منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

غلطان، شش ماهه، طولانی مدت، تفاوت دوره‌های انتشار در چیست؟

احتمالا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت نحوه‌های انتشار توزیع‌ها در چیست؟ مگر وقتی نسخه‌ی جدیدی از برنامه‌ای ارائه می‌شود آن برنامه به سرعت وارد مخازن اصلی نمی‌شود؟ پس فایده‌ی مخازن غلطان چیست؟ آپدیت کردن با آپگرید کردن چه فرقی دارد؟ وقتی میتوان به نسخه‌ی جدید آپدیت کرد چه احتیاجی به پشتیبانی طولانی مدت است؟ اصلا تفاوت پشتیبانی طولانی مدت با نسخه‌های عادی در چیست؟

نحوه‌ی شماره گذاری بسته‌ها

قبل از اینکه درباره‌ی مخازن و توزیع‌ها حرف بزنم بهتر است کمی از نحوه‌ی شماره‌گذاری بسته‌ها بگویم. فرض کنید نسخه‌ی ۳.۱۰ هسته لینوکس منتشر می‌شود. اول از همه بگویم که بعضی‌ها تصور می‌کنند چون شماره ورژن یک عدد طبیعی نیست پس این یک نسخه‌ی آزمایشی است. مثلا ویندوز ۸ یا آی او اس ۷ یک نسخه‌ی کامل است چون از عددی کامل استفاده کرده. این خلاف حقیقت است و شماره‌گذاری نرم‌افزارها یک فرآیند قراردادی است. مثلا هر نسخه‌ی اوبونتو با توجه زمان انتشار نام گذاری می‌شود. یعنی اوبونتو ۱۲.۰۴ به نسخه‌ای از اوبونتو اشاره می‌کند که در چهارمین ماه سال ۲۰۱۲ منتشر شده. تعدادی از نرم‌افزارها با هر انتشار یک شماره بالاتر می‌روند مثل فایرفاکس یا کروم. تعدادی از نرم‌افزارها بسته به حجم تغییرات انجام شده نسبت به نسخه‌ی قبلی شماره ‌ی خود را تغییر می‌دهند مثل مجموعه نرم‌افزاری KDE پس از یک تغییر گسترده از نسخه ۳ Qt به نسخه ۴، شماره ورژن این میزکار هم تغییر کرد. در پشت تعدادی دیگر از نرم‌افزارها هم گاها (نه همیشه) هیچ منطقی نیست. مثلا هسته لینوکس پس از چندین سال ناگهان و به قول سازنده‌اش جهت سرگرمی از ۲ به ۳ تغییر کرد.

ذات هر توزیع و نحوه برخوردش با بسته‌های نرم‌افزاری

همان طور که می‌دانید یک توزیع در حقیقت سبدی از بسته‌های مختلف است. تفاوت توزیع‌ها هم از همین جا آغاز می‌شود. همانطور هم که گفتم هر بسته‌ شماره نسخه‌ی خاص خود را دارد. معمولا توزیع‌هایی که طبق زمان‌بندی مشخصی ارائه می‌شوند پس از انتشار آخرین نسخه‌ی بتا یا در زمان‌بندی به خصوص دیگری اصطلاحا به نقطه‌ی فریز ویژگی‌ها می‌رسند. از این پس اگر توسعه دهنده نسخه‌ی جدیدی از نرم‌افزارش را منتشر کرد وارد توزیع نمی‌شود. در حقیقت از این زمان به بعد ارتباط توزیع با جامعه آزاد قطع شده و همان بسته‌های قبلی تنها رفع اشکال می‌شوند. مثلا فرض کنید ۲ ماه تا انتشار نسخه‌ی نهایی اپن سوزه مانده و در این بازه زمانی به مرحله فریز خود می‌رسد از این پس مثلا اگر آخرین نسخه‌ی هسته ۳.۱۰ باشد و یک ماه بعد نسخه‌ی ۳.۱۱ منتشر شود تیم اپن سوزه برای نسخه‌ی جدید همان ویرایش ۳.۱۰ استفاده می‌کنند که تا زمان انتشار شما می‌بینید که به نسخه‌ی ۳.۱۰.۳۴ می‌رسد. آن عدد سوم همان رفع اشکال‌هایی است که از طرف تیم توسعه دهنده‌ی هسته لینوکس یا اپن سوزه آماده شده‌است.

release cycle

release cycle

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مگر وقتی نسخه‌ی ۳.۱۰ هسته (یا هر بسته دیگری) منتشر شده این بسته به پایداری کافی نرسیده؟ پاسخ اول این است که یک نرم‌افزار هیچ وقت پایداری کامل نمی‌رسد و پاسخ دوم این است که در حقیقت هر بسته قرار است در کنار انبوهی از نرم‌افزارها و بسته‌های دیگر قرار گیرد و این ارتباط مشکلاتی را به وجود می‌آورد که در حالت عادی یا روی سایر توزیع‌های به وجود نمی‌آید. بنابراین پس از انتشار توزیع، آپدیت‌ها تنها محدود به به روزرسانی‌های امنیتی و رفع حفره‌ها می‌شوند و مثلا به شماره‌های ۳.۱۰.۳۴.۲ یا ۳.۱۰.۴۰ می‌رسد. این تمام اتفاقی است که برای یک توزیع با برنامه زمانی مشخص می‌افتد.

اما در توزیعی با انتشار غلطان چیزی به نام زمان انتشار وجود ندارد هر موقع که ویرایش جدیدی از طرف تیم توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار منتشر شود بعد از اندکی تست برای استفاده درون مخازن قرار می‌گیرد. برای همین هم امنیت و پایداری در این توزیع‌ها به نسبت پایین‌تر است چون آزمایش کمتری روی بسته‌ها شده. در حالت قبلی اگر از زمان فیریز می‌گذشت تا ۶ ماه دیگر خبری از به روز رسانی اصلی نبود. اما در این روش چیزی به نام زمان فیریز وجود ندارد.

و در توزیع‌ها با پشتیبانی طولانی مدت پس از اینکه نسخه‌ی جدیدی از توزیع منتشر می‌شود شما می‌توانید به نسخه‌ی جدید آپگرید کنید یا ترجیح بدهید از همان توزیع قبلی با برنامه‌های قدیمی استفاده کنید اما در عوض پایداری بیشتری داشته باشید. چون در این توزیع‌ها بسته‌ها مدتهاست که توسط تیم توسعه دهنده آزمایش می‌شوند و چندین ماه است که وقت صرف بر طرف کردن مشکلات (بدون اضافه کردن ویژگی‌ جدید) شده است.

