منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مدیر بسته جدید برای اوبونتو

شرکت کنونیکال تصمیم گرفته‌است که مدیر بسته (نصاب) خودش را توسعه دهد. این شرکت در حال توسعهٔ مدیر بسته‌ای است که با استفاده از پایتون نوشته شود و API آن JSON خواهد بود.
از ویژگی‌های این مدیر بسته می‌توان به نصب نرم‌افزار در شاخهٔ خودش و نصب نرم‌افزار بدون وابستگی اشاره کرد.
البته Colin Watson از کنونیکال گفته است که ما همچنان از dpkg و apt برای ساخت سیستم‌عامل اوبونتو و همگام‌سازی با دبیان استفاده خواهیم کرد.

منبع اصلی خبر


دیدگاه‌ها: (۵)

تابش <پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵>

همه این ویژگی ها رو guix که جزیی از پروژه گنو است داره
کنونیکال کی می خواد بفهمه که کمک به توسعه پروژه های موجود تزریق روح نشاط به جامعه نرم افزار آزاده و تک روی دلسردی برنامه نویس های دیگه رو به دنبال میاره!

nixmd <جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷>

یکی از احمقانه ترین چیزهایی بود که تاحالا شنیدم! یکی از ویژگی های منحصر به فرد سیستم فایل در گنو/لینوکس/یونیکس این ساختار درختی اون هست و قرار گیری فایل ها با توجه به کاراییشون در اون. حالا کانونیکال میخاد سیستم ویندوز شکل درست کنه؟ کودن. از طرفی اینجا ما از shared object ها استفاده میکنیم و از از library های مشترک برای هزاران برنامه استفاده میکنیم. حالا این احمق میخاد بیاد برای هر برنامه که نصب میکنیم این کتابخونه ها رو هم برای هر کدوم نصب کنه؟
Shame!

حامد رمضانیان <جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸>

البته در جامعه نرم‌افزار هرکس میتونه نظر و سیاست خودش رو داشته باشه که کنونیکال هم میتونه اینگونه باشه.

امیررضا قادری <پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴>

کم کم اوبونتو داره به یه پلتفرم مستقل تر تبدیل میشه. به نظر من این قضیه خوبه

Ramin Najjarbashi <یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۰>

من بر این نکته تاکید دارم که ایجاد یک هسته یکپارچه در سال 1991 یک اشتباه پایه ای بود. خدا را شکر که شما شاگرد من نیستید، واگر نه برای چنین طرحی نمره بالایی نمی گرفتید.

این داستان مردی هست که یک روز خداوندگار سیستم عامل بود و به مرد جوونی که یک سیستم جدید ایجاد کرده بود اینو گفت!
درسته که من مخالف سایست های کلی کانونیکال هستم ولی قضاوت نسبت به احمقانه بودن یا نبودنِ یک چیز بنظرم چندان جالب نمیاد.
اولین باری که لینوکس نصب کردم فدورا-ردهت 9 بود، بعد وقتی دبیان رو دیدم کلی خوشحال شدم که وجود یک لینوکس کامل با همه بسته ها بدون نیاز به اینترنت چقد خوبه! اون موقع فکر کردن به توزیعی شبیه به آرچ که وابسته به اینترنت هست به نظرم خیلی احمقانه می‌اومد ولی الان آرچ دارم!
در عینِ حال بنظرم من این ایهد اصلا احمقانه نیست، فرض کن من از ns-3 استفاده می کنم که برای نصب کاملش باید هر بار یک ساعت وقت بذارم، بعد با تعویض توزیع یا نصب مجدد یا چیزی شبیه به اون باید دوباره این وقت رو از اول بذارم. ولی اگر پوشه ی برنامه هام مثل هوم قابل انتقال بود از یک سیستم به یک سیستم دیگه برام واقعا عالی میشد! یعنی من یک پارتیشن داشتم برای برنامه هایی که یکبار نصب کردم و بعد از انتقال اونها به یک سیستم دیگه، اون برنامه ها مثل قبل کار می کرد (حداقل با یک مختصر تغییر میشد مثل قبل)، این از نظر من فوق العاده است و اگر کانونیکال همچین کاری بکنه واقعا خوشحال میشم.

به قول نیچه:
خوبی و بدی پیشداوری خداوند است
مار چنین گفت و گریخت