منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مرورگرهای وب متن‌باز

مرورگر وب نرم‌افزاری است که نقش یک رابط را برای گشت و گذار در اینترنت فراهم می‌نماید. در این آموزش بناست برخی از مرورگرهای وب متن‌باز را معرفی نماییم.

۱) Google Chrome

این مرورگر یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای مربوط به گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهاست که تا نسخه ۲۷ از موتور WebKit و از آن پس از Blink استفاده می‌کرده است.

بخش اعظمی از آن در C++ نوشته شده و در بسیاری از سیستم‌عامل‌ها اعم از اندروید، iOS، OS X، ویندوز و لینوکس وجود دارد.

از ویژگیهای آن می‌توان به مواردی چون بوکمارک‌سازی، امنیت بالا، قابلیت مسدودسازی نرم‌افزارهای مخرب و وجود پلاگین‌های خارجی مانند AddBlock اشاره داشت.

Google Chrome بخاطر مکانیسم داخلی که دارد، از سرعت نسبتاْ بالایی برخوردار بوده و دارای Themeهای متنوعی برای نصب می‌باشد. Google Chrome را می‌توان بعنوان یکی از مرورگرهای پیشفرضی که می‌تواند در تمامی سیستم‌ها یافت شود به شمار آورد.

۲) Firefox

فایرفاکس مرورگر محبوب متن‌باز دیگری است که در سیستم‌عامل‌هایی چون ‌OSX، لینوکس، سولاریس، ویندوز و اندروید قابل دستیابی است و توسط زبان‌هایی چون ‌C++، جاوا اسکریپت، C، CSS، XUL و XBL نوشته شده و تحت لایسنس MPL 2.0 منتشر گشته است.

این مرورگر از موتور وب Geecko استفاده می‌نماید. از ویژگی‌های آن می‌توان به خاصیت زبانه‌ای (Tabbed Browsing)، بررسی املایی، جستجوی تدریجی، بوکمارکینگ، افزودنی‌ها (Add-on) که قابل یکپارچه‌سازی است اشاره داشت. همچنین از بسیاری از استانداردها اعم از HTML4، XML، XHTML، SVG و APNG پشتیبانی می‌نماید که در کشورهای آسیایی و آفریقایی و سایر نقاط جهان بیش از یک میلیارد کاربر را از آن خود نموده است.

۳) Opera

Opera مرورگر وب معروف دیگری است که تا به امروز وجود داشته که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۵ (بیست‌سال پیش) عرضه شد. Opera با C++ نوشته شده و در سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، OSX، ‌SYmbian و گوشی‌های همراه از فبیل اندروید و iOS قابل دسترس بوده که از موتور Blink بهره می‌برد. این در حالی است که در نسخه‌های پیش‌تر موتور مورد استفاده Presto بود.

از ویژگی‌های آین مرورگر می‌توان به سرعت سریع در جستجو، خاصیت تب‌گذاری (Tabbed Browsing)، دانلودمنیجر، حذف کوکی‌های ‌HTTP و history مرورگر ودیگر خصیصه‌هایی که بسادگی یک کلیک بر روی دکمه می‌باشد اشاره داشت.

۴) Chromium

بخش اعظمی از سورس این برنامه از Google Chrome گرفته شده که در سیستم‌عامل‌هایی چون لینوکس، ویندوز، OSX و اندروید قابل دسترس است. Chromium با زبان C++ نوشته شده و دارای رابطی سبک و سریع می‌باشد.

از ویژگی‌های این مرورگر می‌توان به خاصیت تب‌گذاری پنجره‌ها، پشتیبانی از Vorbis، Theora، کدک‌های صوتی و تصویری WebM برای HTML5 خاصیت بوکمارکینگ و History اشاره نمود.

Chromium علیرغم Google Chrome بر پایه مرورگرهای دیگری که برخی از آن‌ها فعال و برخی دیگر غیرفعال می‌باشند، پایه‌ریزی شده است که Opera، Dartum، Epic Browser، Yandex Browser، Flock و Rockmelt برخی از این مرورگرها را شامل می‌شود.