45 دیدگاه برای این نوشته:

  1. بیژن:

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۲
    ممنون از مقالۀ خوبتون.
    راستی امیرجان این آواتارِ جدیدت خیلی ترسناکه، شبیه قاتِلاست! همون آواتار قبلی خیلی بهتر بود. ;)
  2. امیر حسینی پژوه:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۲
    :)
  3. حمید:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۲
    برادرم صداقت را :D
  4. رضا:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۲
    good
  5. مجتبی:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۲
    با تشکر از سایت خوبتون.
    خواستم بگم که فید سایت فیلتره و نمی‌تونم استفاده کنم اگه واستون مقدوره درستش کنید
    ممنون
  6. علی آقا:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۲
    مقاله ای بود که منتظرش بودم اما کامل نبود. مثلا اینکه گفتید در نسخه های دوره ای دیگه ورژن جدید نرم افزار اضافه نمیشه فکر کنم درست نیست. مثلا تو همین اوبونتو 12.04 که پشتیبانی طولانی مدت داره یه سری از نرم افزارها مدام ورژن جدیدشون اضافه میشه مثل فایرفاکس. حتی هسته لینوکس هم از نسخه 3.2 به نسخه های بالات مثل 3.5 و… (در نسخه های 12.04.1 و 12.04.2) ارتقا پیدا میکنه.
    کلا برای من هنوز اون ابهام اولیه حل نشده:
    “مگر وقتی نسخه‌ی جدیدی از برنامه‌ای ارائه می‌شود آن برنامه به سرعت وارد مخازن اصلی نمی‌شود؟ پس فایده‌ی مخازن غلطان چیست؟ آپدیت کردن با آپگرید کردن چه فرقی دارد؟ وقتی میتوان به نسخه‌ی جدید آپدیت کرد چه احتیاجی به پشتیبانی طولانی مدت است؟”
  7. بیژن:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۲
    اصلأ این اکوسیستمِ توسعۀ گنو/لینوکس مشکل داره؛ هیچ چیز به اندازۀ پول نمیتونه به توسعه دهنده ها انگیزه بده، واسه همینم هست که لینوکس گیمپ داره و ویندوز فوتوشاپ! لینوکس بلندر داره و ویندوز 3دیزمکس! و …
    شما چه قبول کنید این واقعیتو چه قبول نکنید در حقانیت این مطلب خدشه ای وارد نمیشه. مثل این میمونه که شرکتها بیان همۀ کالاها رو به رایگان بریزن تو حلق مردم بعد بگن: مردم عزیز لطفأ خودتون داوطلبانه بیاید پولشو بدید! انوقت به نظر شما چند درصد مردم پولشو میدن؟ و آیا اونهایی که پول میدن به اندازۀ کافی پول میدن؟!
    این اکوسیستم (گنو/لینوکس) به نظر من شکست خوده هست! فقط بدرد افراد کنجکاو و مصارف خاص میخوره و بس. و تا ابد همینطور لنگان-لنگان پیش خواهد رفت (البته اگه منقرض نشه).
  8. امیر حسینی پژوه:

    ۰۳ تیر ۱۳۹۲
    در حقیقت خبری از تغییرات بزرگ نیست. مثلا هر شماره فایرفاکس با تغییرات کمی همراهه و ناپایداری زیادی نداره. درباره هسته فکر نمی‌کنم این طور باشه و در مخازن اصلی (اون هم در نسخه‌ی بلند مدت که تمام هدف روی پایداریه) چنین آپدیتی وجود داشته باشه.
    پاسخ کوتاه سوالات هم به این صورت است:
    اگر توزیع‌های عادی استفاده کنید خیر. به جز یکسری بسته‌های خاص تمامی انتشارهای اصلی تا نسخه بعدی توزیع در مخازن قرار نمی‌گیرد.
    فایده مخازن غلطان این است که تمام بسته‌ها (حتی با بزرگترین تغییرات) به سرعت در مخازن قرار می‌گیرند.
    آپگرید کردن به معنی رفتن به مخزنی با نرم‌افزارهای جدیدتر است اما آپدیت کردن تنها محدود به باگ فیکس هاست. البته این مفاهیم در مدل انتشار غلطان معنی ندارد. در آپگرید کردن باید تمام بسته‌ها را به روز کنید چون بسته‌های حیاتی مهمی مثل Glib یا سایر کتابخانه‌ها که بسیاری از برنامه ها به آن وابسته هستند هم به روز می‌شوند.
    معمولا هر چه می‌گذرد یک توزیع به پایداری بیشتری می‌رسد و در اوایل انتشار یک نسخه جدید هم ناپایداری‌های زیادی وجود دارد. انتشارهای بلند مدت در حقیقت پایدار ترین حالت یک توزیع هستند و برای کسانی که حوصله درگیر شدن با مسایل آپگرید کردن را ندارند مناسب است.
  9. امیر حسینی پژوه:

    ۰۳ تیر ۱۳۹۲
    مثالی که زدید خیلی نامربوط بود. کسی که از این سیستم استفاده می‌کنه کمک به جامعه بشری و لذت برنامه نویسی و حل مسئله براش از پول مهم‌تره.
  10. بیژن:

    ۰۳ تیر ۱۳۹۲
    این رویای شماست، واقعیت چیز دیگریست!
  11. Armin:

    ۰۵ تیر ۱۳۹۲
    بیژن جان اولا اون مثال تو حلق ریختن که میگین از پایه مشکل داره…
    اول که هیچ کس نیومده نرم افزار هارو تو حلق شما بریزه و مجبورتون کنه که استفاده کنید!
    دوم هم اینگه حتی اگر مثال شما رو هم درست فرض کنیم این که میگه بیاین داوطلبانه پولش رو بدید
    در واقع داره به شما حق انتخاب و آزادی میده،آیا بده؟ در ضمن اینکه مردم پول نمیدن مشکل فرهنگ مردم هست نه گنو/ لینوکس…
    اگر شما به این ها اهمیت نمیدید میتونید به راحتی از سیستم عامل ویندوز و یا مک و نرم افزار های پولی و قدرتمند اون ها استفاده کنید…
    دیگه چه نیازی به این دارید که گنو/ لینوکس اکوسیستمش رو تغییر بده و به جایی برسه؟!
    در واقع اگر تغییر بده دیگه گنو/لینوکس نیست که…
  12. بیژن:

    ۰۵ تیر ۱۳۹۲
    خب آقا آرمین اون فرهنگ رویایی ای که مد نظر شماست، فکر میکنی چند هزار سال دیگه در بین مردم جا بیفته؟ من که میگم تا دنیا دنیاست چنین فرهنگی در بین مردم جا نخواهد افتاد چون این آدمیزادو جون به جونش کنی بازم میل به تن پروری و تقلب و حسادت و سایر صفات بد میره، مثل این میمونه که ما انتظار داشته باشیم یه روزی قتل و آدمکشی و دزدی بطور کامل منقرض بشه و احتیاجی به نیروی پلیس نباشه! خب این آرزو هرگز به واقعیت نخواهد پیوست.
    ثانیأ من نگفتم فلسفۀ گنولینوکس مشکل داره، گفتم سیستمش مشکل داره؛ آدمِ زنده خرج داره پس چه بهتر که اون برنامه نویس در ازای کاری که انجام میده پول کافی هم دریافت کنه تا هم انکیزش بیشتر بشه و هم اینکه تنها دغدغه اش فقط کارش باشه تا بتونه بهتر کار کنه.
    یک نرم افزار میتونه در آن واحد هم آزاد باشه و هم پولی! هرکس معنیِ واقعیِ آزادیِ نرم افزار رو بدونه میفهمه من چی دارم میگم.
  13. آرمان اسماعیلی:

