منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مدیریت زمان با Taskwarrior (با آموزش کامل)

همانطور که احتمالا تا به حال تجربه کرده‌اید یکی از بهترین روش‌های مدیریت زمان در زمینه‌هایی نظیر فعالیت‌های روزانه و یا فعالیت‌هایی در قالب یک تیم‌، استفاده از To do لیست است‌. با استفاده از این روش شخص یا گروه می‌تواند در هر لحظه در یابد که در کجای مسیر انجام فعالیت قرار دارد و یا چه مقدار در انجام فعالیت‌هایش موفق شده است‌.

استفاده از این روش با ابزار‌های قدیمی نظیر کاغذ و خودکار کمی از نظم لازم این متد می‌کاهد‌. لذا عموم کاربرانی که با این روش به مدیریت کار‌هایشان مشغولند‌، از نرم‌افزار‌های جایگزینی که به این منظور آماده شده استفاده می‌کنند‌.

در این پست از وبلاگ کیبورد آزاد با یکی از بهترین و کامل‌ترین ابزار‌های مدیریت زمان که برای مک و گنو/لینوکس در دسترس است به اسم Taskwarrior آشنا شدیم‌. با استفاده از این ابزار شما علاوه بر کار‌های روتینِ این متد، نظیر افزودن و یا حذف وظایف‌ و یا برنامه ریزی برای آینده‌، قادرید مجموعهٔ عظیم‌، خلاقانه و صد البته کاربردی دستورات این برنامه را به منظور مدیریت هر چه بهتر پروسه‌هایتان چه به صورت شخصی و یا تیمی به کار گیرید‌.

این ابزار خط فرمانی می‌تواند به طور لحظه به لحظه‌، وظایفتان را مورد بررسی قرار دهد و میزان پیشرفتتان را به شما نشان دهد‌. علاوه بر این شما می‌توانید توسط دستوراتی نظیر task burndown. daily از میزان پیشرفت عملکردِ پروژه‌هایتان با استفاده از نمودار‌های می‌له‌ای (روزانه‌، ماهانه‌، سالانه) مانند شکل زیر مطلع شوید‌:

\"\"

برای آشنایی بیشتر با این ابزار‌، در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید‌:

نصب Taskwarrior‌:

نصب روی اسلکور‌:

برای نصب روی این توزیع می‌توانید طبق معمول از این بسته Slackbuild استفاده کنید‌.

نصب از سورس‌:

برای این کار کافیست پس از دانلود و خارج کردن از حالت فشره به ترتیب دستورات زیر را اجرا کنید‌:

mkdir build
cd build
../configure<
make
sudo make install

کار با Taskwarrior :

پس از نصب نرم‌افزار برای کار کافیست‌، ترمینال را باز کرده و دستور task را اجرا کنید‌. در اولین اجرا برنامه از شما می‌خواهد که فایل ‎. taskrc را در پوشه خانگیتان ایجاد کند‌، که کافیست آن را تایید کنید‌.
با استفاده از دستوراتی نظیر زیر شما به راحتی می‌توانید اولین وظایف خود را برای Taskwarrior تعریف کنید:

task add Read task documents later
task add priority:H Pay bills

همانطور که می‌بینید در دومی وظیفه Pay billd با اولویت بالا (priority:H) تعریف شده است‌. برای دیدن لیست وظایفتان از دستور زیر می‌توانید استفاده کنید‌:

task list

که نتیجه‌ای اینچنین را مشاهده می‌کنید‌:

ID Project Pri Description
2         H   Pay bills
1             Read task documents later

همانطور که می‌بینید با توجه به اولویت‌هاشان مرتب شده‌اند‌. حالا وقتی که کارتان را انجام دادید‌، لازم است که آن را به برنامه اطلاع دهید‌. مثلا ما در اینجا می‌خواهید وظیفه شماره دو را انجام شده اعلام کنیم‌. برای این کار به صورت زیر عمل می‌کنیم‌:

task 2 done

و یا شاید از انجام وظیفه‌ای پشیمان شده‌اید‌. در این‌طور مواقع کافیست با استفاده از دستور زیر از شر آن وظیفه راحت شوید‌:

task delete 1

ویکی Taskwarrior :

با استفاده از دستوراتی که تا الان با آن‌ها آشنا شدیم‌، شما قادرید به استفاده‌ی عادی از این نرم‌افزار بپردازید‌. اما اگر بیشتر می‌خواهید و قصد دارید کار‌هایتان را به خوبی آنالیز کنید‌، می‌توانید از این صفحه ویکی که با کمک دوست خوبم ایمان امینی ترجمه کرده‌ایم مراجعه کنید. در آنجا با تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار به طور کامل آشنا می‌شوید و می‌توانید حداکثر بهره را از این نرم‌افزار قدرتمند ببرید.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , ,