منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مدیرعامل کنونیکال: تبلت اوبونتو تا آخر امسال

خانم Jane Silber مدیرعامل کنونیکال روز دوم ژانویه به دفتر InfoWorld در سان‌فرانسیسکو رفت و مصاحبه‌ای با این نشریه داشت که در ادامه می‌خونید. Jane با این‌که مارچ ۲۰۱۰ جایگزین مدیرعامل پیشین Mark Shuttleworth شد اما از سال ۲۰۰۴ با کنونیکال همکاری داره.

\"\"

هدف کنونیکال از طراحی سیستم‌عامل‌های مختلف برای دسکتاپ، سرور، تلفن‌های هوشمند و تبلت چیه و موفقیت خودش در این زمینه‌ها رو چجوری ارزیابی می‌کنه؟

هدف ما در دسکتاپ آماده کردن سیستم‌عامل برای دیگر دستگاها و اندازه‌ها مثل تلویزیون، تبلت و شاید زمانی در آینده تلفن‌های هوشمند باشه. ما موفقیت تجاری رو علاقه تولیدکنندگان دستگاها در به کارگیری اوبونتو، میزان کاربران اوبونتو و رضایت اون‌ها میدونیم. در حال حاضر تقاضای زیادی برای یه پلتفرم آلترناتیو وجود داره و ما فکر می‌کنیم اوبونتو تمام مشخصاتی که اون پلتفرم جدید نیاز داره رو داره.

اوبونتو در حاضر روی تبلت‌ها اجرا نمیشه، نه؟

نه، هنوز روی تبلت‌ها قابل اجرا نیست ولی من انتظار دارم تا آخر امسال خبرهایی در این مورد داشته باشیم.

\"\"

آیا قراره با اندروید گوگل یا iOS اپل رقابت کنید؟

بله و فکر می‌کنیم به خاطر ویژگی‌های اوبونتو به عنوان یک سکو (platform) ، پتانسیل‌های صنعتی و همچنین محافظه کاری‌های روزافزون اپل و تا حدودی گوگل و امازون می‌توانیم این کار رو به طوری موثر انجام بدیم. امروزه تقاضایی زیاد برای سکویی وجود داره که اوبونتو تمام اون‌ها دارا هست. ویژگی‌های مدنظرم یکی آزادی‌ست و از آزادی منظورم متن باز بودن نیست بلکه شفاف بودن سیاست گذاری، رهبری و توانایی همکاری در پروژه و همچنین امکان وجود چند دستگاه از چندین تولید کننده است.

همچنین باید اکوسیستم قوی برای توسعه دهندگان وجود داسته باشه و ما زمان و انرژی زیاد در دو سال گذشته برای ساخت آن اکوسیستم صرف کردیم. ما مرکز نرم‌افزاری خودمون رو ساختیم، ما ابزارهایی رو ساختیم که جای خالی میان برنامه نویس و کاربر رو پرکنه و یه برنامه نویسی بتونه وقتی برنامه‌ای رو تولید کرد اون رو در وب‌سایتی به ثبت برسونه و برنامه رو به سرعت به دست کابران برسونه. این برنامه می‌تونه آزاد یا تجاری باشه.

باید  یه حد مشخص از امکانت و کیفیت رو داشت تا بتوان در این بازار زنده موند و رقابت کرد و اوبونتو اون‌ها رو داره. در دو سال گذشته پروژه‌های زیادی اومدند و رفتند که این ویژگی‌ها رو نداشتند. ما اومدن و رفتن Moblin، Maemo وMeeGo رودیدیم، Tizen هم معلوم نیست محصولی رو تولید کنه یا نه. ما در بعضی زمینه‌ها دیر وارد شدیم؛ در حال حاضر تبلت‌های اندرویدی وجود داره و اوبونتو نه ولی ما فکر می کنیم که مبارزه هنوز تمام نشده و می خواهیم مبارزه کنیم!

تا الان چه کارهایی برای فناوری لمسی (touch) انجام داده‌اید؟

ما Utouch رو توسعه دادیم که در حال حاضر نه‌تنها در اوبونتو بلکه در دیستروهای دیگه هم استفاده‌های گسترده‌ای از اون میشه.

آیا تولید کنندگان سخت افزاری دارید که برای شما تبلت تولید کنند؟

ما در حال رایزنی با چندتا از آن‌ها هستیم.

آیا می‌تونی از چندتاشون نام ببری؟

نمی‌توانم.

چه زمانی تلفن‌های هوشمند اوبونتو را خواهیم دید؟ سال بعد یا همین امسال؟

تلفن‌ها هوشمند اوبونتو بعد از تبلت خواهند اومد. فعلا نمی‌خواهم زمان خاصی رو مشخص کنم.

می‌تونی به طور خلاصه مدل تجاری اوبونتو رو شرح بدی؟

اوبونتو رایگانه و ما سرویس‌های مبتنی بر اون رو به فروش میرسانیم که دسته‌های صنعتی، OEM و ODM قرار میگیرند. ما به OEM ها تضمین میدیم که ابونتو امکان اجر برو روی سخت‌افزارهای تولیدی‌شون رو داره و همچنین بعد از تولید، نگاه‌داری (Maintanance) و بروزرسانی‌های مختلف رو به عهده میگیریم. ما همچنین دسته‌ای دیگر از مشتری‌ها رو در محیط‌های Enterprise داریم؛ شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه دسکتاپ و سرور در سرار جهان از اوبونتو استفاده می‌کنند.