۵) Midori

Midori مرورگر وب متن‌باز دیگری است که با Vala و C در موتور Webkit و رابط GTK+2 و GTK+3 توسعه‌یافته است. Midori مرورگر وب پیشفرض در بسیاری از توزیعات لینوکسی از قبیل Manjaro، elementary OS، Slitaz، ‌Bodhi، Trisqel Mini، SystemRescue CD و نسخه‌های قدیمی‌تر Raspbian می‌باشد.

از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان مواردی چون پشتیبانی از HTML5، مدیریت بوکمارک، خاصیت تب‌گذاری، یکپارچه‌سازی آسان افزونه‌های مبتنی بر C و Vala و پشتیبانی از Unity را نام برد.

۶) QupZilla

QupZilla مرورگر وب دیگری است که ابتدا توسط زبان پایتون نوشته شد و نسخه‌های بعدی آن در C++ با هدف توسعه یک مرورگر وب قابل حمل منتشر شد. QupZilla تحت لایسنس GPL v3 نشر یافته که بر روی سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز، OSX و FreeBSD قابل دستیابی بوده و از موتور Webkit به همراه QtWebKit استفاده می‌نماید.

۷) Konqueror

از دیگر مرورگرهای چندمنظوره وب ‌می‌توان Konqueror را نام برد که در C++(Qt) توسعه یافته و در سیستم‌عامل‌هایی چون لینوکس و ویندوز تحت لایسنس GPL v2 در دسترس می‌إاشد. Konqueror مرورگر پیشفرض محیط دسکتاپ KDE است که جایگزین KFM شده و تز جاوااسکریپت، اپلت‌های جاوا، CSS و jquery پشتیبانی می‌کند.

از ویژگی‌های آن می‌توان به سرویس جستجوی سفارشی، توانایی نمایش محتوای چندرسانه‌ای درون صفحات وب، قابلیت گشودن PDF، گشودن سند و دیگر گونه‌های فایل‌سیستم یکپارچه پلاگین I/O که امکان بهره‌گیری از پروتکل‌هایی چون ‌‌‌HTTP، FTP، WebDaV، SMB و نظایر آن را مهیا می‌سازد اشاره داشت.

۸) Web (Epiphany)

Epiphany توسط C(GTK+) نوشته شده و بخشی از پروژه GNOME به شمار می‌آید. این مرورگر ابتدا از موتور Geeko استفاده می‌کرده اما نسخه ۲.۲۰ آن موتور WebKitGTK+ را بکار گرفته و از سیستم‌عامل‌های BSD پشتیبانی می‌نماید. از ویژگی‌های آن می‌توان پشتیبانی از HTML4، CSS و XHTML که شامل HTML5 و CSS3 است، پلاگین داخلی Adobe Flash و Ice Tea، خاصیت بوکارکینگ، یکپارچگی کامل با خصیصه‌های GNOME اعم از GNOME Network Manager، پرینترهای GNOME و اکثر ویژگی‌های مرسوم در سایر مرورگرها را نام برد.

۹) SwiftFox

SwiftFox مرورگری مبتنی بر Mozilla Firefox بوده که منحصراً برای لینوکس که بطور کاملاً متن‌باز تحت لایسنس MPL 1.1 توسعه یافته است. SwiftFox نسخه‌ای بهینه برای پلتفرم لینوکس می‌باشد که دارای خصیصه‌هایی چون امنیت بالا، غیرفعالسازی Pango بمنظور کاهش اندازه بسته‌ها است.

۱۰) Pale Moon

Pale Moon مرورگر وب دیگری مبتنی بر Mozilla Firefox بوده که جایگزین مناسبی برای فایرفاکس در لینوکس، ویندوز و اندروید به‌ شمار می‌آید. این مرورگر در C/C++ با سورس کد قابل دسترس تحت لایسنس MPL 2.0 توسعه یافته و بر سرعت بهینه‌سازی تمرکز دارد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به موتور جستجوی پیشفرض Duck Duck Go اشاره نمود.

۱۱) Links

Links مرورگری متن‌باز نوشته شده در C و قابل دسترس برای ویندوز، لینوکس، OSX، OS/2، Open VMS بوده که تخت لایسنس GPLv2+ انتشار یافته است.

منبع: tecmint.com



برچسب ها : ,