    ۰۵ تیر ۱۳۹۲
    باز هم این بحث تکراری…
    برای بعضی افراد (اغلب، بزرگترین برنامه‌نویس‌ها) نوشتن یه برنامه‌ی مفید بهترین سرگرمیه. به خصوص زمانی‌که یه آقابالاسر نباشه که بگه چه‌کار باید بکنه. اصلا اگر نگیم همه، اکثر توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزارهای آزاد، برای دل خودشون و رفع نیاز شخصیشون پروژه‌ای رو شروع می‌کنن. بعد از مرخص شدن از محل کار، اوقات فراغتشون رو باهاش پر می‌کنن. از اینکه یه جامعه‌ی کاربری داره از نرم‌افزارشون استفاده می‌کنه عشق می‌کنن. مگه آدمیزاد فقط باید نیازهای مادی خودش رو برطرف بکنه؟ یه چیزهایی هست بالاتر از پول و شکم.
    ضمن اینکه مدل‌های تجاری بسیاری برای نرم‌افزار آزاد وجود داره. مثل پشتیبانی یا ارتقا و بهینه‌سازی نرم‌افزارها برای نیازهای خاص.
    در ضمن نوشتن یه برنامه‌ی مفید بهترین رزومه است.
  14. Armin:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    من هم قبول دارم که هیچ وقت هیچ چیزی به طور صد درصد عملی نمیشه
    ولی آیا امکان نداره که دزدی و قتل کمتر بشه؟!

    اولا بگذارید من یک چیز رو اول بگم، هیچ شخصی و شرکت و بنیادی نمیتونه بیاد یک تعریف مطلق برای یک چیز ارایه بده(دقت کنید گفتم مطلق). در نتیجه این کار که چه میدونم fsf و گنو و این ها برای نرم افزار آزاد تعریف فرض کردن رو بنده غلط میدونم.
    نمونش هم اینکه اون ها GPL رو از LGPL بهتر میدونن در صورتی که اگر دقیقتر بشین میبینین که LGPL آزاد تره! ویا مثلا توزیعی رو که اجازه ی نصب نرم افزار غیر آزاد رو بده، غیرآزاد میدونن!
    جدای از این ها از اون جایی که نرم افزار آزاد رو همه باید بتونن استفاده و توزیع کنن و سورسش هم باید در دسترس باشه فروختن اون به شکل نرم افزار های غیر آزاد ممکن نیستش.
    حالا اینکه شما منظورتون از دریافت پول کافی چی هست و از چه طریقی هست نمیدونم…
    شاید منظورتون فرختن دی وی دی و اینها بصورت پولی باشه(برای مثال همین بلندر) ولی من واقعا فکر نمیکنم تاثییر جدی بذاره…
    در ضمن بنده هرگز نگفتم که دریافت پول برای یک توسعه دهنده بد هست!خیلی هم خوب هست…
    ولی خوب مسله اینجاست بدون حمایت مردم و شرکت ها(شرکت هایی که جز نرم افزار در زمینه های دیگه هم فعالیت دارن) آیا پول در آوردن یک توسعه دهنده نرم افزار های آزاد ممکن هست؟
  15. بیژن:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    ((برای بعضی افراد (اغلب، بزرگترین برنامه‌نویس‌ها) نوشتن یه برنامه‌ی مفید بهترین سرگرمیه. به خصوص زمانی‌که یه آقابالاسر نباشه که بگه چه‌کار باید بکنه. اصلا اگر نگیم همه، اکثر توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزارهای آزاد، برای دل خودشون و رفع نیاز شخصیشون پروژه‌ای رو شروع می‌کنن. بعد از مرخص شدن از محل کار، اوقات فراغتشون رو باهاش پر می‌کنن))

    – واسه همینم هست که گیمپ با فوتوشاپ قابل مقایسه نیست!

  16. بیژن:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    آرمین جان من توی سایتهای دیگه بحثهای تو رو با دیگران خوندم، شما همش میخوای تعاریف رو عوض کنی و فرضیۀ نسبیت انیشتین رو وارد صحبتات کنی و درنهایت همون چیزی که مد نظرته از توش دربیاری! بحث کردن با تو بی فایدست! موفق باشی. ;)
  17. Saeed Iranzad:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    سلام
    نرم افزار آزاد بیشتر یک عشقه تا یک کاسبی.
    البته قبول دارم که در همه جای دنیا مجانی به آدم زهرمار هم نمیدهند و اگر چیزی مجانی باشه بیشتر مردم قدرش را نمیدانند.
    روزی که در ایران قانون کپی رایت اعمال بشه؛ انفجاری در تعداد کاربران نرم افزار آزاد رخ میده.
    نکته: ویندوز 7 و 8 شماره ورژن نیست. بلکه یک اسمه.
    شماره ورژن اینها 6.1 و 6.2 یا 6.3 هست. (دقیق یادم نیست)
  18. بیژن:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    ((روزی که در ایران قانون کپی رایت اعمال بشه؛ انفجاری در تعداد کاربران نرم افزار آزاد رخ میده.))

    – همین الانش که قانون کپی-رایت اجرا نمیشه و ویندوز رو مجانی میشه استفاده کرد خیلیها پول دادن و لایسنس اورجینال خریدن! (یه سرچ کوچیک تو اینترنت بکن ببین این سایتها و کسایی که که لایسنس ویندوز 8 میفروشن چقدر سرشون شلوغه! حتی بازار سیاه درست کردن چون تقاضا بالاست!) پس پیش بینیِ شما درست از آب در نخواهد آمد سعید جان.
    زمانی هم که کپی-رایت تو ایران اجرا بشه، اونایی که با لینوکس آشنا هستن که خودشون میدونن لینوکس هرگز نمیتونه جایگزین ویندوز بشه، اونایی هم که با لینوکس آشنا نیستن ابتدا لینوکسو نصب میکنن، بعد که دوزاریشون افتاد با کله میرن صد و پنجاه تومان میدن و یه ویندوز اورجینال میخرن و میگن: آخییییییییییییی… راحت شدم!

