منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فدورا ۲۱ آلفا منتشر شد

فدورا ۲۱ آلفا، بعد از شش هفته تاخیر، منتشر شد.

چرا بعد از مدت‌ها در مورد انتشار آلفا یک توزیع می‌نویسم؟ چون فدورا ۲۱ آلفا با بسیاری از برنامه‌های جدید منتشر شده که در مورد آن ها مشتاق هستم و در این مدت، برخلاف علاقه قلبی، فرصت نوشتن در مورد آن ها را نداشته‌ام.

fedora-21-alpha-about

ویژگی‌ها جذاب فدورا ۲۱ به قرار زیر است.

گنوم ۳.۱۴: آخرین انتشار پایدار گنوم، ۳.۱۴ است که آن را در فدورا ۲۱ آلفا خواهید یافت. گنوم ۳.۱۴ تغییراتی زیادی مانند پشتیبانی از مالتی تاچ، پشتیبانی کامل‌تر از نمایشگرهای وضوح بالا، پوسته پیش‌فرض بازنویسی شده و … دارد. در پست بعدی بیشتر در مورد گنوم ۳.۱۴ خواهم نوشت.

پشتیبانی کامل‌تر از Wayland: اتفاق‌های زیادی افتاده تا پشتیبانی از wayland، پُشته گرافیکی جدید و مدرن لینوکس به این جا رسیده. ابتدا xdg-shell به عنوان چارچوبی برای پشتیبانی بهتر دسکتاپ‌های کلاسیک، به Wayland اضافه شد. بعد کتاب‌خانه libinput برای مدیریت و یک پارچه کردن ورودی ها در Wayland شکل گرفت. یکی از آخرین تغییرات پیوستن کد xwayland (پروتوکلی برای اجرا برنامه‌های x11 در wayland) به xorg server بود که نصب و اجرای آن را بسیار ساده کرد. گنوم و GTK+‎ نیز بهبودهای بیشماری در زمینه پشتیبانی Wayland داشته که تقریبا استفاده از این میزکار در محیط Wayland را به صورت روزمره ممکن کرده است.

Xorg server 1.16: اگر تغییرات Wayland شما را هیجان زده نمیکند، Xorg قدیمی و قابل اعتماد هم بهبودهای زیادی داشته. پشتیانی از xwayland که بالاتر در مورد آن گفتم یکی از بزرگترین تغییرات بود. glamour کتابخانه خارجی که برای شتاب‌دهنده دوبعدی استفاده میشد با بهبودهای بسیار در زمینه کارایی به xorg xserver 1.6 پیوسته. اگر گرافیک AMD HD 7000 و بالاتر دارید این تقیرات را در کارایی هر روزه میزکار حس خواهید کرد.

Gnome Software: ماه‌ها وقت صرف شده تا برنامه نرم‌افزارهای گنوم به مرکز نرم‌افزاری همه منظوره تبدیل شود. مرکز نرم‌افزاری گنوم بر روی دو استاندارد پیاده سازی شده؛ اولی AppStream که استانداردی برای ساخت مرکز نصب نرم‌افزاری، مدیریت فرا داده برنامه و فراهم آوری راهی برای کاربران به منظورت ثبت بررسی و امتیاز دهی به آپلیکشن‌ها به صورتی کاملا مستقل از توزیع است. دومی AppData استانداردی برای افزودن فرا داده‌هایی مانند توضیحات طولانی، اسکرین‌شات، مجور و غیره به اپلیکیشن‌هاست (نه بسته‌ها). در آینده وقتی تمام اپلیکشن‌ها دارای AppData شوند، با بازکردن Gnome Software لیست برنامه‌ها را میبینید، با خواندن توضیحات، دیدن اسکرین‌شات‌ها و آرای کاربران برای نصب آن تصمیم میگیرید.

تولید سه «محصول» به عنوان فدورا: Workstation, Server و Cloud که هر کدام استفاده خود راه خواهند داشت. اگر فدورا را برای نصب روی دسکتاپ یا لپتاپ‌تان می‌خواهید Fedora Workstation را دانلود کنید.

بسته‌ها جدیدتر مثل Linux 3.16, GCC 4.9, Make 4.0, Mono 3.4, PHP 5.6, Python 3.4, و RPM 4.12.

KDE Frameworks 5 برای فدورا ۲۱ بسته شده ولی KDE 4.14 میزکار پیش‌فرض نسخه KDE فدوا ۲۱ خواهد بود.

نگاهی گذارا به فدورا ۲۱ آلفا

من فدورا چند ساعت بعد از انتشار دریافت رو روی لپتاپم نصب کردم. در واقع این پست را داخل فدورا ۲۱ مینویسم!

نصاب پایدارتر شده و این‌بار با یک کلیک کاربری که میسازید به مجوز sudo دارها اضافه میشود. گنوم ۳.۱۴ بسیار پایداره است و بر خلاف ۳.۱۲ روی گرافیک HD 4400 لپتاپ من بسیار روان‌تر اجرا میشود. گنوم ۳.۱۴ روی Wayland بسیار سریع و روان است ولی پایداری چندانی ندارد. پشتیبانی برنامه‌های GTK+‎ از Wayland بسیار بهتر شده ولی پشتیبانی بدون نقص، شش ماه دیگر زمان لازم دارد.

اگر فدورا ۲۱ را نصب کردید، برای اجرای گنوم روی Wayland، اول نشست آن را نصب کنید:

sudo yum install gnome-session-wayland-session

بعد logout کرده و در صفحه ورود با کلیک روی آیکن چرخ دنده، Gnome on Wayland را انتخاب کنید.

دریافت فدورا ۲۱ آلفا

فدورا ۲۱ آلفا در سه نسخه برای دریافت از وب‌سایت آن دردسترس است. انتشار نسخه بتا برای ۶ آبان و نسخه نهایی برای ۱۱ آذر برنامه ریزی شده است.



برچسب ها : , ,