پس شما اشتراک می‌فروشید؟

بله فروش اشتراک است. ما اسم محصول خودمون رو «اوبونتو برتر» گذاشتیم که یک سرویس بر مبنای اشتراک هست و شامل پشتیبانی‌هایی میشه که انتظار دارید.

چرا یه کمپانی باید استفاده از لینوکس اوبونتو رو به رقیب‌هایی مثل RedHat یا Suse ترجیح بده؟

اوبونتو در حیطه‌های خاص بسیار قوی عمل میکنه. عملکرد اون در رایانش ابری چه به عنوان سیستم‌عامل میزبان یا میهمان بسیار بالاست. ما همچنین در زمینه وب‌سرور موفق بودیم و اوبونتو در حال حاضر پراستفاده‌ةرین سیستم‌عامل وب سرورهاست.

برتری اوبونتو در بکارگیری ابری در مقایسه با سایر لینوکس‌ها چیه؟

ما از ابتدا روی تکنولوژی‌های ابری کار کردیم. ما جز اولین‌ها بودیم که ارزش رایانش ابری رو فهمید. شما به سرعت می‌تونید یک ابر راه‌اندازی کنید که از اوبونتو به عنوان سیستم‌عامل زیرساخت استفاده کنه. ابرهای عمومی زیادی نیز با استفاده از اوبونتو ساخته شده‌اند. HP در حال توسعه یک ابر عمومی است که در آن از اوبونتو استفاده شده. اوبونتو همچنین برای استفاده در رایانش ابری بهینه شده و همچنین ما قیمت‌هایی رو ارائه می‌کنیم که RedHat نمی‌تونه با ما رقابت کنه.

اوبونتو چه تعداد کاربر داره؟

طبق برآوردهای ما حداقل ۲۰ میلیون.

در اکثر مواقع پیشرفت لینوکس روی دسکتاپ ناموفق بوده. شما فکر می‌کنید بازی برای لینوکس تمام شده یا این‌که هنوز می‌تونه با سیستم‌عاملی مثل ویندوز رقابت کنه یا حتی بر بازار دسکتاپ غالب بشه؟

فکر نمی‌کنم تموم شده باشه. مبارزه اصلی روی دستگاهای دیگه مثل تبلت و تلفن‌ها هوشمند میره. همه ما پیش‌بینی‌هایی در مورد کاهش فروش PC و لپ‌تاپ‌ها خوندیم ولی اون‌ها همچنان به عنوان بازاری مهم باقی می‌مانند. ما هر سال با کمک OEM ها ده‌ها میلیون رایانه تولید می کنیم که اوبونتو بر روی آن‌ها از اول نصب هست. ما میدونیم که همه‌ی اون‌ها اوبونتو رو نگه نمیدارن یا حتی نسخه‌ها دزدی ویندوز رو نصب می‌کنند ولی چیزی که کاملا مشخصه، افزایش روزافزون علاقه کاربران به سیستم‌های غیر ویندوزی هست.

یک یا دو انتشار قبل اوبونتو ظاهر سنتی گنوم رو درقبال یک رابط کاربری سفارشی به اسم Unity کنار گذاشت. این‌که کنونیکال سرزنش‌های زیادی در قبال اون دریافت کنه قابل پیشبینی بود. واکنش شما چه بود؟ آیا هنوز به Unity تعهد دارید؟

جواب مختصر این‌که ما کاملا به Unity تعهد داریم. این میزکار در حال تکامله. بعضی از مشکلاتی که از اون‌ها شکایت میشه رو در حال حل کردن هستیم، بعضی دیگه، نارضایتی‌هایی هستند که ما به عنوان تصمیم‌هایی در طراحی گرفتیم و بقیه با اون‌ها موافق نیستند.

موضوع کلی شکایاتی که از Unity میشه چیه؟

کلیت انتقادها عوض شده. وقتی اولین اوبونتو رو با Unity بیرون دادیم بزرگترین مشکل متفاوت بودن اون بود. تغییر مساله مهمیه. رابطه‌ای که کاربران با رایانه‌هاشون دارند بسیار شخصی هست و شما وابستگی زیادی به روش‌های گذشته درانجام کارها پیدا می کنی و تغییر برات سخت میشه. پس در اولین انتشار با Unity عمده مشکلات مبارزه با تغییر بود.

حالا ما جلو رفتیم،  محصول‌مون بهتر شد؛ هنوز شکایاتی هست و زمینه‌هایی وجود داره که اوبونتو برای نیازهای خاص جوابگو نیست. به عنوان مثال یکی از این زمینه‌ها پشتیبانی از چند صفحه نمایشگر هست در حال کار بر روی اون هستیم. در ساده‌ترین حالت شما یک لپ‌تاپ دارید که به یک نمایشگر خارجی متصل می‌کنید ولی حالت‌های پیچیده‌تری هم وجود داره مثلا کاربری که از دو یا سه مانیتور استفاده می کنه. روی این موضوع کار میکنیم که تجربه راه‌اندازی تا شش مانیتور رو بهبود بخشیم.

مزایای استفاده از Unity چیه و چه دلیلی داره که کاربر با اون بمونه؟

Unity الگواره (Paradigm) طبیعی‌تر و رابط کاربری بهتری داره. آزمایشاتی که از اون داشتیم نشون میده کاربران کارکردن با اون رو سریع‌تر یاد میگیرن، از کارباهاش لذت بیشتری میبرن و کم‌تر جلوی کار اون‌ها رو میگیره. Unity به شما این اجازه رو میده که روی کار فعلی‌تون تمرکز کنید و وقتی با سیستم‌عامل کاری ندارید از نظرها پنهان میشه.



برچسب ها : , , ,