  19. امیر حسینی پژوه:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    «اونایی که با لینوکس آشنا هستن که خودشون میدونن لینوکس هرگز نمیتونه جایگزین ویندوز بشه، اونایی هم که با لینوکس آشنا نیستن ابتدا لینوکسو نصب میکنن، بعد که دوزاریشون افتاد با کله میرن صد و پنجاه تومان میدن و یه ویندوز اورجینال میخرن و میگن: آخییییییییییییی… راحت شدم!»
    مسلمه که نظر شما کاملا غلطه و دارید کلی گویی می‌کنید. اگر یک شرکت خوب هم در ایران حامی توزیعی بشه و به خوبی این موضوع جدید (در سطح عام) رو در بین کاربران جا بندازه میشه راحت گفت که لینوکس میتونه درصد بالایی از سیستم ‌ها رو تصاحب کنه. در نظر داشته باشید که تنها چند ساله لینوکس برای تازه کارها هم مناسب شده.
  20. Armin:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    :))
    دوست عزیز این طبیعی هست که من بخوام درستی حرف هام رو ثابت کنم، چون اگر نتونم اون وقت نباید هم حرف های خودم رو باور داشته باشم!
    در ضمن بنده این این مسله رو همه جا مطرح می کنم چون که پایه و اساس هر صحبتی تعاریف هست! کلمات که عکس نیستن مفهوم رو همینجوری برسونن…نمیدونم چجوری میتونین سر سری ازش بگذرین…
    +واقعا لحنتون تو بعضی موارد واقعا بد هست…
  21. آرمان اسماعیلی:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    الان چطور شد یهو؟ خب ویندوز هم قابل مقایسه با گنو/لینوکس نیست. الان چه معنی می‌داد این حرف من؟
    با آووردن مثال نقض جزء نمی‌تونید کل رو زیر سؤال ببرید.
  22. بیژن:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    موضوع فقط جا افتادن نیست، سیستم عامل باید نیازهای قشر هدف رو به خوبی برآورده کنه (که از این نظر ویندوز و مک حرف اول رو میزنن برای کاربران معمولی). حتی اگه لینوکس هزارتا اسپانسور قوی توی ایران داشته باشه بازم بیفایدست به نظر من، چون مشکل جای دیگست، مشکل اصلی کنو/لینوکس کمیها و کاستیها و ارورها و پیچیدگیها (نسبت به ویندوز) و عدم وجود نرم افزارهای همتای ویندوز (مثل فوتوشاپ، تری دی مکس و …) هست. مگه تو همین خارج از ایران قانون کپی رایت اجرا نمیشه؟ مگه توی امریکا اینهمه اسپانسور لینوکس و شرکتای لینوکسی وجود ندارن؟ پس چرا بازم 90 درصد کاربرای دسکتاپ از ویندوز استفاده میکنن؟ اصلأ یه مثال دیگه بزنم، سیمبین یه زمانی دنیای موبایل رو قبضه کرده بود، الان سیمبین کجاست؟ اندروید خیلی دیرتر از سیمبین اومد ولی چون کاراییش بهتر بود سیمبین رو کنار زد. حالا شاید بگید اندروید از کرنل لینوکس استفاده کرده، بله استفاده کرده ولی سیستم عامل فقط کرنل نیست، اون چیزی که سیستم عاملو محبوب میکنه ابزارهای جانبی و نرمافزارهاست، نه کرنل. گوگل برداشت روی کرنل لینوکس تغییرات بنیادین ایجاد کرد که حالا شده این! وگرنه شما صبر کن ببین اگه اوبونتو تونست توی دنیای موبایل و تبلت واسه خودش کسی بشه من اسممو عوض میکنم! توی همون دسکتاپش که سالها فعالیت داشت کسی نشد، (همش ارور و کرش و …) شهرتشم بخاطر تبلیغات و ارسال سی دی و … بود، حالا میخواد تو دنیای موبایل و تبلت مثلآ چکار کنه؟؟؟؟
    نوکیا بزرگترین فروشندۀ موبایل بود، اون زمان که نوکیا تو اوج بود سامسونگ نمیدونست موبایلو با کدوم “خ” مینویسن، الان نوکیا کجاست؟، سامسونگ کجاست؟! زود وارد شدن به بازار و داشتن اسپانسور اینا همه شرط لازم هست ولی شرط کافی نیست، اصل قضیه کاراییِ سیستم عامله و همچنین نرم افزارهای قوی که در این زمینه ویندوز و مک چندین سال نوری از لینوکس جلوئن، حالا شما بیا اسپانسور بگیر، چه فایده ای داره؟! فوقش ملت یه تستی میکنن و میبینن به دردشون نمیخوره و بعدش قدر ویندوزو بیشتر میفهمن! یه عدۀ کمی هم(1 الی 2 درصد) میرن طرف لینوکس که فایده ای نداره.
  23. آرمان اسماعیلی:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    کدوم کمی؟ کدوم کاستی؟ خیلی کلی‌گویی می‌کنید. کدوم ارور پیچیده؟ چرا من نمی‌بینم اینا رو؟ اینکه شما نتونسته‌اید با لینوکس وفق پیدا بکنید دلیل نمی‌شه تعمیم بدید به کل.
    در ضمن الان تعداد پرایدهای ایران خیلی بیشتر از بنزها است. پس به این نتیجه می‌رسیم که پراید خیلی بهتر و کاربرپسندتر از بنزه.
    ——————————-
    دوست عزیز حدس می‌زنم شما یه تجربه‌ی کوتاه و سرسری از لینوکس داشته‌اید و الان اطلاعات کافی ندارید درباره‌اش. خیلی کلی‌گویی می‌کنید و جزء رو به کل تعمیم می‌دید. اینو هم بگم که شما اولین کسی نیستید که از اینجور حرفا می‌زنه.
    در عجبم از خودم که دارم صحبتای شما رو جواب می‌دم.
  24. بیژن:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    «الان چطور شد یهو؟»

    – آرمان جان مگه از خواب پریدی که میگی “چطور شد یهو؟”؟ شما گفتی توسعه دهنده های نرم افزار آزاد واسه دلشون کار میکنن و از اوغات فراغتشون واسه کار بر روی پروژه استفاده میکنن، منم گفتم علت ضعف نرم افزارهای آزاد در برابر تجاری همینه، دیگه چطور شد یهو نداره دادا!
    ضمنأ از قدیم گفتن “چه علی خواجه، چه خواجه علی”؛ حتی اگه فرض کنیم خود سیستم عامل گنولینوکس بهتر از سیستم عامل ویندوزه، بازم فرقی بهال موضوع نمیکنه چون اصل کاری نرم افزارها و خدمات هستن که خودتم میدونی ویندوز از این نظر خیلی جلوتره.

