منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوس توروالدز: سال ۲۰۱۶ سال لپ‌تاپ‌های بر پایه ARM

سال افسانه‌ای دسکتاپ‌های لینوکسی هیچ‌گاه فرا‌نرسید. اما سال ۲۰۱۶ می‌تواند سال لپ‌تاپ‌های ARM باشد. این نظر بر مبنای صحبت اخیر لینوس توروالدز در لینوکس کنفرانس اروپا ۲۰۱۵ که توسط بنیاد لینوکس در شهر دوبلین برگزار‌شد، است.

linuxcon-dublin-linus-chat

لینوس توروالد در یکی از بحث‌‌های کنفرانس:
«من از اینکه می‌بینم ARM در حال پیشرفت است بسیار خوشحالم. یکی از همین روز‌ها، من یک سیستم ARM خواهم داشت. بعضی‌ها می‌گویند امسال این اتفاق(موفقیت لپ‌تاپ‌های ARM) می‌افتد، اما شاید سال بعد این اتفاق رخ‌بدهد. ۲۰۱۶ سال لپ‌تاپ های ARM خواهد بود

توروالدز به طور واضح نگفت که لپ‌تاپ‌های بر پایه ARM همه بر پایه لینوکس خواهند بود. اما شانس زیادی وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها لینوکسی باشند.سیستم‌های برپایه لینوکس قبلاً به صورت پایدار بر روی کروم‌بوک‌ها توسعه پیدا کرده‌اند، که بسیاری از آن‌ها از پردازنده‌های ARM استفاده می‌کنند. همچنین اندروید که یک ورژن کم‌و‌زیاد شده از لینوکس است نیز چند سالی است که برای پردازنده‌های ARM ساخته‌ و‌ پرداخته می‌شود.

چیزی که کابران طرفدار متن‌باز را واقعاً به‌وجد می‌آورد اجرا کردن توزیع‌های واقعی لینوکس مثل اوبونتو یا دبیان بروی لپ‌تاپ‌های ARM است تا اینکه یکی از مشتقات شبه-متن‌باز لینوکس مثل اندروید را اجرا کنند. قطعاً تصور اینکه لینوکس به بیشتر دستگاه‌های ARM قدرت بدهد بسیار آسان است، چون بسیاری از توزیع‌های لینوکس از قبل پورت‌های ARM رسمی از لینوکس را ارایه می‌دهند.

تورولدز همچنین به امینت در هسته لینوکس اشاره کرد. «متخصصین امنیت همیشه ناراحت خواهند‌بود.» اما او همچنین اضافه کرد که اعتقاد‌دارد توسعه دهندگان کرنل تمام تلاش خود را می‌کنند تا ۲۵ میلیون خط کرنل را برای یافتن باگ‌های امنیتی با ابزار‌های خودکار چک‌کنند.

لینوس همچنین به ۲۵ امین سالگرد لینوکس نیز اشاراه کرد و گفت:
«لینوکس فقط در مورد این است که افراد نابغه کارهای خارق‌العاده‌ای کرده‌اند که من هرگز تصورش را نمی‌کردم. اینکه بقیه در ۲۵ سال بعدی چه کار‌هایی با آن انجام‌خواهند‌داد قطعاً جذاب خواهد بود.»

منبع: thevarguy.com



برچسب ها : , , ,