منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مروری بر لینوکس اسلاکور،لینوکسی با طعم وانیلی

در این پست قصد داریم با یکی از قدیمی‌ترین،ساده‌ترین و پایدارترین توزیع لینوکس دنیا یعنی اسلاکور که هم اکنون در رتبه ۱۲‌ام از ۱۰۰توزیع برتر در سایت دیستروواچ قرار دارد آشنا شویم.در ادامه مروری خواهیم داشت بر ویژگی‌های این توزیع لینوکس مطرح دنیا.پس تا انتهای پست با ما همراه باشید.

\"\"

خلاصه‌ای از قول دانشنامه فارسی ویکیپدیا:

لینوکس اِسلَکْوِر ( Slackware) قدیمی‌ترین توزیع آزاد و متن‌باز زندهٔ لینوکس است، که به صورت رایگان عرضه می‌شود و توانسته موفقیتی جهانی کسب کند. آغاز موفق و صرفه نظر از قیود غیر ملزوم بر اساس قاعده KISS در اسلکور، باعث پایه‌گذاری توزیع‌های موفقی بسیاری از جمله سوزه و ردهت شده است.اسلکور در سال ۱۹۹۳ بوسیله پَتریک وولکردینگ از لینوکس SSL مشتق شده و در حال حاضر با ویرایش پایدار ۱۳.۱ – منتشر شده در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ – برای طراحی‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی،در دسترس علاقه‌مندان لینوکس قرار دارد.تلاش در لینوکس اسلکور در راستای پایداری بی مانند، سادگی و در عین حال قرارگیری در جایگاه شبیه‌ترین لینوکس‌ها به یونیکس می باشد. استفاده از فایل‌های سادهٔ متنی برای تنظیماتی شفاف، کمترین تغییر در بسته‌های برنامه‌ها از مهمترین شاخصه‌های اسلکور است.

کاربرپسند بودن

یکی از رایج‌ترین نظرات در مورد اسلاکور این است که اسلاکور از نظر نگهداری سخت است و کاربرپسند نیست.این نظریه فقط تا حدی درست است و بستگی دارد به اینگه چه چیزی برای شما آسان است و تعریف شما از آسان بودن چیست؟اگر شما هیچ چیز از لینوکس نمی‌دانید ممکن است سخت باشد که با اسلاکور شروع کنید ولی اگر حتی اطلاعات کمی از لینوکس دارید،در آن‌ صورت واقعا برای شما آسان خواهد بود که یک سرور با اسلاکور به پا کنید.حتی ساده‌تر از فدورا و یا اوبونتو ! چرا؟ دلیل عمده آن این است که شکستن و خراب کردن چیزها در اسلاکور نسبت به بقیه‌ها بسیار سخت است.به علت عدم وابستگی به ابزارهای رسمی،فرآیند نصب و نگهداری نرم افزارها،زمان بیشتری را صرف میکند اما در مقابل صرف وقت بیشتر در این مراحل،شما پایداری را به دست خواهید آورد.پس اگر تعریف شما از سادگی،صرف زمان کمتر در پیدا کردن و نصب نرم‌افزار است بنابراین اسلاکور آسان نیست ولی از طرف دیگر اگر سادگی برای شما به معنی مشکلات کمتر و پایداری بالاتر سیستم‌عاملتان است اسلاکور در خدمت شماست.
اسلاکور تنها برای کاربران با تجربه لینوکس نیست.از طرفی اسلاکور تمام کارها را برای شما مانند اوبونتو و فدورا انجام نداده است تا حاظر و آماده آن را ببلعید (:

بسته‌های نرم‌افزاری

تمام بسته‌ها در اسلاکور مثل بستنی وانیلی هستند (: اسلاکور مانند دبیان دارای تعداد زیاد پکیج آماده نیست اما شما میتوانید همیشه خودتان آنها را کامپایل کنید.برای کامپایل نرم‌افزارهایی که بصورت رسمی در مخازن اسلاکور نیستند میتوانید از سایت slackbuilds.org کمک‌های خوبی بگیرید.در آن میتوانید اسکریپت‌هایی پیدا کنید که بتوانید با انها پکیج‌های باینری را از سورس‌های اصلی ایجاد و از آن استفاده کنید.
اگر شما قبلا با توزیع‌هایی مانند آرچ لینوکس و گنتو کار کرده‌اید با این راه‌ها برای مدیریت بسته‌ها بیشتر راحت هستید.توصیه میکنم برای اطلاعات بیشتر لینک پستی که در انتهای مطلب معرفی میشود را حتما بخوانید.