  25. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    آرمان جان یه مقدار خاکی باش ;) خود تو به احتمال زیاد یه ویندوز توی ویرچوال باکست داری! اون ویندوزو واسه چی نصب کردی؟ واسه همین کمیها و کاستیها. غیر از اینه؟ حالا گیرم شما اثتسنائی و ویندوزو تو ویرچوال باکس نصب نکردی (که بعید میدونم)، اینهمه کاربرایی که الکی از لینوکس دفاع میکنن و یواشکی ویندوزو تو لینوکسشون نصب میکنن واسه چی اینکارو میکنن؟ واسه فرار از همین کاستیهاست دیگه مگه نه؟
    – در ضمن این مشکلاتی که برای لینوکس عنوان کردم، همۀ عالم و آدم میدونن و نیازی نمیبینم که از گفته هام دفاع کنم. شما بهتره یه مقدار با خودت روراست باشی و کمتر خودتو گول بزنی.
  26. آرمان اسماعیلی:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    من نه ویرچوال باکس دارم نه واین. قشنگ یه 7 نصب کرده‌ام کنارش. اونم فقط به خاطر بازی کردنه که تنها ضعفیه که در لینوکس می‌بینم.
    ———————————–
    ببینید مسئله دقیقا همین‌جا است که شما از اول فقط اومدی هی می‌گی «ضعف‌ها لینوکس نسبت به ویندوز». آخه کدوم ضعف؟ کدوم کاستی؟ تری‌دی‌مکس و فتوشاپ و خب؟ دیگه؟ من چه نیازهای خونگی چه نیازهای کاریم رو به طور کامل با لینوکس برطرف می‌کنم هیچ نیازی هم به ویندوز ندارم کمی و کاستی هم حس نمی‌کنم. حالا شما دوباره بیا به کلی‌گوی کردن و تکرا اینکه «ضعف‌هایی که خودتون هم می‌دونید چیه»!!
    در ضمن هنوزنگفته‌ای چقدر وقت با لینوکس کار کرده‌ای.
  27. امیر حسینی پژوه:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    ما که چند ساله داریم از لینوکس استفاده می‌کنیم. خیلی هم راضی هستیم. اصلا هم فک نمیکنیم ویندوز بهتره. خوبی‌های خودشو داره اما در نهایت خوبی‌هاش رو به اندازه لینوکس نمی‌بینیم. کسی رو هم قرار نیست گول بزنیم. اتفاقا رو ویرچوال باکسم هم ویندوز نصبه و به جز باز کردن سایت دانشگاه و فایل‌های پاورپوینت استفاده‌ی دیگه‌ای ازش نمیشه. یه وقتایی هم شاید به مشکل برخوردم مثلا سیستم من تو لینوکس هایبرنیت نمیشه اما وقتی سبک سنگین می‌کنم بازم دوست دارم تو لینوکس بمونم. من الان خوشحالم که دارم از سیستم‌عاملی استفاده می‌کنم که روزانه هزاران نفر روش کار می‌کنن. به من به عنوان یک انسان احترام میگذاره. یعنی هیچ جوره تحریم نیستم و راحت می‌تونم آپدیت کنم و خیالم راحته که دارم از یک سیستم عامل اورجینال (که هر وقت هم نسخه جدید بیاد همون لحظه میتونم از رو سایت رسمی دانلودش کنم) با پشتیبانی خوب استفاده می‌کنم که به اندازه کافی زیبا هم هست و از آخرین تکنولوژی ها استفاده می‌کنه. شما هم لابد خوشحالی دیگه که داری از ویندوز استفاده میکنی:) پس مشکلی نیست. از ویندوزتون به خوبی استفاده کنید.
  28. مسعود آموزگار:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    http://linuxreview.ir/rss
  29. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    [اتفاقا رو ویرچوال باکسم هم ویندوز نصبه و به جز باز کردن سایت دانشگاه و فایل‌های پاورپوینت استفاده‌ی دیگه‌ای ازش نمیشه]

    – برای باز کردن سایت دانشگاه میتونید از افزونۀ IETAB در فایر فاکس استفاده کنید، پس اینی که گفتید بهانه ای بیش نبود!
    در مورد پاور پوینت هم قبول کنید که آفیسی که نمیتونه یک فرمت رایج جهانی (یعنی فایلِ پاورپوینتِ مایکروسافت) رو نمایش بده این خودش یک ضعف بزرگه، اگه این فرمت جهانی نبود میشد عدم ساپورتشو توجیه کرد، ولی چون یه استاندارد جهانی محسوب میشه قبول کنید که این یک ضعف محسوب میشه برای لیبِرآفیس.
    شما لینوکسیها هرجا به مشکل برمیخورید از ویندوز کمک میگیرید ولی ویندوزیها هیچ نیازی به استفاده از لینوکس ندارن! که همین خودش نشان دهندۀ برتری ویندوز برای کاربرای معمولی هست، چیزی که شما لینوکسیها مثل آب خوردن انکار میکنید!

