منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فضای آزاد بیشتر در گنوم ۳ با سه افزونه

چند ماهی هست که گنوم ۳ منتشر شده و با تغیرات گستره‌ای که داشت دل خیلی از کاربرهای قدیمی رو زد و البته نگاه‌های زیادی رو هم معطوف خودش کرد.  یکی از مشکلاتی که فغان کاربرهای قدیمی رو درآورده فضای هرز زیاد گنوم ۳ هست به طوری که به پنجره‌ها تقریبا هیچی نمیرسه. در ادامه ۳ افزونه در راستای کاهش فضای هرز نمایشی گنوم ۳ معرفی خواهم کرد.

افزونه‌ی اول Auto Hide Top Panel نام داره و نوار بالایی گنوم‌شل رو زمانی که بهش احتیاج ندارید از نظر مخفی می‌کنه. اون از سایت افزونه‌های گنوم دانلود کنید.

دومی window-buttons هست که دکمه‌های بستن و تمام صفحه (Maximize) و مخفی شدن (Minimize) پنجره‌ها رو به نوار گنوم شل منتقل می‌کنه و چون هنوز پایدار نیست به سایت افزونه‌ها راهش ندادند و باید دستی نصبش کنید.

\"\"

اوبونتو

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-shell-extension-window-buttons

آرچ‌لینوکس:

yaourt -S gnome-shell-extension-window-buttons

برای اینکه Title Bar پنجره‌ها رو هم کامل حذف کنید کافیه پوسته فعلی Window Manager (پیش‌فرض گنوم ۳ Adwita هست) رو یه کوچولو دست کاری کنید. فرض کنید برای من Adawita فعال شده پس این فایل رو ویرایش می‌کنم :

/usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml

خطی که شامل این عبارت frame_geometry name="max"‎ باشه رو پیدا کنید و هرچی value و مقادیر پیدا می‌کنید 0 (صفر) بزنید. حالا برای دیدن نتیجه نهایی یه دور گنوم شل رو ریست کنید (اول alt + F2 و بعد r و Enter )  و بوم! از چند پیکسل بیشتر لذت ببرید!

منو سراری گنوم‌شل افزونه‌ی آخر هست و اون‌جوری که از اسمش معلومه نوارابزار برنامه‌ها (شامل file، edit و …) رو از تمام‌شون حذف و وارد منو اصلی گنوم می‌کنه. دقیقا مشابه چیزی که در اوبونتو و Mac OSx وجود داره.

\"\"

اوبونتو

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome3-globalmenu

آرچ‌لینوکس

yaourt -S gnome-globalmenu-git

و سورس هم این‌جاست تا اگر لازم شد اون رو برای دیسترو خودتون بسازید.



برچسب ها : , , , ,