مدیر بسته

مدیر بسته رسمی اسلاکور pkgtools است که برای شما به سادگی امکان نصب،به روز رسانی و حذف اپلیکیشن‌ها را فراهم میکند اگر شما بسته‌های باینری اپلیکیشن‌ها را داشته باشید.
اگر میخواهید در اسلاکور وابستگی‌ها را مدیریت کنید،میتوانید از ابزار غیر رسمی slap-get که شاید بشود گفت چیزی شبیه به apt-get در دبیان است استفاده کنید.البته این ابزار برای شما عملکردی شبیه به آنچه در apt-get میبینید فراهم نمیکند ولی ویژگی‌های خوبی را در اختیارتان قرار میدهد که میتوانید برای آشنایی بیشتر با آن اینجا را بخوانید.
یک انتخاب دیگر هم برای مدیریت وابستگی‌ها وجود دارد.ابزار slackpkg.ابزاری برای نصب و به روز رسانی بسته‌ها از طریق شبکه.برای آشنایی با این ابزار اینجا را بخوانید.
ترکیبی از استفاده از slackpkg برای نصب بسته‌های رسمی و استفاده از slackbuilds.org برای دریافت بسته‌های غیر رسمی،یک راه خوب برای مدیریت بسته‌ها در اسلاکور است.

اصل KISS یا Keep it Simple,Stupid!

اسلاکور مانند آرچ لینوکس ساده است ولی همانطور که ساده است آسان نیست.اسلاکور بخاطر طراحی‌اش واقعا ساده است.هیچ شخصی سازی توسط توسعه دهندگان آن صورت نگرفته است.اسلاکور یک لینوکس با طعم وانیلی است.ساده و عالی مانند یک بستنی وانیلی بدون هیچ طعم دهنده دیگر (:
یکی دیگر از مشخصه‌های اسلاکور استفاده از اسکریپت‌های BSD style است.یک ویژگی دیگر شبیه به آرچ لینوکس،یا شاید آرچ لینوکس شبیه به اسلاکور :)
دبیان و دیگر توزیع‌ها از system V style scripts استفاده میکنند.البته این به معنی بهتر بودن یا بدتر بودن آنها نیست و فقط یک تفاوت است ولی BSD style ساده‌تر است.

نصب

راه‌های متفاوتی برای نصب اسلاکور وجود دارد ولی آسان‌ترین راه دانلود ایزوی DVD اسلاکور و استفاده از آن برای نصب تمام بسته‌ها است و حدودا ۳ گیگابایت از فضای هارد دیسک شما را اشغال میکند.
نصب اسلاکور واقعا سخت نیست.باید گفت حتی نصب آرچ لینوکس و گنتو نسبت به اسلاکور نیازمند دانش بیشتری است.اسلاکور واقعا نصب ساده‌ای دارد اگر یک DVD iso ان را داشته باشید.میتوانید آن را از اینجا دریافت کنید.اگر حوصله سر و کله زدن با پیکربندی و نصب نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های اولیه را ندارید پیشنهاد میشود از توزیع‌هایی که بر پایه اسلاکور هستند و این کارها را برای شما انجام داده‌اند و بیشتر چیزها را برایتان آماده و مهیا کرده‌اند استفاده کنید.توزیع‌های نظیر Slax و SalixOS از معروفترین ان هستند که پیشنهاد میشود.

\"\"تصویری از دسکتاپ KDE بر روی اسلاکور

سناریوی استفاده

شما میتوانید از اسلاکور برای دسکتاپ یا سرور استفاده کنید.برای بار اول که اسلاکور را نصب کردید شما هیچ چیز ندارید و باید نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های زیادی را از قبیل پخش کننده‌های مالتی مدیا کدک‌ها و غیره نصب کنید.اپلیکیشن‌ها بصورت رسمی ساپورت نمی‌شوند.پس شاید اسلاکور برای بعضی‌ها به عنوان دسکتاپ خوشایند نباشد.ولی از طرفی دیگر اسلاکور برای سرورها یک انتخاب عالی است.بسیار پایدار امن و ساده برای نگهداری.میتوانید یک سرور وانیلی را با اسلاکور تجربه کنید.ایده خوبی است نه؟ اگر علاقمند به داشتن چنین سروری هستید به مستندات توسعه‌دهندگان اسلاکور مراجعه کنید و پیکربندی‌های لازم را بر روی اسلاکور خود اعمال کنید.