  30. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    شما خودت به یک ضعف بزرگ لینوکس یعنی گیم اشاره کردی (میگم ضعف بزرگ چون اگه بزرگ نبود شما رو وادار به استفاده از ویندوز نمیکرد) اونوقت یک ثانیه بعد یادت میره که چی گفتی و بعدش میای میگی: [آخه کدوم ضعف؟ کدوم کاستی؟ من چه نیازهای خونگی چه نیازهای کاریم رو به طور کامل با لینوکس برطرف می‌کنم هیچ نیازی هم به ویندوز ندارم] !!!!!
    آرمان جان شما یه مشکلی داری که خیلی بزرگتر و اساسی تر از انتخاب سیستم عامله، شما اول یاد بگیر که در هنگام بحث کردن با خودت و دیگران روراست باشی و انقدر مغلطه نکنی، انتخاب سیستم عامل باشه پیشکشتون!
    در ضمن اون فوتوشاپ و متلب و تری دی به درد شما نمیخوره و ازشون استفاده نمیکنی دلیل نمیشه که دیگران استفاده نکنن! پس نبود اینها در کل یک ضعفه برای لینوکس.
  31. آرمان اسماعیلی:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    ببین بیژن جان شما هنوز به من نگفته‌ای کلا چه مدت با لینوکس کار کرده‌ای.
    به نظر من الان این دقیقا شمایی که داری مغلطه می‌کنی. اگر نه که پس اصلا متوجه منظور ما نمی‌شی. حالا یا عمدا این کار رو می‌کنی و داری خودتو می‌زنی به کوچه علی چپ؛ و یا اینکه به قول دوستان گفتنی تو باغ نیستی اصلا :)
  32. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    اینکه من چه مدت دارم استفاده میکنم مهم نیست، فرض کن یک ماه، فرض کن یک سال، مهم اینه که حرفهام درست و مستنده و خیلیهای دیگه هم قبلا همینا رو گفتن. حتی همین امیر آقا تو کامنتش اعتراف کرد که بعضی از فایلهای پاورپوینت رو بدون ویندوز نمیتونه باز کنه، این شما هستی که داری خودتو به اون راه میزنی. طوری صحبت میکنی که آدم فکر میکنه از مریخ اومدی و از مشکلات آزار دهنده لینوکس بیخبری! شما اول بگو اگه به ویندوز نیاز نداری پس واسه چی نصبش کردی؟ نه بگو دیگه! اگه لینوکسشما لینوکسیها هرجا به مشکل برمیخورید از ویندوز کمک میگیرید ولی ویندوزیها هیچ نیازی به استفاده از لینوکس ندارن! که همین خودش نشان دهندۀ برتری ویندوز برای کاربرای معمولی هست، چیزی که شما لینوکسیها مثل آب خوردن انکار میکنید! همه نیازهاتو مرتفع میکنه پس اون ویندوزی که کنارش نصب کردی واسه چیه؟ واسه دکور؟
    شما لینوکسیها هرجا به مشکل برمیخورید از ویندوز کمک میگیرید ولی ویندوزیها هیچ نیازی به استفاده از لینوکس ندارن! که همین خودش نشان دهندۀ برتری ویندوز برای کاربرای معمولی هست، چیزی که شما لینوکسیها مثل آب خوردن انکار میکنید!
  33. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    الان یه بچه پنج ساله که حتی کودکستان هم نرفته به شما بگه: “دودوتا میشه چهارتا”، من که قبول میکنم حرفشو، درسته هنوز مدرسه نرفته ولی حرفش درسته، و این حرف درست رو هم از یه بزرگتر شنیده که داره میگه. ولی یکی مثل شما که کارش مغلطه کردنه حرف این بچه رو قبول نمیکنه و بهش میگه: “تو هنوز مدرسه نرفتی پس حرفت غلطه”!
    مهم نیست که من چه مدت با لینوکس کار کردم، مهم اینه که حرفام درست و مستنده و خیلیهای دیگه هم همین حرفا رو زدن.
    اینم بگم که کسی که با لینوکس کار نکرده باشه از مشکلاتش هم بیخبره و فکر میکنه یه سیستم عاملیه که مثل ویندوز همه چیزش ردیفه.
  34. آرمان اسماعیلی:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    داداش من شما فازت چیه الان؟ توهمش چطوریاس؟ :))
    نه. حرفت درست نیست. دیگه نگو «ما خودمون می‌دونیم شما داری درست می‌گی»
    ==================
    نه. قبلا خیلیای دیگه این حرفای شما رو نزده‌اند.
    ==================
    من ویندوز نصب کرده‌ام برای بازی. فقط و فقط. و قبول دارم که لینوکس بازی نداره. همین. تموم شد رفت. خیلی چیزهای دیگه داره که ویندوز نداره. دوباره نیا بگو چون ویندوز نصب داری پس ویندوز بهتر از لینوکسه.
    ==================
    در لینوکس، علاوه بر پاورپوینت، خیلی از فرمت‌های بسته‌ی دیگه به خوبی ساپورت نمی‌شه. دلیلش هم بسته و انحصاری بودنشونه. تا همین‌جاش رو هم با مهندسی معکوس بهش رسیده‌اند. پیشنهاد می‌کنم این مطلب رو بخونی:
    http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.fa.html
    دوباره نیا بگو چون لینوکس نمی‌تونه پاورپوینت بخونه پس ویندوز بهتر از لینوکسه.
    =================
    لینوکس برای یک کاربر تازه‌کار خیلی خیلی مناسب‌تر از ویندوزه. اینو می‌تونم جدا بحث کنم درباره‌اش. یه نمونه‌اش سیستم مرکزی و راحت نصب و بروزآوری سیستم عامل و نرم‌افزارها است.
    =================
    همچنین من نمی‌دونم از کجا به این نتیجه رسیده‌ای که ما اگه به مشکل بخوریم نیاز به ویندوز داریم!!! نکنه خودت هر وقت به مشکل می‌خوردی سریع بر می‌گشتی ویندوز؟ دونقطه دال!
    =================
    در ضمن من در کل مدتی که دارم از لینوکس استفاده می‌کنم سرجمع 10 بار به مشکل بر نخورده‌ام که همه‌اش هم با یه سرچ یا حداکثر پرسیدن تو فروم‌ها حل شده. کاری که یه تازه‌کار و کاربر معمولی هم می‌تونه بکنه.
    به علاوه می‌گن اگه تو لینوکس نمی‌تونی کاری که می‌خوای رو بکنی تقصیر سیستم عاملت نیست. اطلاعات خودت کمه.
    ————————————
    ببین آقا بیژن دو دو تا چار تا رو بله هر کی بگه قبول می‌کنیم چون به منطق مربوط می‌شه. اما اگه به اون بچه گفتیم دو دو تا می‌شه چندتا بعد اون شروع کرد با انگشتاش بشماره دیگه ازش قبول نمی‌کنیم. چرا چون روشش مسخره است. چرا چون تجربه نداره.
    در حال حاضر منظور من تجربه است نه منطق. می‌گن کور شه اون فروشنده که مشتریشو نشناسه. شما وقتی می‌آی این حرفا رو می‌زنی من خیلی راحت می‌فهمم که تجربه‌ی بسیار کمی تو کار با لینوکس داشته‌ای. چطوریه وقتی می‌خوای بری یه جا استخدام شی طرف مثلا بهت می‌گه یه برنامه بنویس فلان کارو بکنه. حالا چه یه جوجه برنامه‌نویس باشه چه یه آدم حسابی آخرش می‌نویسه برنامه رو. اما این کجا و آن کجا. طرف با یه نگاه می‌فهمه کدومشون کارشو بلده.
  35. بیژن:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    [من ویندوز نصب کرده‌ام برای بازی. فقط و فقط. و قبول دارم که لینوکس بازی نداره. همین. تموم شد رفت.]
    -خدا رو شکر که از خر شیطون اومدی پایین و لااقل این یک مورد رو اعتراف کردی، (چون در ابتدا همین رو هم انکار میکردی و میگفتی: “کدام کمی؟ کدام کاستی؟”.
    -ثانیأ تمام نشد و نرفت، خیلی از نرم افزارها هستن که تو استفاده نمیکنی ولی میلیونها نفر دارن استفاده میکنن که معادل لینوکسی نداره؛ مثل: پریمیر، افتر افکتز، متلب، مایا، تری دی مکس، فوتوشاپ، IDM ، این چند موردی هستش که من یادم میاد، اگه بخوای میتونم موارد بیشتری رو هم آمار بگیرم و بهت بگم. این نرم افزارهایی که نام بردم انقدر پرقدرتن که حتی طرفداران دوآتشه لینوکس هم اذعان میکنن که توی لینوکس نرم افزاری ندارن که به گرد پای اینها برسه. پس نگو تمام شد و رفت، برای تو شاید با ذکر همون یک مورد (بازی) تمام شده باشه، ولی برای اکثر مردم موضوع تمام شده نیست.

    [تا همین‌جاش رو هم با مهندسی معکوس بهش رسیده‌اند. دوباره نیا بگو چون لینوکس نمی‌تونه پاورپوینت بخونه پس ویندوز بهتر از لینوکسه]
    -چه تا همینجا رسیده باشن چه تا هرجای دیگه، چه با مهندسی معکوس و چه غیر معکوس، نکته مسلم اینه که ویندوز و نرم افزارهای تجاری از نرم افزارهای به اصطلاح آزاد خیلی قویترن. در مورد پاورپوینت هم کاملأ درست گفتم، یک آفیس خوب متعلق به هر شرکت یا گروهی که باشه باید استانداردهای متداول جهانی رو ساپورت کنه، حالا این استاندارد میخواد مال مایکروسافت باشه یا هر خر دیگه ای.
    بهت توصیه میکنم انقدر خودتو گول نزنی (منظورم سیستم عامل نیست، کلأ میگم)، شاید با گول زدنِ خودت زندگی واست شیرینتر بشه، ولی بدان که با این سبک بخوای زندگیتو پیش ببری پایان غم انگیزی خواهی داشت! اینو خودم تو زندگیم تجربه کردم که دارم میگم. (باز هم تکرار میکنم منظورم سیستم عامل لینوکس نیست، منظورم سبک زندگیته که بر پایۀ مغلطه و سفسطه بنا شده! )
    بقیۀ صحبتهاتم جواب دادن نداره.

