منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

شرکت پدیده و نظریه احمق بزرگ‌تر

در اقتصاد نظریه‌ای داریم به نام نظریه احمق بزرگ و یا نظریه احمق بزرگ‌تر بر اساس این نظریه فرد سهام و یا سایر اوراق بهادار را به هر قیمت ممکن (حتی به قیمت بسیار بالاتر از قیمت اصلی سهم) خریداری می‌کند چون تصور می‌کند همیشه انسان احمق‌تری پیدا می‌شود که در آینده سهام را به قیمت بیشتری بخرد و البته انسان احمق‌تر جدید هم تصور می‌کند در آینده انسانی احمق‌تر از خودش پیدا می‌شود که سهام را به قیمت بیشتری بخرد! در نتیجه ارزش سهام با سرعت به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند.
نتیجه این افزایش قیمت بدون دلیل حباب اقتصادی است. بدون شک روزی خریداران این افزایش بدون دلیل و حبابی قیمت را تشخیص می‌دهند و حباب خواهد ترکید.
سئوال اینجاست که آیا شرکت پدیده که بدون شک اقتصاددان‌های مجرب و بزرگی را به خدمت گرفته و متخصص افزایش قیمت سهام با استفاده از تبلیغات است این اصل بدیهی که همه حباب‌ها روزی خواهند ترکید را نمیداند؟
پ ن: به هیچ وجه قصد ندارم به خریداران سهام پدیده اهانت کنم دلیل اشاره‌ام به این نظریه فقط به این جهت بود که بدونیم پدیده اولین شرکتی نیست که سهامش حبابی رشد داشته بلکه شرکت‌های زیادی بودن و ما در این زمینه نظریه داریم بهتره سرنوشت شرکت‌های مشابه رو ببینیم.
پ ن ۲: پیشنهاد می‌کنم حباب دات کام و جنون گل لاله هلند را برای اطلاعات بیشتر و مشاهده سایر حباب‌ها ببینید.



برچسب ها : , ,