منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی قلم Iranian Sans + یک استایل برای گوگل ریدر با این قلم زیبا

قلم زیبای Iranian Sans یکی از زیباترین قلم‌های فارسی برای مرور صفحات وب و همچنین برای استفاده در دسکتاپ است.این قلم از سری قلم‌های با مجوز آزاد است که توسط آقای هومن مهر در قالب یکی از پروژه‌های قدیمی فونت آزاد فارسی توسعه داده شده.این قلم زیبا میتونه جایگزینی مناسب برای قلم رایج تاهوما که برای زبان فارسی چندان مناسب و زیبا نیست باشه.

\"\"

خوانایی بالا،فاصله‌های استاندارد بین سطرها،زیبایی و سازگاری با لاتین از مزایای این فونت به شمار میاد.شما میتونید این قلم آزاد رو همراه با مجوز آن از اینجا دریافت،نصب و استفاده کنید (سعی کنید مجوز همراه قلم را هم بخوانید) و در اینجا توضیحات آقای هومن مهر رو هم درباره مجوز این قلم مطالعه کنید.

و اما یک استایل در همین رابطه برای گوگل ریدر آماده کردم که اگر از کاربران گوگل‌ریدر هستید میتوانید از اون استفاده کنید تا از این پس با فونت زیبای Iranian Sans از خواندن فیدها در گودر لذت ببرید (:

*توجه: کاربرانی که خوانایی این قلم در سیستم‌شان پایین است (اکثرا کاربران ویندوز) پی‌نوشت۲ را در پایین مطلب بخوانند

\"\"

\"\"

تصویری از گوگل ریدر بعد از نصب استایل.برای تصویر بزرگ روی آن کلیک کنید.

 

برای استفاده از این استایل باید ابتدا افزونه Stylish را در فایرفاکس و یا گوگل کروم نصب کنید.سپس به اینجا رفته و استایل را نصب کنید.

 

پی نوشت: استایلی رو هم برای فرندفید آماده کردم.میتوانید از اینجا نصب‌اش کنید.

پی‌نوشت۲: بعضی از کاربران در نظرات اعلام کردند که این قلم برای اونها خوانایی خوبی نداره.در این رابطه توضیحاتی رو لازم دونستم که ارائه کنم:

قلم iranianSansZ بهبود یافته همان قلم iranianSans هست که این کار توسط آقای سلمان صورت گرفته.در توضیحات ارائه شده توسط آقای سلمان آمده است:

حتما می دانید آقای هومن مهر فونتی به نام Iranian Sans طراحی کرده اند که فونت بسیار زیبایی است و قابلیت جایگزینی با فونت Tahoma را دارد. اما این فونت مشکلاتی دارد که مانع از استفاده فراگیر آن شده است. نمایش فونت در اندازه های کوچک و متوسط که بیشترین اسفتاده را دارند مشکل دارد و زوائدی در حروف مشاهده می شود. همچنین امکان استفاده از این فونت تحت وب (font-face) وجود ندارد و حروف به صورت جدا نمایش داده می شود.
من که از این فونت خیلی خوش آمده بود و اصرار داشتم آن را در سایتم جایگزین Tahoma کنم تصمیم به اصلاح و بهبود فونت گرفتم که بعد از تلاش تقریبا زیادی فونت IranSansZ حاصل شد. البته طراح اصلی فونت آقای هومن مهر هستند و بنده تنها کمی اصلاحات انجام دادم.
فونت IranSansZ در اندازه پر کاربرد مشکلات فونت اصلی را ندارد و قابلیت استفاده به صورت font-face را نیز دارا می باشد. البته علارقم تلاش زیادی که برای نمایش یکنواخت فونت در اندازه های مختلف داشتم اما ممکن است در اندازه های خیلی ریز و یا خیلی درشت نمایش مطلوبی نداشته باشد.

من هم استایل دیگری آماده کردم و این قلم اصلاح شده رو در اون اعمال کردم.با توجه به تستی که روی ویندوز انجام دادم نتیجه بهتری حاصل شد.البته این قبیل مشکلات به دلیل عدم رندر شدن درست اکثر قلم‌های فارسی در برخی سیستم‌‌عامل‌ها (از جمله ویندوز) هست و این یکی از بزرگترین معضلات هم برای کاربران و هم توسعه‌دهندگان محسوب میشه و جا داره بوسیله دوستان عزیزی چون پرهام و … بیشتر بهش پرداخته بشه.

شما میتونید این قلم اصلاح شده رو از اینجا دریافت و نصب کنید و استایل جدید رو هم از اینجا نصب کنید.

اگر مشکلی در استایل‌ها وجود داشت اون رو در بخش نظرات رایت‌وب در میان بگذارید…

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

41 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال | مشاهده‌ 36 نظر دیگر

  1. \'\'محسن غیاثی:
    ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ سلام دوست عزیز استایل خیلی قشنگیه. خیلی ممنون. وظیفه‌ی اشتراک گذاشتن این پست مفید رو هم انجام دادم. در ضمن لینک اشترک گذاری گوگل باز مشکل داره.
  2. \'\'شاهین آزاد:
    ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ از بابت معرفی فونت جدید واقعا ممنونتم‌. احتمالا تو طراحی جدید وبلاگم از این فونت به جای تاهوما استفاده می‌کنم‌. من نتونستم‌ استایلی رو که نوشته بودی رو اجرا کنم‌. اول به خاطر این که فایل توی بسته‌ی زیپ که گذاشتی اسمش irsans هست و خوب iranian sans که تو استایل استفاده شده شناخته نمی‌شه‌! دوم iranian sans به خاطر فاصله بینش باید بین دو تا کتیشن نوشته بشه یعنی اینجوری \"iranian sans\". با درست کردن این‌ها هم درست نشد‌! بعد از یه جستجو فهمیدم به خاطر اینه که تگ زیر از قرار تعریف نشده بود‌! شاید به خاطر اینه که من از یه استایل کلی برای تاهوما کردن گوگل استفاده کرده بودم‌. تگ رو این‌جا می‌زارم که اگه کسی مثل من مشکل داشت حل کنه‌: * { font-family: irsans,Sans !important; font-size: 8pt !important; text-decoration: none !important; } دوباره هم دستت درد نکنه‌.
  3. \'\'محمود:
    ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ @محسن غیاثی, ممنون از لطفت محسن جان (: لینک گوگل باز در اولین فرصت درست میکنم (:
  4. \'\'شاهین آزاد:
    ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ در رابطه با مشکل اول که گفتم‌، حرفم رو پس می‌گیرم‌! اشتباه از من بود‌! استایلی هم که گذاشتم باید اینجوری باشه‌! * { font-family: \"iranian sans\",Sans !important; font-size: 8pt !important; text-decoration: none !important; }
  5. \'\'محمد نصیری:
    ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ متاسفانه من نه میتونم این قلم رو تو فنت هام کپی کنم نه میتونم واسه گودر خودم استفاده کنم. برای گودر افزونه استایل رو نصب کردم بعدش باید چه کنم ؟؟ ممنون



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,