  36. آرمان اسماعیلی:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    خب فکر می‌کنم بحث قرار نیست به نتیجه برسه. قضاوت رو می‌سپاریم به خواننده.
  37. Em:

    ۰۸ تیر ۱۳۹۲
    ویندوز یه کاستی بسیار بزرگ داره که هیچ مدلی نمیشه ندید گرفتش. اون کاستی چیزی نیست غیر از آزادی. دوست عزیز ویندوز آزاد نیست حالا اگه در سایر موارد سر باشه که نیست.
  38. Armin:

    ۰۸ تیر ۱۳۹۲
    اولا که شما با این لحن صبحتت به هیچ جا نمیرسی…نیازی هم نیست که به بقیه راه زندگی رو یاد بدید وقتی حتی نمیونید چی هست…(نکنه قراره برای زندگی هم از ویکیپدیا تعریف بیاد؟ :D )
    نمیدونم چرا هرکی که میگه مغلطه میکنین، خودش بیشتر اون کار رو انجام میده…(احیانا شما نسبتی با همونی که بنده قبلا هم بحث کردم ندارین؟)
    هر مثالی که میزنین فقط یک شباهت داره و هزاران تفاوت بعد فکر میکنین مثال درستی زدین و کل بحثتون رو با اون ها میسازین…
    ***
    در ضمن بنده هم نمیگم حرف اون بچه غلطه ولی به هیچ وجه هم قبول نمیکنم حرفش رو! چون اولا حرفی که میزنه فقط نتیجه هست و نه راه رسیدن بهش، دوما اون حتی نمیفهمه این حرفی که میزنه یعنی چی…مثال اتاق چینی منظورم رو بهتر میرسونه…
    شما هم درست مثل همین عمل میکنین، خودتون با لینوکس کار نکردین و فقط همینجوری میاین نتایج رو میگین بعد یک سری هم نظرات خودتون رو اضافه می کنین! شاید حرف هاتون درست باشن ولی خب واقعا بنده قبولشون نمیکنم!

    بعد هم شما چرا از جواب دارین میرین به سوال؟ اول میگین که برنامه نویسای آزاد پول ندارن بعد میان میگین چرا نرم افزار های آزاد به پای بقیه نمیرسه؟!

    اگر هم واقعا فکر میکنین که کار با لینوکس برای تازه کار ها سخته، بنده مثال نقضش هستم! بنده یک کاربر ساده با اطلاعات نه چندان قوی هستم که الآن نزدیک 6 ماه هست نه ویندوز دارم و نه واین، حتی با مستندات خوبی که هست تونستم آرچ رو هم نصب کنم…بله سختی هایی داشته ولی اون ها هم به خاطر عادت و کار چندین و چند ساله با ویندوز بوده…

    بنده هم به هیچ وجه نمیگم لینوکس ضعف نداره… بله داره خوبش رو هم داره…در زمینه بازی که تقریبا هیچ عملکرد خوبی نداشته(تو بازی های آزاد هم تقریبا صفر بوده)-تو نرم افزار ها هم خیلی قوی عمل نکرده(بنا به دلایلی که خودتون گفتید!).ولی خب نقاط قوتی هم داشته که بنده رو اینجا نگه داشته! و برای من همین فلسفه و اکوسیستم لینوکسه!

    در مورد نرم افزار هم از نظر بنده کار غیر ممکنی نیست جایگزین کردن نمونه های تجاری و آزاد…برای مثال همین بلندری که اشاره کردید با کلی رندرانجین های آزادی که هست میتونه واقعا جایگزین خوبی باشه!(دقت کنید که کلی از استفاده کننده هاش ویندوزی هستند!)

    در کل زمان همه چیز رو مشخص میکنه…(شما با دقت نوشته هارو بخونید و خواهشا اگر جایی هم مغلطه دیدید بفرمایید تا حداقل تکرار نشه!)

  39. Saeed Iranzad:

    ۰۸ تیر ۱۳۹۲
    کاری به بقیه بحث ندارم. ولی مگه شما نمیتونید باLibreoffice Impress فایل پاورپوینت را باز کنید؟
    من را به شک انداختید. همین الآن دوباره امتحان کردم و شد.
  40. بیژن:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    @Em:
    صفحات همین سایت رو که میخوندم، یکی از دوستان حرف قشنگی زده بود؛ میگفت اگه یه شرکتی بیاد یه نرم افزاری بنویسه مسلمأ حق داره که کد نرم افزار رو برای خودش نگه داره و برای دیگران فاش نکنه. چرا که اگه کد رو فاش کنه هر کسی میتونه یواشکی از حاصل زحمات اون شرکت (کد) در نرم افزار خودش استفاده کنه! ثانیأ وقتی شما با تلاش خودت یه نرم افزار رو از صفر مینویسی و کدش رو برای خودت حفظ میکنی، ظلمی به کسی نکردی! هرکی خواست لاسنسشو میخره و استفاده میکنه، هرکی هم نخواست نمیخره.

    @saeed iranzad:
    کسی نگفته که هیچ فایل پاورپوینتی با لیبرآفیس باز نمیشه؛ بعضی از اونهاست که باز نمیشه. و همین بعضی ها بطور کامل توسط مایکروسافت آفیس باز میشه.

    {جمله آخر به خاطر توهین آمیز بودن حدف شد}

  41. بیژن:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    بذارین یه جمله بگم و رفع زحمت کنم؛
    تنها مزیت گنو/لینوکس (منظورم مزیت واقعیه، نه مزیتهای کشکی و توهمی)، تنها مزیت گنولینوکس نسبت به ویندوز، ساختار portable و ماجولارشه! که این خاصیت رو از جدش یونیکس به ارث برده، و اگه همین مزیت رو هم نمیداشت حتی تو همون سرورها هم ازش استقبال نمیشد!
    درکل من سیستم عاملهای شرکت اپل رو بهترین گزینه میدونم، هم برای دسکتاپ و هم برای تبلت و موبایل! مک او اس و آی او اس خصوصیات خوبِ ویندوز و لینوکس رو یکجا داره با هم دارن!، هم مثل گنو/لینوکس و یونیکس ماجولارن (بر پایۀ freeBSD نوشته شدن) و هم مثل ویندوز مطمئن و قابل اعتمادن، یعنی یک شرکت بزرگ (اپل) پاشون وایستاده و داره میسازشون و سایر شرکتهای بزرگ (مثل ادوبی، autodesk و … هم دارن ساپورتشون میکنن). توی بنچ مارکهای مختلف هم نشون دادن که هم از اندروید و هم از ویندوز بسیار بهتر عمل میکنن (نسبت به سخت افزارشون). خودم شخصأ بارها و بارها مقالاتی رو خوندم که یه گوشی سامسونگ اس4 هشت هسته ای رو با یه آیفونی که بمراتب سخت افزار ضعیفتری داشت بنچمارک گرفته بودن و آیفون پیروز شده بود!
  42. abbasali:

    ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
    خیلی خووووووب بود
  43. Unix:

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
    عامل تمامی کاستی ها و کمی ها و مشکلات لینوکس لایسنس شیطانی و کمنیستی GPL که توسط فردی عشق شهرت بنام ریچارد استالمن بنیان گذاری شد و من الان میدونم که لینوس تروالدز اینه سگ پشیمون ولی به رو نمیاره!.

