منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مدیریت پارتیشن‌ها با GNOME Disk Utility

Disk Utility یکی از ابزار‌های گرافیکی میزکار GNOME است که برای مدیریت حافظه‌های جانبی مانند DVD ،CD ،Blue-Ray ،SSD ،Flash Memory ،HD و … به کار گرفته می‌شود. این برنامه قابلیت‌هایی همچون مدیریت پارتیشن‌ها، تست و نمایش بنچ‌مارک‌ مربوط به آن‌ها و … را داراست. در ادامه مروری بر نحوه عملکرد این برنامه خواهیم داشت:

\"\"

برای نصب این برنامه کافیست از طریق مخازن توزیع خود بسته gnome-disk-utility را جستجو کنید. بعد از نصب می‌توانید با اجرای palimpsest در ترمینال این برنامه را اجرا نمایید. پس از اجرای این برنامه با پنجره‌ای شبیه به تصویر زیر روبرو خواهید شد. در سمت چپ پنجره شما باید پارتیشن‌های مختلف همچون هارد دیسک، Flash Diskها و حتی درایوهای نوری را که به سیستم شما متصل هستند مشاهده نمایید. همچنین گذرگاه‌های سیستم از جمله SATA, PATA و … نیز از این قسمت قابل روئیت خواهند بود.

\"\"

با کلیک بر روی هر device اطلاعاتی از آن در پنجره اصلی ظاهر می‌شود که معمولاً شامل موارد زیر است:

  • مدل و محل اتصال دیسک
  • شماره سریال دیسک انتخاب شده
  • وضعیت دیسک از لحاظ سلامتی و تعداد بد سکتورها
  • سرعت چرخش هارد دیسک
  • نام WorldWide Name هارد که یک نام یکتا است.
  • بررسی وجود قابلیت Cache برروی هارد‌ دیسک که با Enabled و Disabled نمایش داده می‌شود
  • مسیر سخت افزاری (به عنوان مثال ‎/dev/sda)
  • نوع سیستم‌فایل و برچسب پارتیشن
  • Mount Point یا نقطه اتصال، ظرفیت و پرچم پارتیشن

فرمت کردن پارتیشن

یکی از مشکلاتی که معمولا ممکن است تازه‌کاران در گنو/لینوکس با آن مواجه شوند، نحوه فرمت کردن پارتیشن‌هاست. توسط این برنامه می‌توانید به راحتی با کلیک کردن بر روی گزینه Format Volume و انتخاب نوع سیستم‌فایل و نوشتن نامی برای پارتیشن و کلیک بر روی دکمه Format عمل قالب‌بندی پارتیشن را به راحتی انجام دهید.

\"\"

همچنین از طریق گزینه Encrypt underlying device قادر به رمزگزاری پارتیشن نیز خواهید بود.

Benchmark

با استفاده از این گزینه می توانید سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی پارتیشن مورد نظر را بسنجید. این ابزار سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در دیسک را سنجیده و در قالب یک نمودار به صورت گرافیکی نمایش می‌دهد.

\"\"

SMART Data

همان‌طور که از اسمش پیداست ابزاری است برای نمایش اطلاعات پیشرفته در مورد سلامتی و عملکرد درایو که به صورت هوشمند به بررسی اطلاعات مربوط به پارتیشن می‌پردازد.

\"\"

حذف و ایجاد پارتیشن

اگر پارتیشن شما دارای اطلاعات و سیستم‌فایل باشد گزینه‌ٔ Delete Partition فعال خواهد بود و با کلیک برروی آن می‌توانید پارتیشن را حذف نمایید. بعد از حذف پارتیشن و یا کلیک برروی یک فضای خالی می توانید یک پارتیشن جدید ایجاد نمایید. در این حالت اطلاعات موجود برروی دیسک نیز به طور کامل از بین خواهد رفت.

6 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'sintel:

    ۰۲ فروردین ۱۳۹۱
    میشه بگید چجوری gtk تو kde آنقدر قشنگ باهم ست شدند؟
  2. \'\'Numb:

    ۰۳ فروردین ۱۳۹۱
    mamnun jaleb bud
    man hardam badsector peida karde mitoonam ba in dorostesh konam???amoonamo boride
  3. \'\'چالیست:

    ۰۳ فروردین ۱۳۹۱
    خوب بود
    ممنون

    یه پست هم در مورد پارتیشن ها، انواعش، روش پارتیشن بندی، اینکه چن تا می شه پرایمری داشت و و کلن اینکه بهترین و استاندارد ترین شیوه ی پارتیشن بندی چیه بدین خیلی خوب می شه.

    برای خیلی از ویندوزی ها که تازه میان لینوکس و هر کدوم بیش از ۵ یا ۶ تا پارتیشن دارن و نمی تونن پارتیشن جدید ایجاد کنن برای نصب لینوکس و … یه مقدار سخته پیدا کردن منبع آموزشی قابل اعتماد به زبون ساده سخته.
    هرچند خیلی از مشکلات رو حل کردن و فقط با انتخاب یه پارتیشن می شه همه ی کارای نصب و ساخت پارتیشن رو به لینوکس واگذار کرد، ولی دونستنش خالی از لطف نیست.

    ممنون

  4. \'\'احسان ترک:

    ۰۳ فروردین ۱۳۹۱
    در انجمن سوال فرمایید تا اونجا بتونم جواب رو به طور مفصل تری بدم.
  5. \'\'sintel:

    ۰۳ فروردین ۱۳۹۱
    http://community.linuxreview.ir/thread-197.html
  6. \'\'eMan:

    ۰۳ فروردین ۱۳۹۱
    پیشنهاد خیلی خوبی بود و ممنون! سعی می‌کنم یه آموزش آماده کنم در رابطه با این مقوله.

\"ارسال



برچسب ها : , , , ,