یک دایرکتوری است.

fdisk /dev/devivce_name

mkfs.xfs /dev/devie_name_partition_number

mkdir /path/to/mount/directory

mount -t xfs /dev/device_name_partition_number /path/to/mount/directory

پارتیشینی که بر روی آن سیستم فایل xfs سوار شده باشد، اندازه آن دیگر نمی تواند کاهش یابد ولی اندازه آن با دستور xfs_growfs قابل گسترش و رشد است. در ادامه یک پارتیشن به اندازه 5 گیگابایت بر روی نخستین دیسک متصل به سیستم یعنی دیسک dev/sda/ ایجاد کرده و سپس بر روی آن سیستم فایل xfs را سوار می کنیم.

نخست با توجه به شکل زیر بررسی می کنیم که میزان فضای آزاد دیسک چه میزان است. می توانید مطلب “بررسی میزان فضای دیسک” را برای اطلاع بیشتر مطالعه کنید.

xfsfsonlinux1

همانطور که می بینید میزان فضای آزاد دیسک 10.7 گیگابایت است که می خواهیم بر روی آن پارتیشن 5 گیگابایتی را با توجه به شکل زیر ایجاد کنیم. همچنین می توان از دیسک دیگری ماندد dev/sdb/ نیز استفاده کرد. دستور fdisk را بر روی sdb اجرا کنید.

fdisk /dev/sdb

xfsfsonlinux2

پس از ایجاد پارتیشن باید با دستور mkfs.xfs بر روی پارتیشن ایجاد شده سیستم فایل xfs را سوار کنیم.

mkfs.xfs /dev/sdb1

xfsfsonlinux3

سیستم فایل بر روی پارتیشن ایجاد شد و باید آنرا به دایرکتوری اتصال دهیم. برای این منظور از دستور های زیر استفاده می کنیم.

mkdir /mnt/xfspart

mount -t xfs /dev/sdb1 /mnt/xfspart

xfsfsonlinux4



برچسب ها : , ,