منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس مینت ۱۳ منتشر شد.

مینت چیست؟

\"\"

لینوکس مینت یک توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو (Ubuntu) است که چند تفاوت عمده با اوبونتو دارد:

۱- کدک ها (ابزار ها)ی پخش انواع و اقسام فایل های صوتی و تصویری در به علاوه ی پخش کننده ی فلش و دیگر ابزار هایی که به صورت محدود (از نظر قواعد کپی رایت ) منتشر می شوند به طور پیش فرض در مینت نصب شده اند در صورتی که در اوبونتو باید ابتدا بسته ی نرم افزاری Ubuntu restricted extras را نصب کنیم.

۲- رابط کاربری :

مینت سعی کرده تا رابط کاربری آسانتری نصبت به اوبونتو برای افراد تازه کار داشته باشد. تا قبل از نسخه ی ۱۱/۰۴ اوبونتو هم اوبونتو هم مینت از رابط کاربری گنوم ۲ استفاده می کردند.این رابط کاربری با وجود کاربری آسان و پایداری قابل توجه و تغییر پذیری بسیار بالی آن خیلی قدیمی و کلاسیک شده بود.با منتشر شدن گنوم ۳ که انقلابی در رابط های کاربری رخ داد و نحوه ی ارتباط کاربر با رایانه را تا حد زیادی تغییر داد اوبونتو رابط کاربری خود را با نام Unity که البته مبتنی بر گنوم ۳ بود ایجاد کرد که در ابتدا به خاطر ایرادات بسیار زیاد آن خیلی از کاربران از آن زده شدند.

مینت در این بین یک رابط کاربری مخصوص به خود درست کرد به نام Cinnamon که ترکیبی بود از گنوم ۳ و نوار کلاسیک اکثر رابط های کاربری که در پایین صفحه قرار دارد که با این کار هم زیبایی گنوم ۳ را داشت هم راحتی گنوم ۲ و کاربران زیادی را به خود جذب کرد.

مینت جدید چه گلی به سر ما زده است؟

۱- دو رابط کاربری متفاوت:

          ۱- رابط کاربریMATE

 

این رابط کاربری همان رابط کاربری گنوم ۲ است که بعد از متوقف شدن پروژه ی گنوم ۲ کار آن را از سر گرفت.از جمله ویژگی های آن عبارت اند از:

۱-کاربری آسان

۲-پایداری بسیار زیاد آن (یعنی خیلی کم ممکن است دچار ایراد و اشکال شود)

۳-پشتیبانی کامل از جلوه های ویژه ی Compiz

۴-نرم افزار هایی که برای گنوم ۲ نوشته شده اند مسلما روی این رابط کاربری بهتر از گنوم ۳ کار می کنند.

\"\"
          ۲-رابط کاربری Cinnamon:

 

این رابط کاربری همان رابطی است که در نسخه ی قبلی مینت معرفی شد.هنوز جوان است و اول راه . به همین دلیل ممکن است ایرادات بسیاری برای آن پیش آید که نباید به دل گرفت.

\"\"

۲- مدیریت ورود و خروج از حساب های کاربری توسط نرم افزار MDM :

این نرم افزار قابلیت های فراوانی از جمله پوسته گذاری ، انتخاب زبان ، دسترسی از راه دور ، اتوماتیک سازی امورات توسط اسکریپت ها و … دارد.

\"\"\"\"

۳-بهبود جلوه های دیداری و زیبایی پوسته

در این نسخه نوار بالایی حذف شده و محتویات آن به نوار پایین انتقال یافته است.در ضمن می توان گوشه ای که با بردن موس به  آن صفحه ی مدیریت پنجره های باز و میز های کار فراخوانده می شود را خود انتخاب نمود.

\"\"

۴-استفاده از موتور جستجوی یاهو به طور پیش فرض در مرورگر Firefox.

البته می توان به طور دستی خیلی راحت موتور جستجوی پیش فرض را تغییر داد.

\"\"



برچسب ها : , , , , , ,