    بهرحال از نظر من لینوکس در حوضه IT بسیار عملکرد بهتری داشته و داره(کاملا بدیهیه).

    در مورد کسب درآمد در دنیای لینوکس امروزه 2 روش رایج وجود داره
    1- گروه برنامه نویس گدایی کنه(با donate پول دریافت کنه)
    2-پشتیبانی از محصول

    در مورد سورس کد هم درسته که نمیشه از متد هایی شبیه minification استفاده کرد اما همه میدونیم که راه های بهتر دیگری هم وجود داره.

    حرف آخر آقای بیژن رو تایید میکنم و به همه پیشنهاد میکنم تعصب ها رو کنار بگذاریم و بر دانش و سواد خودتون تکیه کنید به نظر من خوبه که هم ویندوز داشته باشید هم لینوکس (البته نه اون توزیع های متعصب علی الخصوص اونایی که توسط سایت شوم gnu.org تایید شدند)

    موفق باشید.

  44. مسعود آموزگار:

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    عامل پیشرفت و لینوکس شدن لینوکس همون لایسنس شیطانی هست… :| اگر این لایسنس نامرد کمونیستی غاصب نبود لینوکس تو نطفه خفه میشد. کمی دانش تاریخی جمع بفرمایید!
  45. پژمان:

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    این بحث ها معنی نداره.
    از نظر کاربرد اگر نگاه کنیم قطعا لینوکس خیلی بهتر و گسترده تر از ویندوز هست. دلیلش هم اینه که لینوکس متن بازه و این امکان وجود داره که برای کار با سخت افزار های مختلف BUILD بشه و مورد استفاده قرار بگیره. همون طور هم که می دونید بسیاری از سامانه های Embedded و مسیریاب ها و وسایل الکترونیکی و … لینوکس اجرا می کنن. ولی در مورد دسکتاپ و کمی ها و کاستی هایی که گفته شد نکاتی وجود داره. این مشکل دسکتاپ های لینوکس نیست که نرم افزار فوتوشاپ یا 3DMax یا هر نرم افزار دیگه براش نیست. دلیلش اینه که این نرم افزار ها متن باز نیستند پس اگر سازنده اون نرم افزار رو برای سیستم عامل لینوکس BUILD نکنه قطعا نمی شه اون رو مستقیم روی لینوکس اجرا کرد. دلیل اینکه این نرم افزارها برای لینوکس BUILD نمیشن هم اینه که در حال حاضر محبوبیت دسکتاپ های لینوکس نسبت به ویندوز یا مک خیلی کمتره ( ۲٪ از دسکتاپ های موجود لینوکس هستن ) و قطعا توسعه دهنده ها اون هزینه ای که می کنن جبران نمی شه. دلیل ارایه نشدن بسیاری از بازی های رایانه ای و نرم افزار های تجاری برای لینوکس همینه. اگر می خواهید لینوکس و ویندوز رو ( از نظر دسکتاپ مشخصا توی کاربرد های دیگه ویندوز حتی حضور هم نداره برای مقایسه ) با هم مقایسه کنید. بهتره اول از همه یکی از توزیع های لینوکس رو انتخاب کنید بعد از نظرات مختلف بدون در نظر گرفتن عوامل نامربوط بیرونی اون ها رو مقایسه کنید.
    در مورد بازی ها هم که گفته شد لینوکس بازی نداره.
    ۱- UrbanTerror یک بازی سبک Counter Strike هستش که به صورت آنلاین انجام میشه و طرفدارای زیادی هم داره حتی از طرف کاربران ویندوز. این بازی از نظر گرافیکی از نسخه های جدیدتر Counter Strike کمی ضعیفتره ولی ویژگی ها خاص خودش رو داره.
    ۲- MegaGlest یک بازی استراتژیک که هم به طور آنلاین استفاده میشه و هم آفلاین مراحل مختلفی داره.
    ۳- 0AD یک بازی استراتژیک دیگه که البته کاملا توسعه پیدا نکرده ولی قابل استفاده است.
    ۴- FlightGear بازی شبیه سازی پرواز که به مشخصات سخت افزاری بالایی نیاز داره.
    Steam برای لینوکس هم که اومده و بازی های پر طرفداری مثل DOTA رو هم اضافه کرده.
    در کل من از نظر خودم چند دلیل می بینم که از دسکتاپ لینوکس استفاده کنم نسبت به ویندوز.
    ‍‍اول از همه اینکه کامپیوتر من آلوده به ویروس و بدافزار نمیشه. مشکلی که حتی با داشتن به روز ترین ضد ویروس ها روی ویندوز وجود داره که البته نگهداری ضد ویروس خودش یک مشکل و نبودش مشکل بزرگتره. دوم اینکه دسکتاپ لینوکس روی سخت افزاری که من استفاده می کنم سریعتر و راحتتر اجرا میشه و نسبت به ویندوز خیلی کمتر هنگ می کنه برای مثال همین الان که این متن رو می نویسم ۲۸ روز و ۵ ساعت آپ تایم دارم و هر شب هم سیستمم رو به روز رسانی می کنم. سومین دلیل به روز رسانی های سریع و مرتب و خودکاره. هر شب بدون اینکه من زحمتی بکشم سرم رو روی بالشت میذارم و فردا صبح مطمئن هستم که دارم از به روز ترین نرم افزارهای موجود استفاده می کنم. چهارمین دلیل این که دسکتاپ های لینوکس نسبت به ویندوز خیلی انعطاف پذیرتر هستن و میشه خیلی کارها رو راحتتر انجام داد چون روی خیلی از منابع سیستم دسترسی مستقیمتری دارم و از زمانی که از ویندوز به لینوکس اومدم خیلی چیزهایی راجع به کار اجزای مختلف سیستم های رایانه ای یاد گرفتم که حتی فکرش رو هم نمی کردم. درسته که برای خیلی کارها روی ویندوز نرم افزار هایی هست که برای لینوکس هنوز BUILD نشده. ولی وقتی صحبت از سیستم میشه مطمئنا سیستم های لینوکسی قابلیت شخصی سازی خیلی بیشتری دارن و ما می دونیم الان چه کاری روی سیستم انجام میشه و چه کاری انجام نمی شه. سیستم طوری کار می کنه که ما می خوایم. البته این کارم دانش خاص خودش رو نیاز داره.
    در کل با سیر پیشرفت سریعی که دسکتاپ های لینوکس نسبت به ویندوز داره خواهیم دید که به زودی دسکتاپ های لینوکس قابل رقابت با ویندوز باشند. تصور کنید بسیاری از نرم افزار های تجاری برای لینوکس عرضه بشن. هر چند رسیدن به این مرحله کار و زمان زیادی خواهد برد.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,