رابط گرافیکی کاربر پیش‌فرض

اسلاکور با دسکتاپ‌های KDE,fluxbox,OpenBox,XFCE و میز کارهای دیگر که در زمان نصب باید انتخاب شوند ارائه میشود.میتوانید دسکتاپی را که ترجیح میدهید انتخاب کنید و میتوانید هر زمان که خواستید دسکتاپ خود را با فرمان xwmconfig به دیگری تغییر دهید.دسکتاپ Gnome بصورت دیفالت در اسلاکور ساپورت نمیشود.اگر گنومی هستید میتوانید برای نصب آن به سایت GnomeSlackBuild.org بروید.ولی من FluxBox را روی اسلاکور ترجیح میدهم :)

اجتماع کاربری و مستندات

انجمن رسمی اسلاکور در LinuxQuestions است.کاربرانی بزرگ با تجربیات فراوان نه فقط در اسلاکور بلکه در لینوکس در ان حضور دارند و پذیرای کاربران تازه کار هستند.
و اما کتاب اسلک را هم فراموش نکنید که یک منبع بسیار خوب از اطلاعات است برای کسانی که میخواهند به اصطلاح اسلکر شوند :)

چرخه انتشار

مانند دبیان تاریخ انتشارهای اسلاکور موقعی است که آماده باشد ولی معمولا یک‌بار در سال است و گاهی دو بار در سال ولی فقط هنگامی که آماده باشد.

نتیجه‌گیری

اسلاکور یک توزیع لینوکس عالی است.اگر یک تجربه واقعا عالی از کار با لینوکس را میخواهید امتحانش کنید.یک جمله معروف هست که میگوید:

اگر شما ردهت یاد بگیرید شما ردهت بلد هستید.اگر شما اسلاکور را بیاموزید لینوکس را آموخته‌اید.

و در پایان باید عرض کنم من در اسلاکور یک کاربر تازه‌کار هستم و فقط تجربیاتی که از کار با آن به دست آوردم را به اشتراک گذاشتم.خوشحال خواهم شد اگر نقصی در این نوشته بود آن را با من در میان بگذارید (:

پی‌نوشت: توصیه میکنم این پست مهمان را هم در وبلاگ دوست عزیزم روزبه شفیعی جهت آشنایی بیشتر با اسلاکور بخوانید.پست بسیار خوب و کاملی‌ است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید!

به اشتراک بگذارید \"Technorati\" \"Ping.fm\" \"FriendFeed\" \"Facebook\" \"Balatarin\"

2 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال

  1. \'\'علیرضا:
    2011-Apr-06 «رای بار اول که اسلاکور را نصب کردید شما هیچ چیز ندارید و باید نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های زیادی را از قبیل پخش کننده‌های مالتی مدیا کدک‌ها و غیره نصب کنید.» اتفاقاً برعکس؛ تنها چیزی که ممکنه کم بیارین در اسلکور اپن/لایبر آفیس هست که واقعاً نصبش لازمه تا با «کی آفیس»ِ مسخره سر و کلّه نزنی و اگر دوست داشته باشی چیزایی مثلِ وی‌ال‌سی یا اسکایپ نصب کنی. وگرنه کدک‌ها و یه‌عالمه نرم‌افزارِ دیگه(علاوه بر نرم‌افزارهایِ خود کی‌دی‌ای) در اسلکور به‌صورتِ پیش‌فرض وجود دارند. اگه هم نرم‌افزار نبود، همون‌طور که خودت گفتی می‌شه از اسلک‌بیلد استفاده کرد که موردِ تأییدِ پاتریک ولکردینگ هم هست. چاکریم.
  2. \'\'محمود:
    2011-Apr-10 بسیار عالی.درسته.ممنون از توضیح خوبت علیرضا جان (:



برچسب ها : , , , , ,